مهمترین اخبار حقوقی و قضایی هفته پایانی پاییز ۹۷

آزادی پرویز کاظمی، سانحه آتش سوزی در مدرسه‌ای در استان سیستان و بلوچستان، وضعیت پرونده سکه ثامن، درخواست اعاده دادرسی پرونده باقری درمنی و نکوداشت هفته پژوهش و … از مهمترین اخبار حقوقی و قضایی هفته گذشته بود.

به گزارش ایسنا، مشروح مهمترین اخبار حقوقی و قضایی هفته گذشته به شرح زیر است:

پرویز کاظمی آزاد شد

مهمترین خبر مربوط به روز شنبه-  ۲۴ آذرماه –  آزادی پرویز کاظمی وزیر رفاه و تامین اجتماعی دولت احمدی نژاد  با قرار وثیقه از زندان اوین بود. ۲۰ آبان ماه سال جاری خبری منتشر شد که او  با اتهام مالی بازداشت و به اوین منتقل شده است.

کدخدایی: ایرادات شورای نگهبان نسبت به مصوبات  Fatf جنبه حقوقی دارد نه سیاسی

توضیحات کدخدایی درباره  ایرادات شورای نگهبان به fatf

براساس این گزارش، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان  ۲۴ آذرماه در نشست دانشجویی “ایران و لوایح چهارگانه (fatf )” در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود بیشترین ایرادات شورای نگهبان به fatf جنبه سیاسی دارد تا حقوقی، اظهار کرد: نباید بگوئیم ایراداتی که نسبت به هر کدام از مصوبات ۴گانه fatf مطرح می‌شود سیاسی است بلکه این ایرادات مانند رسیدگی به سایر مصوبات در شورای نگهبان جنبه حقوقی دارد و سیاسی نیست.

منتظری: در هیچ بخشی اجازه اخلال در امر حمل و نقل داده نشود

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور روز  یکشنبه – ۲۵ آذرماه – در جلسه‌ بررسی مشکلات صنف کامیون داران و راهکارهای حمایتی از آن‌ها، گفت:  مسئله حمل و نقل و حمایت از کامیون‌داران برای کشور بسیار حیاتی و مهم است و در حقیقت حمل و نقل برای کشور و انتقال نیازهای مردم در عرصه‌های مختلف حکم جریان خون در بدن دارد و همانگونه که حیات و زندگی همه سلول‌های بدن وابسته به رسیدن خون به سلول است، بخش عمده حیات کشور نیز بستگی به مسئله حمل و نقل دارد که نیازهای مردم را در سراسر کشور جابجا می کند.

وی  با تاکید بر اینکه در هیچ بخشی نباید اجازه اخلال در امر حمل و نقل داده شود گفت: نباید در وضعیت زندگی مردم مشکل ایجاد شود. با وجود همه مشکلاتی که در عرصه اقتصادی داریم چنانچه در این زمینه مدیریت خوبی شود بخشی از این نارسایی‌ها و کمبودها جبران خواهد شد.

برگزاری جلسه رسیدگی به پرونده های روزنامه «شرق» و نشریه «چشم انداز ایران» 

در دادگاه مطبوعات هفته گذشته، طبق اعلام احمد مومنی راد سخنگوی هیات منصفه مطبوعات، جلسه رسیدگی به پرونده های روزنامه شرق و نشریه چشم انداز ایران روز یکشنبه- ۲۵ آذرماه- در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی برگزار شد.

آخرین وضعیت پرونده سکه ثامن

رسول کوهپایه زاده  وکیل مدافع مالباختگان پرونده سکه ثامن ۲۶ آذرماه آخرین وضعیت این پرونده را تشریح کرد و گفت: از آنجایی که سایت اتحادیه طلا و جواهر از اصلی ترین مراجع تبلیغ سایت سکه ثامن بود، بعد از اعتراضات مالباختگان که مشخص شد  اقدامات خلاف قانون صورت می گیرد، اتحادیه طلا و جواهر تهران در یک اقدام  فریب کارانه سعی می کند که آدرس اینترنتی سایت خودش را که بر روی  سردر آن درج شده بود حذف و فیلتر کند که این دلیل روشن بر تخلف و اهمال و سهل انگاری است که صورت گرفته است.

وی پیش از این گفته بود که این پرونده شکات زیادی دارد و حسب اعلام مراجع ذی صلاح حدود ۴ هزار نفر تمامی مبالغ واریزی و اموال و وجوهشان توسط متهمان ربوده شده است که رقم قابل توجهی است.

کوهپایه زاده گفته بود که مالباختگان سکه ثامن از وزارت صمت و اتحادیه طلا و جواهر شکایت کرده اند. 

 عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران نیز ۱۴ مهرماه از دستگیری متهم پرونده سکه ثامن خبر داده بود.

