معنای نفقه

نفقه عبارت است از تمام نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت افرادی که مستحق دریافت نفقه هستند مانند مسکن، البسه، غـذا، اثاث منزل، هزینه‌های درمانی و بهداشتی و نیز خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض که یکی از مصادیق افراد واجب النفقه زن و فرزندان می باشند .

تمکین عام موجب اسقاط حق حبس زوجه نمی شود

تمکین عام موجب اسقاط حق حبس زوجه نمی شود نظریه مشورتی در مورد نقش تمکین عام در حق حبس زن

چرا ایرانی‌ها وکیل خانوادگی ندارند؟

با عنایت به پیچیدگی‌های دنیای امروز، داشتن وکیل خانواده یکی از موضوع‌های مهم اجتماعی است که خود، مستلزم تمهیدات مسئولان مربوطه برای این منظور است .

امکان طرح شکایت از طرف مادر

رابر ماده ۶ قانون حمایت خانواده مصوب سال ۱۳۹۱ «مادر یا هر شخصی که حضانت طفل یا نگهداری محجور را بر عهده دارد، حق اقامه دعوی برای مطالبه نفقه طفل و محجور را دارد» بنابراین «اقامه دعوی» اعم از کیفری یا حقوقی به منظور مطالبه نفقه طفل است و در واقع مقنن در جهت حمایت از اطفال و محجورین، این حق را به مادران یا اشخاص دیگری که حضانت یا نگهداری آنان را بر عهده دارند،

حق حبس چیست

حق حبس خانم در ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی آمده است و مقرر شده بانوی محترم می تواند تا زمانیکه مهریه به او تقدیم نشده تمکینی نسبت به آقای خود نداشته باشد! البته به شرطی که مهریه اش عندالمطالبه باشد و می‌تواند مهریه خود را نیز مطالبه کند. 

اعسار در دعاوی خانواده

اعسار در دعاوی خانوادگی نقش بسزایی دارد و در ابعاد مختلف پرونده‌های خانوادگی، به‌دلیل دارا بودن آثار مالی تاثیرگذار است. اعسار به‌معنای رنج و سختی است و حالتی‌ است که فرد به‌ واسطه‎ نداشتن سرمایه یا عدم دسترسی به مالش، توانایی پرداخت هزینه دادرسی یا دیون خود را ندارد. 

امکان طرح شکایت کیفری ترک انفاق در دوران عقد

شکایت کیفری ترک نفقه در دوران عقد امکان پذیراست؟ آیا زوجه در دوران عقد یعنی دوران بین وقوع عقد نکاح تا شروع زندگی مشترک می‎تواند شکایت ترک انفاق مطرح کند به عبارت دیگر جرم ترک انفاق در دوران عقد مصداق دارد؟

رضایت شوهر برای انجام عمل جراحی زیبایی زن

آیا اعمال جراحی زیبایی زنان نیازمند اجازه شوهر است؟ پرداخت هزینه‌های درمان غیرمتعارف مثل کوچک کردن بینی، رفع چین و چروک و غیره از تکالیف شرعی و قانونی زوج نیست و هزینه‎های درمان متعارف و ضروری جزء نفقه و از وظایف شوهر محسوب می شود.

اظهارنامه پرداخت نفقه زوجه

اظهارنامه پرداخت نفقه زوجه مخاطب محترم خانم ..... با سلام احتراما مستند به ماده ۱۵۶ قانون آیین دادرسی مدنی ، موارد زیر به شما رسما و قانونا ابلاغ می گردد.

ابعاد قانونی مطالبه نفقه زوجه

طبق ماده ۱۱۰۶ قانون مدنی در عقد دایم نفقه زن بر عهده شوهر است و بر طبق ماده ۱۱۱۳ همان قانون در ازدواج موقت زن حق نفقه ندارد مگر این که در ضمن عقد شرط شده باشد یا بنای طرفین در هنگام عقد این بوده که شوهر حقوق زوجه را بپردازد. 

قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱

مشاوره تلفنی با وکیل خانواده اگر نیاز به اخذ مشاوره [...]

قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱

اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت خانواده در اجرای ماده ۱۷ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱/۱۲/۱ مجلس شورای اسلامی و بنا به پیشنهاد وزیر دادگستری، «آئین‌نامه اجرایی قانون حمایت خانواده» به شرح زیر اصلاح می‌گردد:

نفقه فرزند حاصل از لقاح مصنوعی 

نفقه فرزند حاصل از لقاح مصنوعی  یکی از افراد واجب‌النفقه‌ای که قانوناً نفقه به او تعلق خواهد گرفت و متعاقباً امکان الزام به پرداخت نفقه در حقش وجود خواهد داشت، فرزندان حاصل از تلقیح مصنوعی است.

