نحوه مشاهده پرونده های قضایی از طریق اینترنت 

 در چند سال  اخیر استفاده از امکانات  فضای مجازی به شکل گسترده مورد توجه قوه قضاییه قرار گرفته است و مسئولان توانسته اند  با بهره بردن از امتیازات و مزایای فضای مجازی اقدام به  ارائه خدمات بهتر و جدیدتری در بستر اینترنت نمایند . یکی از این اقدامات  در چند سال اخیر استفاده از فناوری اطلاعات و جمع‌آوری اطلاعات پرونده های قضایی در سامانه های مختلفی نظیر ثنا   می باشد  که انصافا  این امر موجب گردیده  خدمات مورد نیاز قضایی به شکل مطلوب تری به مراجعین دستگاه قضایی ارائه شده  و از مهمترین آثار آن سهولت دسترسی  مردم به اطلاعات پرونده های قضایی و با صرف  وقت و هزینه کمتر می باشد به طوریکه هم اکنون مردم می‌توانند با استفاده از گوشی های هوشمند و  کامپیوترهای شخصی خود در منزل یا محل کار، از روند رسیدگی به پرونده خود در دادگاهها و مراجع قضایی آگاهی یافته و اوراق قضایی را دریافت نمایند .

از آنجا که مشاهده می گردد هنوز بسیاری از هموطنان امکان مشاهده اطلاعات پرونده قضایی خود را از طریق سایت عدل ایران نداشته و یا نمی توانند با مراجعه به سامانه ثنا اوراق قضایی خود اعم از اخطاریه یا دادنامه را دریافت کنند تصمیم گرفتیم در این یادداشت با زبانی ساده  به نحوه استفاده از خدمات مذکور اشاره نماییم .

معنی سامامه ثنا و کاربرد آن 

به موجب ماده ۱۷۵ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال ۱۳۹۲ قوه قضائیه موظف گردید اوراق قضائی به جای استفاده از روش سنتی و ابلاغ اوراق قضایی از طریق ارسال به نشانی پستی شهروندان ، این اوراق را را با استفاده از سامانه‌های الکترونیکی یا مخابراتی به طرفین پرونده قضایی  ابلاغ نماید و از سوی دیگر مراجعان به دستگاه قضایی موظف شدند  جهت دریافت الکترونیکی اوراق قضائی در سامانه‌ای که به این منظور ایجاد گردیده ،مشخصات خود را نظیر نام و نشانی ، شماره تلفن همراه را اعلام کنند که به این سامانه ثنا یا سامانه ابلاغ الکترونیک اطلاق می شود . 

سامانه ابلاغ  اوراق قضایی یا ثنا ، سامانه‌ای الکترونیکی است که بر بستر شبکه قابل دسترسی و استفاده برای طرفین دعوا، وکلای دادگستری و نماینده قانونی آنان، دفاتر خدمات قضایی، کارشناسان، ضابطان قضایی و سایر اشخاص مرتبط جهت ابلاغ اوراق قضایی و نشر آگهی به صورت الکترونیکی است. 

بر اساس سامانه مذکور کلیه ابلاغ‌های قضایی صادر شده توسط محاکم و مراجع قضایی به اشخاص و پیوست‌های آن از طریق این درگاه به حساب کاربری مخاطب ارسال می‌گردد . 

برای استفاده از  خدمات سامانه ثنا و سایت عدل ایران ، شهروندان ابتدا باید اطلاعات خود را به سامانه اعلام نمایند و در   حال حاضر بدون ثبت نام و اخذ رمز شخصی امکان استفاده از خدمات این سامانه میسر نمی باشد .

نحوه ثبت نام در سامانه ثنا 

ثبت نام در این سامانه به دو روش ذیل امکان پذیر است .

 مراجعه مستقیم به دفتر خدمات الکترونیک قضایی

در این روش شما می توانید به نزدیکترین دفتر خدمات قضایی مراجعه و با ارائه کارت ملی و اطلاعات شناسنامه ای و آدرس و شماره تلفن و کد پستی و اخذ امضای الکترونیک توسط دفتر، در سامانه ثبت نام الکترونیک جهت ابلاغ اوراق قضایی ثبت نام انجام شده و پس از آن می توان نسبت به طرح دعوا اقدام کرد.