مردم گرانفروشی شب یلدا را به ۱۳۵ گزارش دهند

از دیگر اخبار مهم روز ۲۶ آذرماه این بود که محمدعلی اسفنانی مدیرکل تعزیرات استان تهران با توجه به در پیش بودن شب یلدا از مردم درخواست کرد تا در صورت برخورد با موارد گرانفروشی علاوه بر ارائه گزارش به سامانه ۱۳۵ مراجعه کرده و از خرید آن کالا خودداری کنند.

آملی لاریجانی: برای کنترل قیمت‌ها باید فکر عاجل کرد

به گزارش ایسنا، آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در جلسه مسوولان عالی قضایی در هفته گذشته ضمن تاکید بر اینکه حل مشکلات اقتصادی با برخوردهای صرفا قضایی ممکن نیست و به تدبیر هر چه بیشتر دولت نیاز دارد، به دادستان‌های سراسر کشور دستور داد که در چارچوب قانون به موضوع گرانی‌ها ورود کنند.

بانک مرکزی در فرآیند صدور مجوزها برای صرافان نظارت کافی نداشته است

 قاضی اسدالله مسعودی مقام رییس شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به اتهامات متهمان به اخلال در نظام اقتصادی – ۲۶ آذرماه -پس از برگزاری جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ۵ صراف متخلف، اظهار کرد: موضوع جلسه امروز دادگاه در خصوص جرائم صرافان و اخلال در نظام اقتصادی از طریق خرید و فروش غیر قانونی ارز که از طریق کارت‌های استیجاری انجام می‌شده بود  و متاسفانه بانک مرکزی در فرآیند صدور مجوزها برای صرافان نظارت کافی نداشته است.

اظهارات دادستان تهران درباره مبارزه با فساد

دادستان تهران:اخبار مرتبط با دستگاه قضایی نباید به گونه‌ای انتشار یابد که اساس مبارزه با فساد را سست کند

بر اساس این گزارش، عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران در هفتمین نشست دادستانی تهران با مدیران رسانه‌ها روز سه شنبه -۲۷ آذرماه- گفت: پس از این‌که مسئله مبارزه با فساد در ایران تشدید شد، در تیرماه سال جاری شعب ویژه در دادسرای تهران تشکیل شد و پنج شعبه بازپرسی و چند شعبه دادگاه به این امر اختصاص یافته است.

وی با اشاره به اجرای حکم وحید مظلومین و محمد اسماعیل قاسمی با حضور صدا و سیما و انجام تشریفات مذهبی قبل و بعد از اجرای حکم، افزود: تردید در چنین حکم مهمی نشان داد که رسانه‌ها هنوز فکر می‌کنند مبارزه جدی نیست. اخبار مرتبط با دستگاه قضایی نباید به گونه‌ای انتشار یابد که اساس مبارزه با فساد را سست کند.

عباس جعفری دولت آبادی  دادستان تهران نیز مبارزه با فساد و الزامات آن را از جمله مسائل مهم کشور دانست و در تبیین مشکلات و تنگناهای این مبارزه بیان داشت: در یکی دو دهه اخیر با این‌که مقام معظم رهبری بارها بر این امر تاکید کرده‌اند، اما هنوز مبارزه با فساد مطالبه جدی مردم و مسئولان عالی کشور است.

وی در رابطه با آخرین وضعیت شناسایی اموالوحید مظلومین گفت: پلیس گزارش مبسوطی از شناسایی اموال مظلومین ارائه کرده که حداقل ۱۷ ملک و تعدادی خودروهای گران قیمت از جمله یک دستگاه BMW 2018 که در یک برج‌ مسکونی مخفی شده بود و نیز املاکی در کیش شناسایی شده است.

دادستان تهران همچنین در این نشست توضیحاتی را در باره پرونده دلالان فوتبال، دستگیری شش متهم در پرونده کاغذ و آخرین وضعیت پرونده های اخیر اقتصادی  ارایه کرد. 

توضیحات دادستان زاهدان درباره پرونده آتش سوزی مدرسه‌ای در این شهر

 از دیگر اخبار مهم هفته گذشته مربوط به آتش سوزی یک واحد آموزشی در زاهدان بود که  حجت الاسلام و المسلمین موحدی راد دادستان زاهدان با اشاره به حضور بازپرس ویژه قتل در محل سانحه آتش سوزی که منجر به فوت ۴ دانش آموز شد، گفت: با بررسی‌های صورت گرفته قصور مدیر و مربی آموزشی محرز شده است و در این رابطه دستور بازداشت آن‌ها صادر شد.

موحدی راد با صدور دستوری مبنی بر اینکه آموزش و پرورش و بهزیستی مکلفند از کلیه مدارس و مهدکودک‌ها با توجه به فصل سرما بازدید به عمل آوردند، گفت: این نهادها باید هر چه سریعتر گزارش مدارسی که حداقل استانداردهای قانونی در آن رعایت نشده است را به دادستانی ارسال کنند تا نسبت به تعطیلی و یا انتقال دانش آموزان به مکان مناسب‌تر اقدام شود. 

