مهمترین خبرهای حقوقی هفته چهارم تیر 99

 

این هفته از تیرماه نیز در حوزه حقوقی و قضائی شاهد انتشار خبرهای مهمی در این رابطه بودیم که از جمله آنها اظهارات سخنگوی قوه قضائیه در رابطه با «اعدام یک کارمند بازنشسته وزارت دفاع به اتهام جاسوسی موشکی» و «محکومیت سه نفر به اعدام در ارتباط با حوادث آبان ۹8» بود.

اولین خبر پربازدید این هفته به اظهارات سخنگوی دستگاه قضا در نشست خبری با اصحاب رسانه اختصاص داشت.

امکان تغییر احکام اعدام حوادث آبان ۹۸

«جاسوس موشکی» اعدام شد و «موسوی مجد» اعدام می‌شود

سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری روز سه شنبه خود با خبرنگاران گفت: چهارشنبه گذشته دستورالعمل مجددی برای اعطای مرخصی به زندانیان صادر و به واحدهای قضایی و زندان‌ها ابلاغ شد.

غلامحسین اسماعیلی گفت: متاسفانه شرایط کرونایی در کشور تداوم یافته و در روزهای اخیر آمار مبتلایان و جان باختگان ناشی از این بیماری فزونی یافته است. من به نمایندگی از قوه قضاییه بار دیگر از تلاش‌ها و زحمات کادر پزشکی و پرستاری کشور قدردانی می نمایم و به آنها خسته نباشید. عرض می‌کنم. از مردم هم تقاضا می‌کنم که توصیه‌های پزشکی به ویژه استفاده از ماسک در مجامع عمومی و رعایت فاصله فیزیکی را داشته باشند.

وی با اشاره به آزادی۲۵۷۴ نفر از محکومان مالی، گفت: بانی و اقدام کننده موضوع مقام رهبری بودند که هم خود پیشگام بودند و هم دیگران را به فعالیت های توام با احسان در حق نیازمندان ترغیب کردند. با کمک بنیاد مستصعفان این گروه آزاد شدند.

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه این نشست، در زمینه مرخصی مجدد ریاست قوه به زندانیان، محکومیت سه نفر به اعدام در ارتباط با حوادث آبان ۹8، صدور حکم پرونده مهدی جهانگیری، اجرای حکم اعدام موسوی مجد و اعدام یک کارمند بازنشسته هوافضای وزارت دفاع خبر داد و در رابطه با قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین، وضعیت پرونده‌های سیف و عراقچی، نرگس محمدی، صید ترال در آب‌های جنوبی کشور، دادگاه اخلال ارزی ۶۰ میلیون یورویی و انفجار در نظنز» به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

خبر پر بازدید بعدی نیز در خصوص توضیحات سخنگوی قوه قضائیه در مورد خبر اعدام یک جاسوس بود.

یک کارمند بازنشسته وزارت دفاع به اتهام «جاسوسی موشکی» اعدام شد

سخنگوی قوه قضاییه از اعدام یک کارمند بازنشسته هوافضای وزارت دفاع به اتهام جاسوسی موشکی خبر داد.

اسماعیلی در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا حکم اعدام «موسوی  مجد» اجرا شده یا خیر؟ گفت: اجرای حکم فرایندی دارد و اینگونه نیست که حکم قطعی شد بلافاصله اجرا شود. در فرایند اجراست و تا امروز اجرا نشده اما جزو احکام قطعی لازم الاجرای ما است.

وی همچنین افزود: ما حکم مشابهی را هفته قبل اجرا کردیم در ارتباط با یکی دیگر از جاسوسانی که کارمند بازنشسته هوافضای وزارت دفاع بود و سال‌ها در این وزارت خانه کار کرده بود و با بازنشستگی پیش از موعد در سال ۹۵ بازنشسته شده بود و در سال‌های پایانی خدمت و بعد از بازنشستگی به سرویس سیا وصل شده بود و به جهت اینکه آشنایی با فعالیت‌های موشکی ما داشت برخی از آن را  به سازمان سیا فروخت و پول گرفت که شناسایی و بازداشت و محاکمه و محکوم به اعدام شد و هفته گذشته حکمش اجرا شد. او آقای رضا عسگری  بود.  لذا ما با کسی تعارف نداریم و با امنیت کشورمان معامله نمی کنیم.

سومین خبر پربازدید این هفته به نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان با اصحاب رسانه اختصاص داشت.