حق نفقه و شرایط استقرار آن

همین كه نكاح به طور صحت واقع شد روابط زوجیت بین طرفین موجود و حقوق و تكالیف زوجین در مقابل همدیگر برقرار می‌شود. پرداخت نفقه پس از زوجیت و در واقع همان اجرای صیغه عقد برقرار می‌شود.

مرجع رسیدگی به دعاوی خانوادگی ایرانیان مقیم خارج از کشور

هرگاه ایرانیان مقیم خارج از کشور امور و دعاوی خانوادگی خود را در محاکم و مراجع صلاحیت‌دار محل اقامت خویش مطرح کنند، احکام این محاکم یا مراجع، در ایران اجرا نمی‌شود مگر آنکه دادگاه صلاحیت‌دار ایرانی این احکام را بررسی و حکم تنفیذی صادر کند.

By |۱۳۹۹-۴-۱۳ ۱۰:۵۶:۲۵ +۰۰:۰۰۱۰ام دی, ۱۳۹۸|Categories: مشاوره حقوقی در دعاوی حقوقی, مشاوره حقوقی در دعاوی خانوادگی, مشاوره حقوقی در مورد اجره المثل, مشاوره حقوقی در مورد ازدواج, مشاوره حقوقی در مورد استرداد فرزندان, مشاوره حقوقی در مورد حضانت, مشاوره حقوقی در مورد طلاق, مشاوره حقوقی در مورد طلاق توافقی, مشاوره حقوقی در مورد عدم تمکین, مشاوره حقوقی در مورد فرزند خواندگی, مشاوره حقوقی در مورد فسخ نکاح, مشاوره حقوقی در مورد مطالبه جهیزیه, مشاوره حقوقی در مورد ملاقات فرزند, مشاوره حقوقی در مورد مهریه, مشاوره حقوقی در مورد نامزدی, مشاوره حقوقی در مورد نفقه, مشاوره حقوقی در مورد نفی ولد|Tags: , , , , , , , |بدون ديدگاه

نفقه زوجه و اقارب

در حقوق اسلامی بر اساس ماهیت و احکام، دو نوع نفقه وجود دارد که شامل نفقه همسر و دیگری، نفقه اقارب است که این دو با هم تفاوت‌هایی دارند. نفقه به‌طور مطلق به معنای انفاق بر همسر، فرزندان و نزدیکان می‌شود.  

قوانین مربوط به نفقه زن

مطابق اصول اسلام و قانون ایران، نفقه زن بر عهده شوهر است. ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی نفقه را این‌گونه توصیف می‌کند که نفقه شامل مسکن، لباس، اثاث منزل، هزینه‌های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به‌واسطه نقصان یا مرض است؛ حال اگر مردی از تأمین مخارج زندگی و دادن نفقه به زن خودداری کند، چه راه‌هایی برای مطالبه نفقه وجود دارد

مرجع صالح برای رسیدگی به بزه ترک انفاق

مرجع صالح برای رسیدگی به بزه ترک انفاق  تاریخ ۲۰/۳/۹۱ خانمی به نام مونا فرزند ب.ر به موجب شکواییه نزد دادستان محترم عمومی و انقلاب شهرستان الف از همسرش آقای بابک فرزند س.د شکایت کرده که او را به شدت کتک زده و از خانه بیرون کرده، به منزل پدرش فرستاده و از پرداخت نفقه به او هم امتناع نموده است. در این مرحله، پرونده برای رسیدگی به شعبه اول بازپرسی دادسرای عمومی وانقلاب شهرستان الف ارجاع داده می‌شود.

حق انتخاب مسکن

حق انتخاب مسکن و محل زندگی   حق انتخاب مسکن و محل زندگی با کدام یک از زوجین است؟ به طور معمول زوج‌های جوان در اوایل زندگی در مورد مسکن و محل زندگی و نیز نوع شغل یکدیگر دچار مشکلات و اختلافاتی می‌شوند که چنانچه به حقوق یکدیگر آشنا شوند و شروط خود را در عقدنامه پیش‌بینی کنند، از بروز اختلافات بعدی جلوگیری شده و به تحکیم روابط خانوادگی منجر خواهد شد.

ریز و درشت نفقه زن در قوانین موضوعه

ریز و درشت نفقه در قوانین موضوعه در قوانین موضوعه ایران مباحث مختلفی در خصوص نفقه زن مطرح گردیده است که در این نوشته به طور مختصر به قسمتی از آن اشاره می گردد .«زن باید بساز باشد» جمله‌ای است که بارها و بارها از اطرافیانمان شنیده ایم. اما آیا این جمله به معنای آن است که زن باید از حق و حقوق خود بگذرد و مورد ظلم واقع شود یا اینکه زن باید قناعت پیشه کند و فراتر از توان همسرش از او درخواستی نداشته باشد؟

Go to Top