امکان مطالبه مهریه از پدر شوهر

بر خلاف آنچه عده ای از مردم تصور می کنند ، پدرشوهر حتی اگر ثروتمند و دارای دهها ملک باشد ، وظیفه ای در قبال پرداخت مهریه پسرش  ندارد، هرچند که پسرش فقیر و تهیدست باشد.

نحوه قسطی کردن مهریه توسط مرد

هنگامی که زن مهریه‌اش را مطالبه می‌کند یا در موارد اجرا گذاشتن مهریه توسط زن ، اگر مرد توان مالی داشته باشد مهریه را می‌پردازد در غیر این صورتبه دلیل عدم توانایی مالی می‌تواند دادخواست اعسار از نحوه پرداخت مهریه به دادگاه داده و درخواست قسط‌ بندی مهریه را مطرح نماید و تا زمانی که دادخواست اعسار وی رسیدگی و تعیین تکلیف شود جلب نخواهد شد، در غیر این صورت امکان جلب او وجود دارد.

روش های بخشیدن مهریه

یکی از دغدغه‌های خانم‎ هایی که قصد بذل مهریه یا بخشش مهریه خود را دارند، این است که به چه روشی باید این کار را انجام دهند. آیا می‎ توان اعتباری برای سند

نحوه مطالبه مهریه در عقد موقت

مهریه مال معینی است که دارای ارزش مالی بوده و در ضمن عقد نکاح از سوی مرد به زن داده می‎ شود. وجود مهریه در عقد ازدواج اعم از دائم یا موقت، از حقوق مسلم و متعلق به زن است و بعد از خواندن صیغه عقد بدون هیچ‎ گونه شروطی از سوی زن قابل مطالبه بوده و مرد موظف به پرداخت آن است.

طرح جدید کمیسیون حقوقی مجلس: حذف زندان برای مهریه بیش از ۵ سکه

طرح جدید کمیسیون حقوقی مجلس: حذف زندان برای مهریه بیش از ۵ سکه کمیسیون حقوقی مجلس از ارائه طرحی جدیدی در خصوص حذف زندان برای مهریه بیش از ۵ سکه خبر داد.

نحوه اجرا گذاشتن مهریه

طبق قانون به محض وقوع عقد نکاح، زوجه مالک تمام مهریه می‎شود. چه از شوهر تمکین کند یا نکند. آنچه در کشور برای مهر رایج است، ملک غیرمنقول، سکه بهار آزادی یا وجه نقد است که در این مطلب به شرایط به اجرا گذاشتن مهریه می‎پردازیم.

معامله به قصد فرار از دین مهریه

معامله به قصد فرار از دین مهریه این سوال بسیاری از افراد است که به عنوان مثال، همسرم به جهت فرار از پرداخت مهریه و توقیف نشدن اموال، مال خود که ممکن است خودرو یا ملک باشد، به نام دیگری و به‌خصوص یکی از نزدیکان خود منتقل کرده و مالکیت ملک را انتقال داده است.

اعلام وصول طرح نحوه اجرای محکومیت های مالی مهریه در مجلس

یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی طرح نحوه اجرای محکومیتهای مالی مهریه را اعلام وصول کرد.

بررسی موضوع مهریه در کمیسیون حقوقی

بررسی موضوع مهریه در کمیسیون حقوقی برای کاهش خسارات به بدهکاران رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به مشکلاتی که قیمت کنونی سکه برای پرداخت مهریه ایجاد کرده است، گفت: در کمیسیون در تلاش هستیم با ارائه مصوبه ای خسارات را در این حوزه به حداقل برسانیم.

