نحوه گرفتن طلاق از شوهر معتاد 

 به اعتقاد قریب به اتفاق وکلا ، قضات و حقوقدانان اعتیاد همسر از جمله موارد و عللی است که می تواند  منجر به طلاق به درخواست زن شود اما این موضوع مطلق و بدون شرط و شروط نیست و معمولا دادگاه با احراز شرایطی که در قانون و عقدنامه مقرر گردیده مبادرت به صدور حکم طلاق به درخواست زن  می نماید .

بنابر این زنان بهتر است پیش از هر اقدام برای  تقدیم دادخواست طلاق به جهت اعتیاد زوج ،  با اخذ مشاوره با وکیل مجرب طلاق ،  تمام جوانب را  مورد بررسی قرار داده سپس مبادرت به اتخاذ بهترین تصمیم نماید .

جدا از نوع ماده، مدت مصرف آن و شدت تاثیراتی که بر خانواده و شغل شخص معتاد گذاشته نیز در پذیرش دادخواست طلاق تاثیر دارد  اگر آغاز مصرف است و نوع ماده مانند مواد صنعتی سنگین نیست و هنوز مقدار زیادی مصرف نمی‌کند می‌توان برای بهبودی امیدوار بود.

طلاق

هر اعتیادی منجر به صدور حکم طلاق نمی شود

 به احتمال زیاد اولین سوالی که بعد اطلاع از اعتیاد همسر به ذهن می‌رسد این است که آیا می‌توان به زندگی ادامه داد و یا باید به فکر طلاق از شوهر معتاد افتاد. آیا اساسا می‌توان با فردی که معتاد است زندگی کرد و یا برای کاهش آسیب‌ها طلاق بهترین راه است. معمولا خانم‌ها نمی‌دانند در مقابل همسر معتاد چه رفتاری باید داشته باشند و نیاز به  افزایش اطلاعات خود برای نحوه رفتار با شوهر معتاد  می باشند .

اگر همسر کسی معتاد است و هنوز بر سر یک دوراهی ماندن و رفتن گیر افتاده‌، بهتر است جوانب زیادی را بسنجد زیرا صرف مصرف مواد  نمی تواند دادگاه را مجاب به صدور حکم طلاق نماید  مطمئنا بهره‌مندی از مشاوره ترک اعتیاد یکی از راه‌حل‌های پیش رو خواهد بود. لکن از منظر حقوقی اعتیادی موجبات طلاق را فراهم میکند که به ضرر زن باشد، به عبارت دیگر، باعث عسر و حرج شود.
در هر صورت اولین گام این است که، زن باید در دادگاه اثبات کند که مرد معتاد است که این امر  معمولن توسط پزشکی قانونی انجام می‌شود و دادگاه مرد مظنون را به آنجا اعزام می کند  تا آزمایش دهد .

قانون مربوط به طلاق  به جهت اعتیاد شوهر

بر اساس بند ۲ تبصره ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی، قانونگذار به زن حق داده است که با وجود شرایطی با اثبات اعتیاد شوهر (زوج) به مواد مخدر یا مشروبات الکلی از طریق عسر و حرج بتواند به رغم مخالفت مرد، طلاق بگیرد. اما اگر مرد شرایط چاپ شده در سند ازدواج به خصوص شرط شماره ۷ را امضاء کرده باشد کار زن راحت تر می‌شود به این صورت که در شرط مذکور آمده است: “ابتلای زوج به هر گونه اعتیاد مضری که به تشخیص دادگاه بر اساس زندگی خانوادگی خلل وارد کند و ادامه زندگی برای زوجه دشوار باشد.”

شرایط طلاق از مرد معتاد 

در بند ۲ تبصره ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی چنین آمده است : « اعتیاد شوهر به یکی از انواع مواد مخدر و یا ابتلاء وی به مشروبات الکلی که به‌اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و امتناع یا عدم امکان الزام وی به ترک آن در مدتی‌که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است. ‌در صورتی که زوج به تعهد خود عمل نکند و یا پس از ترک، مجدداً به مصرف‌ موارد مذکور روی آورد، بنا به درخواست زوجه، طلاق انجام خواهد شد. » یکی دیگر از روش هایی که زن با استفاده از آن می‌تواند اعتیاد مرد را در دادگاه ثابت کند شهادت شهود است. به این معنی که افرادی که فرد را کاملا می‌شناسند و از وضعیت وی آگاهی دارند در دادگاه به این موضوع شهادت بدهند. در این صورت هیاتی توسط دادگاه برای پیگیری و تحقیق در این زمینه منصوب می‌شود تا صحت و درستی این امر را تایید کنند.

شرایط پذیرفتن اعتیاد مرد به عنوان دلیل طلاق

مشاوره با وکیل طلاق

بر اساس قانون مدنی، دادگاه در مواردی که شوهر به یکی از انواع مواد مخدر یا مشروبات الکلی اعتیاد داشته باشد، با توجه به شرایطی که در ادامه ذکر شده است اقدام به صدور رأی طلاق برای زن می‎کند. این شرایط عبارتند از:
• اعتیاد مرد به‌ بنیان و کانون خانواده آسیب وارد کند.
• مرد از ترک کردن اعتیاد خودداری کند.
• امکان الزام مرد به ترک مواد مخدر و … در مدتی‌ که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم است، وجود نداشته باشد.
• ‌در مواردی که مرد به تعهد خود عمل نکند یا پس از ترک، مجدداً به مصرف‌ مواد روی آورد

 بنابراین، با وجود یکی از شرایط یاد شده و با توجه به درخواست زن، طلاق انجام خواهد شد. شایان ذکر است، به صرف اثبات اعتیاد شوهر توسط زن، امکان استفاده از این دلیل برای گرفتن طلاق کافی نیست و باید حتماً اعتیاد به تشخیص دادگاه، برای زن و زندگی مشترک مضر بوده  و به زندگی زناشویی خلل وارد کند.

تقاضای طلاق به علت اعتیاد شوهر با استناد به شروط ضمن عقد نکاح

پاسخ به سوالات طلاق

نکته ای که لازم است ذکر شود این است که، در شروط ضمن عقد نکاح نیز به موضوع اعتیاد اشاره شده است. این شرط این گونه مطرح شده است؛ “ابتلای شوهر به هر گونه اعتیاد مضری که به تشخیص دادگاه برای زندگی خانوادگی خلل آور بوده و ادامه زندگی برای زن دشوار باشد.” با توجه به این عبارت، می‌توان نتیجه گرفت که منظور قانونگذار از اعتیاد نوع خاصی از آن نیست و بر هر نوع اعتیادی، به شرط اثبات آن در دادگاه دلالت دارد. مواردی همچون اعتیاد به مواد مخدر یا مشروبات الکلی، بازی های کامپیوتری، شبکه ‎های اجتماعی و… . در واقع نکته مشترک همه این اعتیادها، آسیب رساندن آن ‎ها به زندگی زناشویی و کانون خانواده است.

نحوه اثبات اعتیاد شوهر در دادگاه

جهت اثبات اعتیاد، زن می‎تواند از دادگاه بخواهد که از همسرش آزمایش و تست غربالگری به عمل بیاورند و برای اثبات عسر و حرج و غیرقابل تحمل بودن شرایط زندگی، عموما بهترین دلیل، استفاده از شهادت شهود است.

جهت مشاهده پرسش و پاسخ های مربوط به طلاق  ، می توانید به اینجا مراجعه کنید .