دادگاه صالح برای رسیدگی به دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک

چون تنظیم سند نقش سازنده در عقد بیع ندارد و ماهیتش تعهد به فعل است و تعهد به فعل از مصادیق منقولات است، بنابراین دعوای الزام به تنظیم سند رسمی منقول است و باید در اقامتگاه خوانده مطرح شود.

رد شدن  طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول در سوی شورای نگهبان

رد شدن  طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول در سوی شورای نگهبان  شورای نگهبان «طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول» را تایید نکرد.

نحوه خرید و فروش ملک تجاری و اداری

خرید یا فروش املاک برای کار‌های اداری و تجاری، نیاز به یک راهنمای کامل دارد تا بعد از انجام معامله، مشکلی به‎وجود نیاید. این راهنما شامل نکات حقوقی و قانونی است که برای امر خرید یا فروش و حتی معاوضه ملکی بسیار حائز اهمیت است.

الزام به اخذ صورت‎مجلس تفکیکی

با پایان احداث یک ساختمان  پس از اخذ گواهی پایان کار، حدود و مشخصات واحدهای ساخته‎ شده و نیز قسمت‎ های مشترک ساختمان، به منظور اخذ سند تفکیکی هر واحد باید توسط مالک رسمی ملک یا سازنده مشخص شود تا بر اساس آن، اداره ثبت نیز بتواند به صدور سند تفکیکی اقدام کند.

نحوه خرید ملک ورثه ای

هر آنچه باید در خرید ملک ورثه ‎ای بدانید ملکی که مالک آن فوت کرده و مالکیت آن به ورثه او منتقل شده، ملک ورثه ‎ای است. در هنگام خرید ملک ورثه‎ ای باید نکاتی مورد توجه قرار گیرد.

دلیل الزام به ثبت رسمی انتقال خودرو و سایر اموال

یک حقوقدان با اشاره به رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری در ارتباط با الزامی نبودن ثبت معاملات اموال منقول در دفاتر اسناد رسمی گفت:‌ صلاحیت نیروی انتظامی در رابطه با اصالت اسناد صادره،‌ برگه سبز، شماره‌های فنی در موتور و مشخصات اتومبیل است و اصولا معامله و نقل و انتقال اموال اعم از منقول و غیرمنقول با توجه به ضرورت ایجاب و قبول یک امر عرفی است و علت الزام و پیش‌بینی قانون برای ثبت رسمی اموال به منظور پیشگیری و جلوگیری از اختلاف در مالکیت و چالش‌های معاملات متعدد درخصوص یک مال توسط اسناد عادی مقرر شده است.

نکات حقوقی  قولنامه و مبایعه ‎نامه

برخی قولنامه را مرکب از قول و نامه می‌دانند. یعنی قول مکتوب؛ و بر این مبنا معتقدند به موجب قولنامه نمی‌توان الزام متعهد را به انجام تعهدش درخواست کرد با این وصف تفاوت هایی میان قولنامه و مبایعه نامه وجود دارد .

مشکلات ناشی از انجام معامله به صورت وکالتی

معامله وکالتی، معامله ‎ای است که در زمان انجام آن، فروشنده، مورد معامله اعم از ملک یا خودرو را به خریدار انتقال می ‎دهد اما در آن زمان، سند را به او منتقل نمی ‎کند و به خریدار وکالت داده می‎شود تا خود او کارها و اقدامات تنظیم سند را بعتد از انجام معامله انجام دهد. 

عواقب دیرکرد تحویل ملک به خریدار

عواقب دیرکرد تحویل ملک به خریدار در قرارداد‌های خرید و فروش ملک معمولاً ذکر می‌شود که فروشنده  موظف است ظرف مدت زمان مشخصی ملک را به خریدار آن تحویل دهد. به دنبال کوتاهی فروشندگان املاک و  انجام ندادن این تعهدات قانونی، دعاوی متعددی از سوی خریداران ملک در دادگاه‌ها از این بابت مطرح می‌شود.

الزام به تنظیم سند رسمی

همین که ملکی مطابق قانون در دفتر املاک به ثبت رسید، دولت فقط کسی را که ملک به اسم او ثبت شده یا کسی را که ملک مزبور به او‌ منتقل شده و این انتقال نیز در دفتر املاک به ثبت رسیده یا اینکه ملک مزبور از مالک رسمی ارثاً به او رسیده باشد، مالک خواهد شناخت. ‌در مورد ارث هم ملک وقتی در دفتر املاک به اسم وراث ثبت می‌شود که وراثت و انحصار آنها محرز و در سهم‌الارث بین آنها توافق بوده یا در صورت‌ اختلاف حکم نهایی در آن باب صادر شده باشد.