براساس این گزارش،  حجت الاسلام و المسلمین منتظری دادستان کل کشور نیز با صدور پیامی درگذشت چهار دانش آموز حادثه آتش سوزی یک مرکز آموزشی در زاهدانرا تسلیت گفت و طی دستوری از دادستان مرکز استان سیستان و بلوچستان خواست که به قید فوریت به این پرونده رسیدگی کند.

کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکزنیز در واکنش به این سانحه  بیانیه‌ای صادر کرد و  از نبود عزم جدی برای استاندارد سازی و تجهیز مدارس ابراز نگرانی کرد. 

 درخواست اعاده دادرسی پرونده باقری درمنی به دیوان عالی کشور پست شد

سیدمحمود علیزاده طباطبایی وکیل مدافع باقری درمنی -از محکومان پرونده‌های اقتصادی که اخیرا خبر تایید حکم اعدامش از سوی سخنگوی قوه قضاییه اعلام شد- در هفته گذشته گفت که درخواست اعاده دادرسی پرونده موکلش، از طریق پست به دیوان عالی کشور ارسال شده است.

جلسات رسیدگی به اتهامات حمید باقری درمنی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد و شنبه ۲۴ شهریور ماه در پایان نهمین جلسه، قاضی صلواتی ختم رسیدگی به این پرونده را اعلام کرد.

دوشنبه ۹ مهر ۱۳۹۷ محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه از صدور حکم اعدام از سوی دادگاه‌های ویژه اقتصادی برای سه متهم از جمله حمید باقری درمنی خبر داد. خبر تایید حکم اعدام این فرد نیز روز یکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ و در نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه اعلام شد.

اسناد رسمی از اول دی ماه با اثر انگشت سردفتران تایید نهایی می‌شود

 احمد تویسرکانی رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور روز سه شنبه ۲۷ آذرماه اعلام کرد: از فردا(شنبه) اول دی ماه ۱۳۹۷ تأئید نهایی اسناد رسمی تنظیم شده در دفاتر اسناد رسمی با اثر انگشت سردفتران در سیستم الکترونیک اسناد صورت خواهد گرفت و این اقدام باعث پیشگیری از خدشه احتمالی به اعتبار اسناد رسمی خواهد شد.

جنتی: نامزدهای نمایندگی قبل از ورود به مجلس دوره‌های آموزشی بگذرانند

 آیت الله احمدجنتی دبیر شورای نگهبان در مراسم نکوداشت هفته پژوهش با تأکید بر شناخت حوزه و دانشگاه از یکدیگر گفت: این دو مرجع علمی با همکاری‌های بیشتر باید به منظور دستیابی به موفقیت‌های چشم‌گیرتر قدم بردارند.

وی  با اشاره به اینکه الان مجلس در آستانه بررسی بودجه کشور است، افزود: نمایندگان چقدر به مسائل بودجه که رگ حیاتی مملکت است آشنایی دارند، یعنی کجا و چقدر باید هزینه شود و نظارت کند تا دولت بودجه را در جای مناسب هزینه و از مصارف غیر ضروری جلوگیری نماید.

در حاشیه این مراسم نیز سامانه اینترنتی مشروح مذاکرات جلسات شورای نگهبان توسط آیت‌الله جنتی رونمایی ‌شد.

اعلام ‍ ختم رسیدگی به پرونده های رضاخندان و فرهاد میثمی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب

از دیگر اخبار مهم روز چهارشنبه ۲۷ آذرماه طبق اعلام محمد مقیمی وکیل مدافع رضا خندان و فرهاد میثمی، ختم رسیدگی به پرونده موکلانش در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی بود.

رضا خندان روز سه‌شنبه ۱۳ شهریورماه سال جاری در منزلش دستگیر و چند روز بعد سه اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی”، “تبلیغ علیه نظام ” و” اشاعه و ترویج بی‌حجابی در جامعه” به وی تفهیم شد.

فرهاد میثمی  نیز به اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی روز  ۹ مرداد ماه در محل کارش بازداشت شد.

تخلف راننده استانداری، علت تصادف «نوربخش» و «تاج‌الدین» اعلام شد

 هادی هاشمیان رئیس کل دادگستری گلستان چهارشنبه ۲۷ آذرماه اعلام کرد که علت اصلی تصادف منجر به فوت رئیس سازمان تأمین اجتماعی، تخلف راننده استانداری بود.

۲۴ آبان ماه امسال در تصادف رانندگی محور «گرگان – کردکوی»، خودرو حامل رئیس و معاونین سازمان تأمین اجتماعی کشور با یک دستگاه کامیون کشنده، برخورد کرد که متأسفانه در این حادثه دکتر «نوربخش» و دکتر «تاج‌الدینی» رئیس و معاون پارلمانی سازمان تأمین اجتماعی جان باختند.