 نحوه ثبت نام سامانه ثنا در منزل یا محل کار خود

شما در این روش می توانید پیش ثبت نام در سامانه ثنا را در منزل یا محل کار خود انجام دهید  و سپس  به دفتر خدمات قضایی و یا مجتمع قضایی جهت تایید ثبت نام و اخذ رمز شخصی مراجعه کنید برای این منظور لازم است به سامانه ثبت نام الکترونیکی  مراجعه کنید و مراحل زیر را انجام دهید .

مرحله اول : در صورتی که شخص حقیقی هستید، بر روی ثبت نام شخص حقیقی کلیک کنید

مرحله دوم : اطلاعات خود را اعم از کدملی، تاریخ تولد و شماره سریال شناسنامه وارد کنید.

مرحله سوم : طبق مراحل مشخص شده در سامانه با دقت اطلاعات را وارد کنید. در انتهای مراحل دکمه اتمام ثبت اطلاعات اولیه را کلیک کنید.

مرحله چهارم : جهت اخذ امضا و احراز هویت، با به همراه داشتن کارت ملی و شماره موبایلی که هنگام ثبت نام وارد کرده بودید، به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید. 

در شهرستان‌هایی که دفتر خدمات قضایی ندارند باید به دادگستری حوزه قضایی مراجعه و شناسه کاربری و رمز عبور دریافت کنید.

۳) مشاهده ابلاغ الکترونیک در سامانه ابلاغ الکترونیک به آدرس eblagh.adliran.ir

پس از ثبت نام در سامانه ثنا، برای مشاهده ابلاغ الکترونیک می‌توانید به سامانه فوق مراجعه کنید.

نحوه دریافت اوراق قضایی از سامانه ثنا

متعاقب ثبت نام اینترنتی در سامانه ثنا و مراجعه به دفاتر  خدمات قضایی ، رمز شخصی به تلفن همراه و پست الکترونیک شما ارسال خواهد داشت هم اکنون می توانید با استفاده از رمز شخصی دریافت شده  جهت مشاهده ابلاغیه های قضایی که از  طریق مراجع قضایی برای شما ارسال شده به سامانه ابلاغ اوراق قضایی  مراجعه کنید .

نشانی اینترنتی سامانه ابلاغ قضایی ( ثنا ) 

در صورت باز نشدن یا کند بودن سامانه در نشانی مذکور می توانید لینک های زیر را نیز امتحان کنید .

لینک اول سامانه ابلاغ قضایی ( ثنا )

لینک دوم سامانه ابلاغ قضایی   ( ثنا )

لینک سوم سامانه ابلاغ قضایی    ( ثنا )

لینک چهارم سامانه ابلاغ قضایی   ( ثنا ) 

نحوه ورود به سامانه ثنا

پس از ورود به سامانه ثنا ، مطابق تصویر زیر، شماره ملی و رمز شخصی خود را در قسمت های مشخص شده وارد  کنید .

ورود به سامانه ثنا قوه قضاییه

اگر اطلاعات مربوط به کد ملی و رمز شخصی خود را به طور صحیح وارد کرده باشید وارد صفحه بعد به شرح زیر می شوید. در غیر این صورت باید اطلاعات خود را دوباره بررسی و وارد نمایید.

ورود به سامانه ابلاغ قوه قضاییه

وقتی صفحه بالا برایتان باز شد ، رمز ورود شما به موبایل تان پیامک می شود. این رمز بصورت پیش فرض ۲۴ ساعت اعتبار دارد و شما می توانید در صفحه ی بالا آن را وارد کنید.
در صورتی که ۲۴ ساعت از تولید رمز بالا گذشت ، باید دوباره  برای رمز جدید از ابتدا مراحل را طی کنید.