از مجلس فعلی مصوبه‌ای نداشتیم

سخنگوی شورای نگهبان در این نشست خبری، ضمن اعلام آخرین نظرات شورای نگهبان درباره مصوبات دولت و مجلس گفت: هنوز از مجلس یازدهم مصوبه‌ای دریافت نکردیم و همه مصوبات امروز مربوط به مجلس دهم است.

وی با اعلام اینکه در طول ۴۰ سال گذشته  ۳۳۴۶ مصوبه از سوی مجلس دریافت کردیم، گفت: گزارشگر کمیسیون حقوق بشر ترور شهید سرافراز ما را نقض قوانین بین‌الملل دانست و بخشی از لایحه تجارت مغایر اصل ۷۴ قانون اساسی تشخیص داده شد.

کدخدایی همچنین در این نشست خبری در رابطه با تصویب اعتبارنامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، چهلمین سالروز تاسیس شورای نگهبان، قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین، تعیین تکلیف کسانی که در انتخابات مرحله دوم حدنصاب لازم را کسب نکردند در شهریورماه، اساسنامه کمیته ملی المپیک و… به سوالات خبرنگاران توضیحاتی ارایه کرد.

اولین جلسه دادگاه ویژه جرایم اقتصادی تعدادی از مدیران سابق بانک مرکزی نیز جز خبرهای پربازدید این هفته ایسنا بود.

نماینده دادستان: اسدبیگی متهم به پرداخت رشوه‌ است

اولین جلسه دادگاه ویژه جرایم اقتصادی تعدادی از مدیران سابق بانک مرکزی در شعبه ۱۰۶۵ دادگاه کیفری دو برگزار شد.

اولین جلسه دادگاه ویژه جرایم اقتصادی تعدادی از مدیران سابق بانک مرکزی صبح روز شنبه (21 تیرماه) در شعبه ۱۰۶۵ دادگاه کیفری دو به ریاست قاضی مسعودی مقام به شکل علنی و رسانه‌ای برگزار شد.

در این جلسه شاه محمدی نماینده دادستان اظهار کرد: متهم امید اسدبیگی ارتباط بسیار نزدیکی با دو نفر از مدیران اداره اموال بین‌الملل بانک مرکزی به اسامی محسن صالحی و سید رسول سجاد داشته است، گزارش سازمان اطلاعات سپاه استان تهران نشان دهنده ارتباطات غیرمتعارف متهم امید اسدبیگی با سید رسول سجاد است، به نحوی که در زمان تعطیلی بانک مرکزی امید اسدبیگی یکی از افرادی بوده است که به دفتر متهم سید رسول سجاد رفت و آمد می‌کرد.

این خبرها نیز جز پربازدیدهای این هفته ایسنا بودند.

دادستان تهران موضوع تعقیب قاتلین شهید سلیمانی را در دستور کار قرار دهد

در جلسه شورای عالی قوه قضائیه بررسی پیش نویس بخشنامه رییس قوه قضاییه درخصوص نحوه رسیدگی به ترک فعل‎های خسارت بار مسئولان از حیث مسئولیت مدنی و مسئولیت کیفری مورد بررسی قرار گرفت.

آیت الله سید ابراهیم رییسی در جلسه شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به مناسبت‎های ماه ذی القعده، از جمله روز دحوالارض و روز شهادت حضرت جوادالائمه علیه السلام، این ماه را ماه حضرت رضا علیه السلام دانسته و از خداوند توفیق خدمت به مردم و دفع بلای و بیماری کرونا بواسطه عنایات امام هشتم را مسئلت کرد.

آیت الله رئیسی همچنین در این جلسه در واکنش به گزارش گزارشگر سازمان ملل گفت: کار مربوط به پیگیری خون حاج قاسم سلیمانی تعطیل بردار نیست. دادستان تهران و معاون بین الملل، موضوع تعقیب قاتلین شهید سلیمانی و موارد طرح شده توسط گزارشگر سازمان ملل را در دستور کار قرار دهند.

بی‌اعتبار سازی اسناد رسمی کشور با هدف پولشویی از سوی اکبر طبری

دهمین جلسه رسیدگی به اتهامات اکبر طبری و دیگر متهمان به ریاست قاضی بابایی برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، در ابتدای این جلسه دادگاه قاضی ضمن فراخواندن وکیل طبری برای ایراد دفاعیات خود از موکلش خطاب به او گفت: از بیان مطالب تکراری خودداری کنید.