تفاوت‎ چک و سفته

تفاوت‎های چک و سفته چک و سفته دو سند تجاری است که در روابط تجاری و شغلی مردم نقش مهمی دارد. همیشه در مورد تفاوت‎های چک و سفته سوالاتی مطرح می‎ شود و نیز اینکه چک بهتر است یا سفته؟

قراردادهای لازم الاجرا

منظور از قراردادهای لازم الاجرا هنگامی که معامله‌ای ثبت گردید، این اسناد جنبه لازم الاجرا دارد و به جانشین و قائم مقام وی نیز قابلیت تسری دارند. مضافاً اینکه اجرای آن‌ها بدون مراجعه به محاکم امکان پذیر است و اگر نسبت به این آن‌ها مراجع قضایی بی اعتنایی کنند، مطابق قانون ثبت قابل تعقیب انتظامی قرار می‌گیرند.

مفهوم و امتیازات اسناد تجاری 

اسناد تجاری  متضمن امتیازاتی هستند که آن ها را از سایر اسناد متمایز می نماید که  مهمترین اصول حاکم بر اسناد تجاری، شامل اصل عدم توجه ایرادات، اصل استقلال امضاءها، اصل استقلال تعهد، اصل اشتغال ذمه و اصل مدیونیت و حدود اجرای این اصول، می باشد .

 اسناد تجاری 

توسعه روزافزون تجارت و مبادلات تجاری داخلی و بین‌المللی و ضرورت سرعت و سهولت در امر بازرگانی و نقشی که گردش سرمایه و حجم مبادلات تجاری در سرنوشت سیاسی و اقتصادی کشورها دارد، دولتها را بر آن داشته است تا با تدوین ضوابط و مقررات خاصی، امنیت خاطر تاجر و بازرگان را در روابط تجاری فراهم نمایند. اسنادی چون سفته و چک و برات، با ویژگیها و کارکردهای خاص، علاوه بر تاثیر اجتناب ناپذیری که بر اقتصاد هر کشور دارد؛ امروزه از مهمترین ابزار تجارت نیز به شمار می‌رود. تاجری نیست که روزانه با این اسناد سر و کار نداشته باشد.

نحوه مطالبه مبلغ سفته

دارنده سفته باید در سررسید سفته را مطالبه کند. اگر وجه سفته پرداخت شد که مشکلی وجود ندارد اما در صورت عدم پرداخت، دارنده سفته باید ظرف ۱۰ روز از تاریخ سررسید، سفته را واخواست کند.

آموزش های حقوقی

دریافت چک و سفته از کارگر  گاهی اوقات کارفرمایان برای ضمانت حسن انجام کار از کارگران خود سفته یا چک اخذ می‌کنند که باید بررسی کرد که آیا این کار قانونی است یا خیر؟

جایگاه اسناد تجاری در حقوق تجارت

جایگاه اسناد تجاری در حقوق تجارت به طور کلی اسناد تجاری، اسنادی هستند که بین تجار رد و بدل می‌شوند و در روابط تجارتی سندیت دارند. از این منظر، اسنادی از قبیل سفته، چک، برات، اوراق سهام، اوراق قرضه، اعتبارات اسنادی، ضمانت‌نامه‌های بانکی، انواع بارنامه شامل بارنامه هوایی، دریایی، ریلی، زمینی، رسید پستی و اسناد حمل مرکب، فاکتور، بیمه‌نامه، قبض انبار و امثال این‌ها که در تجارت کاربرد دارند، اسناد تجاری محسوب می‌شوند. 

قانون تجارت

قانون تجارت ، دانلود قانون تجارت ،متن کامل قانون نتجارت ، قانون تجارت، قانون تجارت مصوب ، قانون شرکت ها ، انواع شرکت های ایران

سفته و نحوه مطالبه آن

سفته نامی است که حتماً بارها و بارها آن را شنیده‌اید و حتماً بارها به بهانه گرفتن وام یا ضمانت از آن استفاده کرده‌اید و حتماً دیده‌اید که سفته را در گوشه گوشه شهر در هر دکه روزنامه‌فروشی که بساط سیگار، سیم‌کارت اعتباری، شارژ موبایل و کارت اینترنت را پهن کرده است، می‌فروشند.

