پیشنویس افزایش تعرفه حق التحریرها تهیه شده است

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از تهیه پیشنویس افزایش تعرفه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این طرح در آینده نزدیک تصویب و ابلاغ شود.

به گزارش ایسنا، ذبیح الله خدائیان در جمع خبرنگاران در حاشیه همایش “گرامیداشت روز دفاتر اسناد رسمی” در پاسخ به سوالی در باره بحث افزایش حق التحریرهای دفاتر اسناد رسمی اظهار کرد: پیشنویس تعرفه حق التحریرها تهیه شده و امیدوارم در آینده نزدیک تصویب و ابلاغ شود.

وی در رابطه با اینکه مقدار افزایش حق‌التحریرها چند درصد است، گفت: ما متناسب‌سازی کردیم و برخی را اصلاً تغییر ندادیم،  برخی را حتی کمتر کردیم و برخی هم افزایش پیدا کرده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: یعنی متناسب با میزان درآمد دفاتر، جمعیت و تورم به شکلی در نظر گرفتیم که اینگونه نباشد که اجحافی در حق مردم صورت گیرد و یا به شکلی باشد که دفاتر نتوانند دفترشان را اداره کنند.

خدائیان در رابطه با طرح اعتباربخشی به اسناد رسمی که در مجلس مطرح است، تصریح کرد: یکی از محورهای طرح تحول قوه قضائیه که در بدو شروع به کار آیت الله رئیسی مورد تاکید قرار گرفت، اعتباربخشی به اسناد رسمی است و بر اساس آن سعی کردیم پیشنویس طرح ارتقای اعتبار سند رسمی را تهیه کنیم.

وی افزود: این پیش پیش‌نویس با توجه به اینکه طرحی در این خصوص در مجلس شورای اسلامی از مدت‌ها قبل مطرح بود را به کمیسیون حقوقی و قضایی تقدیم کردیم که در واقع در آن طرح ادغام و به کمیته تخصصی ارجاع شده است و این کمیته پیشنویس نهایی این طرح را تهیه می‌کند تا در دستور کار کمیسیون حقوقی و قضایی قرار گیرد.

وی در خصوص اینکه تقسیم بندی عادلانه اسناد بین دفاتر اسناد رسمی به چه صورت است، گفت: گله‌مندی بیش از ۹۹ درصد دفاتر اسناد رسمی این است که اسناد به طور عادلانه بین آنها تقسیم نمی شود و به عللی اسناد بیشتری به بعضی از دفترخانه‌ها ارسال می‌شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشورادامه داد: آنها تقاضا دارند که این عدالت رعایت شود اما از آنجا که ارجاع اسناد بر عهده سازمان ثبت اسناد نبوده و اینگونه نیست که اسنادی که تقسیم می‌شود توسط سازمان ثبت اسناد یا قوه قضاییه باشد، بلکه دستگاه‌های مختلف اسناد خود را به دفاتر مختلفی ارجاع می‌دهند.

وی یادآور شد: دوستان پیشنهاد داشتند که سامانه‌ای را طراحی کنیم که بر مبنایی اسناد به طور عادلانه بین همه دفاتر تقسیم شود که اینگونه نباشد که دفترخانه‌ای امکان اداره دفترش را نداشته باشد و دفترخانه دیگری درآمدهای نجومی داشته باشد.

خداییان در پایان افزود: در این راستا سامانه‌ای طراحی شده و ان‌شاءالله در آینده نزدیک که اجرا شود، تقسیم عادلانه اسناد تحقق پیدا خواهد کرد