نحوه نوشتن چک برای جلوگیری از کلاهبرداری

 

برای نوشتن چک و جلوگیری از کلاهبرداری باید هنگام نوشتن این سند تجاری به نکات مهمی توجه کرد.

 

نحوه نوشتن مبلغ چک 

اولین قدم برای نوشتن چک، درج مبلغ آن است و باید در قسمت بالای سمت راست مبلغ چک هم به صورت عددی و هم به صورت  حروفی و در قالب ریال نوشته شود و باید توجه داشت که در صورت بروز مشکل به عدد حروفی توجه می‌شود.

نحوه تنظیم حامل یا غیر حامل بودن چک 

متن کامل قانون چک

 در قسمت وجه باید حتما اسم شخص را به صورت کامل و خوانا بنویسید و تا حد ممکن سعی کنید از نوشتن وجه حامل خودداری کنید، زیرا در این صورت هر فردی می‌تواند از چک شما سوء استفاده کند.

اشاره به علت صدور چک 

استفاده از خودکار شخصی را فراموش نکنید. پس از نوشتن نام شخص گیرنده چک باید علت ارائه چک را هم ذکر کنید، برای مثال بنویسید چک بابت خرید یک دستگاه آپارتمان صادر شده است.

شرایط قلمی که با آن چک نوشته می شود 

سعی کنید همواره برای نوشتن چک از یک خودکار مخصوص و شخصی استفاده کرده و از خودکار افراد دیگر استفاده‌ای نکنید زیرا برخی از کلاهبرداران خودکارهایی دارند که جوهر آنها پس از مدتی خود به خود پاک می‌شود یا قابلیت پاک شدن دارد.

شرایط امضاء چک

یکی دیگر از نکات مهم هنگام ارائه چک این است که امضای شما ساده نباشد، زیرا امضای ساده را هر فردی می‌تواند به راحتی هر چه تمام‌تر جعل کند. همچنین حتما نام و نام خانوادگی و تاریخ را ذیل امضای خود بنویسید. سعی کنید همواره در بالای قسمت مبلغ بنویسید «چک بدون خط خوردگی است» و دو طرف آن را علامت ضربدر بزنید.