پس از آنکه رمز یکبار مصرف یا رمز موقت خود را دریافت کرده و آن را در فرم ورود ، وارد کردید ، به شکل زیر وارد سامانه ثنا می شوید:

نحوه ورود به سامانه ثنا

در این سامانه ابلاغیه های الکترونیکی شما به سادگی قابل دریافت هستند. مطابق با تصویر، در اولین قسمت که در حال حاضر عدد ۰ در بالای آن مشخص است ، تعداد ابلاغیه های جدید را می بینید. این به معنی است که شما هنوز ابلاغی دریافت نکره اید.

همانطور که ملاحظه می کنید ، امکان تغییر رمز شخصی شما نیز در سامانه فراهم است. برای این کار وارد لینک تغییر رمز ثنا   شوید و رمز عبور جدید خود را به صورت زیر وارد کنید :

رمز سامانه ثنا

در پایان ، حتما گزینه خروج را بزنید تا به طور کامل از سامانه ثنا خارج شوید تا از دسترسی دیگران به سامانه و ابلاغیه های شخصی شما جلوگیری شود.

نکته: برای دریافت ابلاغیه ها به صورت PDF هم نیاز است یکی از نرم افزارهای مربوط به باز کردن فایل های PDF را روی سیستم خود نصب نمایید .

نکات مربوط به سامانه ثنا

نکته ۱ –  برای ورود به سامانه ثبت نام الکترونیک و سامانه ابلاغ الکترونیک باید به آدرس adliran.ir مراجعه کرده و از سر تیتر خدمات ویژه ، سامانه مورد نظر را انتخاب کنید .

نکته ۲ – بعد از انجام ثبت نام الکترونیک در سامانه ثنا ، برای مشاهده ابلاغ الکترونیک باید وارد لینک adliran.ir شوید .

نکته ۳ – افرادی که ایمیل ندارند ، باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنند و یک آدرس ایمیل ملی دریافت کنند .

نکته ۴ – هر یک از افراد مکلفند در صورتی که در اطلاعات ثبت شده در سامانه ثنا ( از قبیل آرس ، تلفن همراه ، نام و … ) تغییری ایجاد شد ، تغییرات را بلا فاصله در سامانه ثنا ثبت کنید .

نکته ۵ – وصول الکترونیکی اوراق قضایی ابلاغ محسوب می شود . رویت اوراق قضایی در سامانه ابلاغ ( با ثبت زمان و سایر جزییات ) ذخیره می شود و کلیه آثار ابلاغ واقعی در آن مرتبط می شود . همچنین ورود به سامانه ابلاغ از طریق حساب کاربری و رویت اوراق از این طریق به منزله رسید است .

نکته ۶ – در ابلاغ الکترونیکی مخاطب زمانی می تواند اظهار بی اطلاعی کند که ثابت کند نقصی در سامانه رایانه ای وجود داشته و از مفاد ابلاغ مطلع نشده است.

نکته ۷ – خود داری از مراجعه به سامانه ابلاغ ، به منزله استنکاف از قبول اوراق قضایی می باشد .

نکته ۸ – در صورتی که ارسال پیوست های ابلاغیه به صورت الکترونیکی غیر ممکن باشد ، ابلاغ به وسیله ابلاغنامه انجام می شود .

نکته ۹ – در صورتی که تلفن همراه یا پست الکترونیک در دسترس نباشد ، مفاد ابلاغیه و ارسال اوراق به سامانه ابلاغ به وسیله ابلاغنامه در اقامتگاه این فرد ابلاغ می شود و در ابلاغنامه مقرر می شود مخاطب موظف است جهت ثبت نام و دریافت حساب کاربری اقدام نماید و کلیه ابلاغ های بعدی از طریق سامانه ابلاغ انجام خواهد شد .

نکته ۱۰ – چنانچه محل نگهداری مخاطب زندان و یا بازداشتگاه باشد ، ابلاغ علاوه بر حساب کاربری مخاطب به حساب کاربری زندان و یا بازداشتگاه نیز ارسال می شود و مراجع ذکر شده مسئول اجرای ابلاغ برابر مقررات هستند و همچنین موظف هستند که نتیجه ابلاغ را از طریق سامانه ابلاغ به واحد قضایی ارسال کنند.