نحوه دریافت سهم‌الارث

نحوه دریافت سهم‌الارث پس از فوت هر فرد، مالکیت اموال به جا مانده از متوفی پس از تسویه به بازماندگانش به عنوان ارث  خواهد رسید. به اموالی که پس از فوت به نسبت سهم ‎الارث به بازماندگان می‎ رسد، سهم ‎الارث می‌گویند. 

نکات کاربردی انحصار وراثت و مالیات بر ارث

گواهی انحصار وراثت به برگه‌های قانونی صادرشده توسط شورای حل اختلاف گفته می‎شود که دلالت بر تعیین وراث متوفی و مقدار سهم هر یک از آنها دارد قبلا در خصوص نحوه و مراحل گرفتن انحصار وراثت توضیحات مبسوطی ارائه نموده ایم و در این نوشتار نظر خوانندگان محترم را به نکات کاربدی و مهم در خصوص شرایط گرفتن انحصار وراثت و گواهی مالیات بر ارث جلب می نماییم .

نحوه  و مراحل گرفتن انحصار وراثت

نحوه گرفتن انحصار وراثت بعد از فوت شخص نیاز به اخذ گواهی حصر وراثت است و بعد از و ابطال شناسنامه متوفی و تهیه گواهی فوت از مرجع صلاحیت‌دار، اشخاص ذی‌سمت باید به شورای حل اختلاف آخرین اقامتگاه قانونی متوفی مراجعه و فرم مخصوص را دریافت کرده و نام تمام کسانی که از شخص متوفی ارث میبرند را با درج نسبت آنها با متوفی قید کنند تا پس از انجام تشریفات قانونی گواهی حصر وراثت صادر شود.

نحوه تقسیم ارث والدین قبل از فوت میان فرزندان

نحوه تقسیم ارث والدین قبل از فوت میان فرزندان والدین می‌توانند هر میزان از اموال خود را به فرزندانشان در قالب عقد یا هبه واگذار کنند.  گاهی اوقات پدر و مادر پیش از آن که فوت کنند تصمیم به تعیین تکلیف مال و اموال خود می‌گیرند و بر این اساس پیش از فوت ارثیه آنها میان فرزندان تقسیم می‌شود.

نحوه تقسیم ارث بین وراث طبقه‌ی دوم

نحوه تقسیم ارث بین طبقه‌ی دوم ورّاثاگر هیچ وارثی در طبقه‌ی اول اعم از پدر، مادر، فرزند یا نوه یا نتیجه وجود نداشته باشد، به سراغ ورّاث طبقه دوم می رویم و باید ما ترک بین ورثه طبقه دوم تقسیم شود .

مطالبه بهای ثمنیه ترکه غیرمنقول

شرایط مطالبه بهای ثمنیه ترکه غیرمنقول در صورت فوت زوجه، زوج از تمامی اموال زوجه اعم از منقول و غیرمنقول ارث خواهد برد. اما این قاعده در خصوص زوجه کمی متفاوت است زیرا مطابق مقررات قانون مدنی ایران، زوجه از عین تمامی اموال منقول شوهر متوفی خود و از قیمت تمامی اموال غیرمنقول اعم ار عرصه و اعیان ارث خواهد برد.

طبقات ارث و سهم هر یک از آنها از ارثیه

طبقات ارث و سهم هر یک از آنها از ارثیه بعد از فوت هر شخص، یکی از مسایل حقوقی که بازماندگان را درگیر می‌کند، مقوله تقسیم ارث یا ماترک (ترکه) است. در جریان تقسیم ارث، تعیین افرادی که می‌توانند از ماترک متوفی ارث سهمی داشته باشند بسیار مهم است و باید تعیین شود که چه کسانی بعد از متوفی صاحبان اموال وی هستند. در واقع افراد به موجب روابط نسبی (پیوند خونی) یا روابط سببی (ازدواج) از متوفی ارث می‌برند. پیش از آنکه به طبقات ارث و سهم هر یک پرداخته شود ابتدا لازم است تعریفی از ارث ارائه داده شود.

انحصار وراثت

انحصار وراثت انحصار وراثت به چه معنا است؟ اگر شخصی از دنیا برود تکلیف اموال او چه خواهد شد؟ چه کسی سهم هر یک از وارثان را تعیین خواهد کرد؟ چگونه می‌توان اموال شخص فوت شده را به وارثانش منتقل کرد؟

Go to Top