مشاوره با وکیل در مورد بیمه و تصادف

مسئولیت بیمه در قبال راننده بدون گواهینامه 

سؤال

من با یک موتوری تصادف کردم و موتورسوارر فوت شد. اما به دلیل نداشتن گواهی‌نامه کروکی به اسم عموی من ثبت شد. ولی چند نفر شهادت دادند که من پشت فرمان نشسته بودم. سؤال اینجاست که قاضی برای کدام‌یک از ما رأی خواهد داد و آیا بیمه هزینه‌های مربوطه را تقبل خواهد کرد یا خیر؟

پاسخ

با توجه به اینکه راننده شما بوده‌اید مسئولیت با خودتان است. بهتر است کتمان حقیقت صورت نپذیرد. بیمه‌گر نیز درهرحال ملزم به جبران خسارت خواهد بود. از همین روی ماده ۱۵ قانون بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه بیان می‌دارد: در موارد زیر بیمه‌گر مکلف است بدون هیچ شرط و اخذ تضمین، خسارت زیان‌دیده را پرداخت کند و پس‌ازآن می‌تواند به قائم‌مقامی زیان‌دیده از طریق مراجع قانونی برای بازیافت تمام یا بخشی از وجوه پرداخت‌شده به شخصی که موجب خسارت شده است مراجعه کند:
الف.  اثبات عمد مسبب در ایجاد حادثه نزد مراجع قضائی
ب.  رانندگی در حالت مستی یا استعمال مواد مخدر یا روانگردان مؤثر در وقوع حادثه که به تأیید نیروی انتظامی یا پزشکی قانونی یا دادگاه رسیده باشد.
پ. درصورتی‌که راننده مسبب، فاقد گواهینامه رانندگی باشد یا گواهینامه او متناسب با نوع وسیله نقلیه نباشد.
ت.  درصورتی‌که راننده مسبب، وسیله نقلیه را سرقت کرده یا از مسروقه بودن آن، آگاه باشد.

مسئولیت بیمه در قبال راننده بعد از اتمام زمان بیمه نامه 

سوال

با سلام و عرض ادب . اگر  مدت بیمه نامه ماشین تمام شود و از آن فقط سه روز گذشته باشد و ماشین تصادف کند و منجر به مصدومیت شدید به عابرین  شود آیا بیمه مسئولیتی دارد ؟ 

پاسخ

خیر زیرا با توجه به اتمام قرارداد بیمه و عدم امکان استفاده از بیمه نامه شخص ثالث ، بیمه تعهدی در قبال شما و اشخاص ثالث نداردو  پرداخت هرگونه خسارت قانونی به عهده مالک خودرو می باشد .

فرار راننده مقصر بعد از تصادف رانندگی

سوال

با سلام – من راننده ی خودرو 206 هستم که هفته پیش با یک عابر پیاده تصادف کردم.به دلیل ترس زیاد، محل حادثه رو ترک کردم. چند ساعت بعد، به خاطر فشار روانی شدید خودم رو به کلانتری معرفی کردم. خوشبختانه مصدوم آسیب جدی ندیده و از ناحیه پا دچار شکستگی شده. آنها رضایت نمی دهند. ماشینم بیمه کامل داره ولی گواهینامه ام دو سال از اعتبارش گذشته است. می خواستم ببینم چه تبعاتی در انتظارمه آیا ممکن است به زندان محکوم شوم ؟

پاسخ

با سلام ترک صحنه تصادف موجب تشدید مجازت راننده مقصر می باشد  لیکن طبق قانون شما فاقد گواهی نامه نیستید ولی فقدان اعتبار گواهینامه می تواند موجب جریمه می شود .

در صورت عدم رضایت شاکی ، احتمال شدت عمل دادگاه در تعیین مجازات وجود دارد و پیش بینی مجازات با عنایت به اینکه میزان و کیفیت آن در اختیار قاضی  گذاشته شده است هم اکنون غیر ممکن است  با این وصف به طور معمول علاوه بر پرداخت دیه دادگاه در این موارد متهم ( راننده خاطی ) را به پرداخت جزای نقدی هم محکوم می کند .

مشاوره حقوقی در مورد خسارت ,پرسش و پاسخ در موزد تصادف, مشاوره با وکیل بیمه , تصادف راننده بدون گواهینامه,اگر راننده گواهینامه نداشته باشد, بیمه اگر گواهینامه, گرفتن خسارت از اگر راننده بدون گواهینامه,تصادف بعد از اتمام بیمه ,