وظایف قانونی فروشنده و خریدار در عقد بیع

وظایف قانونی فروشنده و خریدار در اثر عقد بیع به‌مجرد وقوع بیع، مشتری مالک مبیع و بایع مالک ثمن می‌شود؛ عقد بیع بایع را ضامن درک مبیع و مشتری را ضامن درک ثمن قرار می‌دهد؛ عقد بیع بایع را به تسلیم مبیع ملزم می‌‌کند همچنین عقد بیع مشتری را به تأدیه ثمن ملزم می‌کند.

الزام به انجام تعهد مبنی بر احداث بنا

الزام به انجام تعهد مبنی بر احداث بنا در مواقعی که شخص متعهد، طبق زمان‌بندی پیش‌بینی شده در قرارداد، اقدام به احداث ساختمان و تکمیل آن نکند، شخص ذی‌نفع می‌تواند دادخواست الزام شخص متعهد به ایفای تعهد مبنی بر ساختن ساختمان را طرح کند.

دعوای الزام به اخذ پایان کار

گواهی پایان کار به سندی گفته می‌شود که پس از اتمام عملیات ساختمانی بر اساس تقاضای مالک یا وکیل قانونی او، توسط شهرداری با توجه به عدم خلاف در بنا و عدم بدهی ساختمان به شهرداری، صادر می‌شود.

قراردادهاي خارجی در محدوده قواعد و قوانين تجارت بين‌الملل

قراردادهاي خارجی در محدوده قواعد و قوانين تجارت بين‌الملل وقتي قراردادي در ايران و بين ايرانيان منعقد مي‌شود، اصل بر اين است كه قانون حاكم بر روابط طرفين، قانون ايران و دادگاه صالح براي رسيدگي به اختلافات احتمالي آنها دادگاه ايراني است. 

معنی خیار مجلس

خیار مجلس خیار مجلس یکی از خیارات است در مجموع خیار مصدری است به معنای اختیار و مقصود اختیاری است که شخص در فسخ معامله دارد، به همین جهت معمولاً همراه با کلمه فسخ می‌آید و به آن خیار فسخ می‌گویند. 

نحوه طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی

ثبت کلیه معاملات و عقود راجع به عین و منافع املاکی که سابقه ثبتی دارند، اجباری و الزامی است و اگر این معاملات به صورت عادی تنظیم شود، نزد دادگاه و ادارات دولتی اعتباری ندارند. بنابراین اگر معامله عادی مانند خرید و فروش، هبه و صلح در خصوص ملک منعقد شود، تا زمانی که این معامله به صورت رسمی ثبت نشده است، در دادگاه و ادارات دولتی اعتبار ندارد. البته در خصوص اینکه با سایر دلایل قابل اثبات است یا خیر، اختلاف نظر وجود دارد.

نحوه طرح دعوای الزام به انجام تعهد

در تمامی قراردادهای  ملکی اعم از خرید و فروش، اجاره، پیش فروش و همچنین مشارکت در ساخت، همیشه مجموعه ای از تعهدات متقابل وجود دارد که دو طرف بر عهده گرفته اند و ملزم به اجرای آن هستند. اگر هر یک از دو طرف از اجرای تعهدات خویش استنکاف نمایند، کسی که به نفع او تعهدی شده است می تواند از دادگاه الزام متعهد را به انجام تعهد ناشی از قرارداد مطالبه نماید.

خسارت دیرکرد در تحویل ساختمان

خسارت دیرکرد در تحویل ساختمان یکی از دعاوی رایجی که در دادگاه‌ها مورد پیگیری قرار می‌گیرد، دعاوی مربوط به تاخیر در انجام تعهدات است. شاید شما هم در زمان خرید یا فروش ملک با چنین مشکلاتی مواجه شده باشید که طرف مقابل نسبت به انجام تعهدات خود بی‌اعتنا بوده و در این زمینه تاخیر داشته باشد. لازم است بدانید که تاخیر در تحویل ساختمان از سوی فروشنده پیگرد قانونی دارد.

الزامی شدن نقل وانتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی

الزامی شدن نقل وانتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی نایب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران کشور گفت: به موجب ماده ۳۲ لایحه مالیات بر ارزش افزوده، تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی الزامی شده است.

آیا قولنامه‌های خرید و فروش ملک الزام‌آور هستند؟

آیا قولنامه‌های خرید و فروش ملک الزام‌آور هستند؟  صرف نظر از تفاوت های بین مبایعه نامه و قولنامه ، از جمع مواد ۲۲، ۴۶، ۴۷ و ۴۸ قانون ثبت اسناد و املاک مستفاد می‌شود که قولنامه به طور کامل در حقوق ثبت جایگاهی ندارد. مگر مواردی که استثنا شده‌اند.

Go to Top