نحوه محاسبه هزینه دادرسی و میزان هزینه دادرسی در دعاوی مختلف

هزینه دادرسی در دعواهای حقوقی و کیفری به عنوان مبلغی مشخص به دفاتر ثبت درخواست‌ها و شکایات پرداخت می‌شود که بر اساس نوع دعاوی این هزینه نیز متفاوت خواهد بود. لازم به ذکر است که در صورت عدم پرداخت هزینه دادرسی مگر در موارد استثنایی به دعواهای شما رسیدگی نخواهد شد. ما در این مقاله از باشگاه خبرنگاران جوان سعی داریم شما را با نحوه محاسبه هزینه دادرسی و انواع آن آشنا کنیم، با ما همراه باشید.
هزینه دادرسی در دادگستری‌ها چگونه و بر چه اساس تعیین می‌شود؟
پیش از این که بخواهیم به محاسبه مبلغ دادرسی بپردازیم لازم است در ابتدا با انواع دعواها به صورت مختصر آشنا شویم.
انواع دعاوی عبارت اند از؛
  • دعاوی حقوقی
  • دعاوی کیفری
 آشنایی با دعاوی حقوقی و کیفری جهت محاسبه هزینه دادرسی
  1. دعواهای حقوقی
در این نوع دعاوی ردی از جرم و مجازات دیده نمی‌شود و به دادسرا مراجعه نمی‌شود، بلکه جهت حل مشکل می‌توان به شورای حل اختلاف یا دادگاه مراجعه کرد. چنین دعواهایی بیشتر نتیجه ناهماهنگی و خلل در روابط اجتماعی، خانوادگی و اقتصادی هستند. همچنین بهتر است بدانید که دعاوی حقوقی خود به دو نوع مالی و غیرمالی تقسیم بندی می‌شوند، به همین خاطر نیز نحوه محاسبه هزینه دادرسی نیز متفاوت خواهد بود.
  1. دعواهای کیفری
مطرح سازی دعاوی کیفری  در دادسراها صورت می‌گیرد و افراد باید به این مراجع مراجعه کنند. در چنین دعواهایی فرد مدعی می‌شود که مورد ظلم قرار گرفته و خسارت دیده است و از دادگاه تقاضای مجازات مجرم یا مجرمان را می‌کند.  برای مثال فردی که اموالش به سرقت رفته است.

اما محاسبه هزینه دادرسی به چه صورت است؟
جداول زیر با جزئیات کامل نحوه محاسبه هزینه دادرسی در دعاوی کیفری و حقوقی و غیره در سال 1397 را نمایش داده‌اند. با مطالعه کامل این موارد به راحتی هزینه‌های  دادرسی خود را برآورد کنید.
نحوه محاسبه هزينه دادرسی در ایران به چه شکل است؟
نحوه محاسبه هزينه دادرسی در ایران به چه شکل است؟
نحوه محاسبه هزينه دادرسی در ایران به چه شکل است؟
نحوه محاسبه هزينه دادرسی در ایران به چه شکل است؟
در این مقاله به معرفی انواع دعاوی و نحوه محاسبه هزینه دادرسی سال 1397 هر کدام از آن‌ها پرداخته شد.
برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان
مشاوره در مورد هزینه دادرسی،هزینه دادرسی دیوان عدالت اداری ، خهزینه دادرسی دادگاه،هزینه دادرسی شورای حل اختلاف،نحوه محاسبه هزینه دادرسی و میزان هزینه دادرسی در دعاوی مختلف،نحوه محاسبه هزینه دادرسی+ میزان هزینه دادرسی +مقدار هزینه دادرسی+هزینه دادرسی