مشاوره حقوقی رایگان

علاوه بر شماره ۹۰۹۹۰۷۲۸۳۵ که به صورت شبانه روزی با تلفن ثابت امکان ارتباط با وکلای حاذق دادگستری را فراهم نموده این موسسه با دارا بودن وکلای دادگستری متبحر و با تجربه که همگی سالیان سال برای ارائه مشاوره حقوقی رایگان ، نقش سازنده ای داشته‌اند آمادگی دارد در زمینه‌های مختلف حقوقی مانند دعاوی ملکی ، دعاوی کیفری ، خانواده و طلاق و وصول مطالبات و غیره پاسخگوی سوالات و ابهامات شما در قالب مشاوره حقوقی رایگان باشند .

تکلیف مهریه پس از فوت زن و شوهر

تکلیف مهریه پس از فوت زن و شوهر مهریه یک دین مستقل محسوب می شود و متعاقب فوت شوهر زن می تواند از ورثه بخواهد مهریه وی را از ماترک زوج  پرداخت نمایند .

مهریه

مهریه  مهر یا مهریه ( به فتح میم ) یکی از حقوق مالی می باشد که به تبع جاری شدن عقد نکاح به زن تعلق می گیرد  به موجب ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی به مجرد عقد  زن مالک مهر می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید .

جدا کردن مهریه از سایر دیون، امتیاز برای مردان است

یک کارشناس مسائل با بیان اینکه باید حق طلاقِ مطلق مرد از بین برود و این حق به آدم بی‌طرفی به عنوان قاضی داده شود، گفت: اینکه مهریه را از بقیه دیون مجزّا کنیم، امتیازی است که برای مردان قایل هستیم و در قبال آن حق مسلمی از خانم‌ها سلب می‌شود.

بخشنامه مهریه با سرگردان کردن متقاضیان آن به اهداف مدنظر دست نمی‌یابد

یک حقوقدان گفت: چنانچه اجرای بخشنامه "چگونگی رسیدگی به دادخواست‌های مطالبه مهریه در محاکم" باعث سرگردانی متقاضیان مهریه شود، بعید است که به اهداف مورد نظر دست یابد.

بررسی مهریه و چک در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان این خبر که در جلسه امروز کمیسیون متبوع وی قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی در خصوص موضوع مهریه به بحث گذاشته شد،گفت که این موضوع برای بررسی بیشتر به کارگروه تخصصی ارجاع شد.

نکات کلیدی و کاربردی مهریه

مهریه حقی مالی است که بر ذمه زوج بوده و به مجرد عقد بر عهده او قرار می‌گیرد و دریافت آن برای زوجه ممکن است. لذا زوجه مطابق با یکی از روش‌های زیر می‌تواند مهریه خود را دریافت کند.

امکان بازداشت بدهکاران مهریه در صورت داشتن تمکن مالی

سخنگوی قوه قضائیه گفت: عدم بازداشت بدهکاران مهریه مربوط به کسانی است که تمکن پرداخت ندارند.

بخشنامه عدم صدور دستور جلب و بازداشت بابت مهریه

درخصوص شناسایی و توقیف اموال مدیون(زوج) در عقدنامه به عنوان یک سند لازم الاجرا در مواردی که زوجه دادخواست مطالبه مهریه ارایه می‌دهد، لازم است بدواً به اداره ثبت اسناد و املاک مراجعه کند تا با توقیف دارایی زوج بتواند حقوق شرعی و قانونی خود را به عنوان مهریه دریافت کند.

چرا ایرانی‌ها وکیل خانوادگی ندارند؟

با عنایت به پیچیدگی‌های دنیای امروز، داشتن وکیل خانواده یکی از موضوع‌های مهم اجتماعی است که خود، مستلزم تمهیدات مسئولان مربوطه برای این منظور است .

بذل مهریه استحقاقی در طلاق توافقی

بذل مهریه استحقاقی در طلاق توافقی در هنگام طلاق اگر نزدیکی انجام نشده باشد، زن مستحق نصف مهر خواهد بود و اگر شوهر بیش از نصف مهر را قبلا به او داده باشد، می‎تواند آن را پس بگیرد.

Go to Top