مسئولیت امضاء کنندگان ظهر چک

مسئولیت ظهرنویس, ضامن چک, امضاء پشت چک, مشاوره با وکیل چک, مشاوره چک برگشتی  در اسناد تجاری «امضا» جایگاه ویژه‌ای دارد و موضوعات متعددی همواره در رابطه با آن قابل طرح و بحث بوده‌است. در این نوشتار به بررسی یکی از مهم‌ترینِ این موضوعات یعنی انواع امضاهایی که ممکن است در ظَهر(پشت) چک درج شود و هم‌چنین آثار هر یک از این امضاها خواهیم پرداخت. 

نکات مهم و کاربردی درباره سفته

کسی که سفته به نام او صادر شده است، می‌تواند آن را به شخص دیگری انتقال دهد. برای این کار باید سفته را به نام نفر سومی ظهرنویسی کنید. در این صورت، تمام حقوق و مزایای مربوط به سفته، به دارنده جدید منتقل می‌شود. انتقال سفته با امضای دارنده آن انجام می‌شود. 

نحوه گرفتن وجه چک و سفته از ورثه

نحوه گرفتن وجه چک یا سفته از ورثه نظریه مشورتی راجع به چک سوال  هرگاه متعهد یا ظهرنویس سفته‌ای فوت کند و دعوی به طرفیت ورثه متوفی و آن که زنده است اقامه شود مسئولیت ورثه به چه کیفیتی است؟

تفاوت مبلغ یا تاریخ  روی چک با پشت چک

اختلاف مبلغ یا تاریخ  روی چک با پشت آن نظریه مشورتی در مورد اختلاف مبلغ یا تاریخ  روی چک با پشت آن  سوال در روابط مالی، تجاری و قراردادی اشخاص به کرات پیش می‌‌آید که امضا کنندگان یک قرارداد یا صادر کنندگان اسناد تجاری در تهیه آن دچار اشتباه می‌شوند یا با اراده ثانوی در مقام اصلاح بخشی از مفاد قرارداد یا سند برمی‌آیند و این اراده را با حاشیه‌ نویسی یا ظهرنویسی سند محقق می‌کنند.

نحوه مطالبه مبلغ سفته 

نحوه مطالبه مبلغ سفته  سفته، بدون واخواست، سند عادی محسوب شده و دعوی علیه ظهرنویس یا ضامن پذیرفته نمی‌شود. از تاریخ صدور واخواست، خسارت تاخیر تادیه به سفته تعلق می‌گیرد. در غیر این صورت خسارت تاخیر از تاریخ تقدیم دادخواست محاسبه خواهد شد.

عدم پذیرش دادخواست های مطالبه وجه مستند به اسناد رسمی

عدم پذیرش دادخواست های مطالبه وجه مستند به اسناد رسمی در دادگاه ها مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی دستور داد تا این دفاتر از پذیرش دادخواست مطالبه وجه خودداری کنند.

نحوه  نوشتن متن چک

نحوه  نوشتن متن چک یکی از مشکلات بزرگ در کشور ما موضوع چک است ، که با توجه به مقررات مربوط به چک و عدم آشنایی مردم به قانون چک موجب شده است که کلاهبردای و صدور چک بلامحل و سوء استفاده از چک زیاد شود در ادامه به اهم نکات لازم برای نوشتن و صدور چک اشاره می گردد .

بررسی نحوه صدور و مطالبه وجه سفته

سفته چیست ,سفته , وکیل سفته , مشاوره سفته ,نحوه نوشتن سفته ,خط زدن حواله کرد در سفته , ظهرنویسی سفته ,معنی واخواست سفته , هزینه واخواست سفته ,مقایسه سفته با چک, گرفتن پول سفته از طریق ثبت , نحوه شکایت با سفته ،توقیف فوری اموال با سفته , خسارت تاخیر تادیه سفته

طرح دعوای مطالبه طلب در دادگاه

دادخواست مطالبه طلب,دانلود دادخواست گرفتن طلب,نظریات مشورتی مطالبه طلب,رای وحدت رویه مطالبه طلب،مشاوره با وکیل مطالبه طلب

اثر خط زدن حواله کرد بر روی چک

خط زدن حواله کرد, حواله کرد, نمونه رای, نقد دادنامه چک, اثر خط زدن حواله کرد بر روی چک , مشاوره با وکیل چک

مبدأ احتساب خسارت تأخیر تأدیه چه زمانی است

نمونه رای, خسارت تاخیر تادیه, نحوه محاسبه خسارت تاخیر تادیه, بررسی خسارت تاخیر تادیه, نشست نقد رأی

Go to Top