شگردی نو برای کلاهبرداری های کهنه

«کار جدیدی پیدا کردم، اگر خوب کار کنم، می توانم ظرف مدت کوتاهی بارم را ببندم، خیلی ها را برای شروع این کار معرفی کردم، هیچ محدودیتی نداره هر چه تعداد بیشتر بشه سود تو هم بیشتر می شه، این شرکت مجوز هم داره و قانونی کار می کنه و خیلی ها عضوش شدن…»

به گزارش ایرنا، با خوشحالی این حرف ها را در جمع خانوادگی می زد و در نگاهش نور امیدی دیده می شد، فکر می کرد با این کار به اصطلاح جدید به هر چی که بخواهد، می رسد، جوان بود و جویای نام، می خواست راه صد ساله را یک شبه بره. در حالی که با هیجان صحبت می کرد و زاویه نگاهش را به همه طرف می چرخاند، شروع کرد به مثال زدن از این و آن، اینکه فلانی در عرض دو هفته تونسته، ۱۵ میلیون کاسب بشه، یا فلانی دو ماه داره کار می کنه و تا حالا ۶۰ میلیون درآمد داشته است.
چنان از شرکت تلفیق هنر که مدتی است فعالیت می کند و برای خودش عضو جمع کرده است، تعریف و تمجید می کند که به نظر می رسه همه باید کارشون را تعطیل کنند و بروند برای این شرکت کار کنند چون سودآوری خوبی دارد.
همه این صحبت ها، افراد شنونده را راغب می کرد که حداقل یک پرس و جویی در مورد شرک تلفیق هنر داشته باشند. به محض اینکه همه به فکر فرو می رفتند، ادامه می داد، این شرکت مجوز داره و پلیس فتا تاییدش کرده، جای هیچ نگرانی وجود نداره.
یکی با تردید به حرف هایش گوش می داد و دیگری امیدوار می شد که شاید هم با ورود به این کار تغییری در زندگیش به وجود آید. برخی هم به فکر فرو می رفتند که آیا عضو شرکت شوند و بستگانشان را با خود بیاورند یا بی خیال چنین کارهایی شوند و به زندگی عادی و روزمره شان ادامه دهند.
همان طور که به صحبت هایش ادامه می داد، یک نفر از بین جمعیت با صدایی بلند، گفت: اگر این شرکت همه را پولدار می کنه، چرا هنوز پولدار نشدی و همون آدم سابقی؟
انگار که در جواب دادن کم آورده باشد، گفت: باید تلاش کنی، این طوری نیست که دست روی دست بزاری و پول به حسابت بریزن، باید یک محصول از شرکت بخری، بقیه را تشویق کنی که آنها هم از شرکت خرید کنند، اون وقت پورسانت خریدها به حسابت ریخته میشه.
شاید خواندن این مطالب برایتان آشنا باشد، جایی این مطالب را شنیده یا خوانده باشید و به عضویت در این شرکت ها دعوت شده باشید. به هر حال این روزها شرکت های هرمی و شبکه ای در حال رشد هستند، در گذشته شرکت های گلدکوئیست و امثال آن مطرح بود که خیلی ها از عضویت در این شرکت ها ضربه ها خوردند و مال و سرمایه شان از دست رفت و این روزها اسم شرکت های نوظهوی مثل ایتراست و تلفیق هنر بر سر زبان ها افتاده است و فردا به حاشیه رانده می شوند و بار دیگر نام شرکت های دیگری با شگردی نو برای کلاهبرداری های کهنه به میان می آید. 
به عنوان مثال اگر زمانی با ارزیابی برخی اقلام مانند الماس و سکه در سال های گذشته، برای برخی از فعالان شبکه های هرمی آب و نان داشت ولی برای اکثر کسانی که پول شان را در این راه گذاشتند کابوس و ناکامی به دنبال داشت.
افزایش شکایت هایی مبنی بر کلاهبرداری سرشبکه ها و خوردن مال ساده دلانی که به امید پولدار شدن بی زحمت، در دام این شبکه های بازاریابی هرمی افتاده بودند، قانونگذار را بر آن داشت تا فعالیت این شبکه ها را غیرقانونی اعلام کند و پس از آن نیز نیروهای انتظامی و امنیتی به شدت با فعالیت این شبکه ها مقابله کردند.
این روزها دوباره بحث بازاریابی هرمی و شبکه ای در میان مردم داغ شده است. برخی شرکت ها می گویند مجوز دارند و برخی نیز مجوزی برای فعالیت رو نمی کنند.
برخی شرکت ها که با عنوان شرکت های شبکه ای وارد می شوند اما بعدها در قالب هرمی فعالایت می کنند از سه دسیسه با سرپوش محصول، سرمایه گذاری با ساختار هرمی و کلاسیک هرمی برای فعالیت خود استفاده می کنند. در هر صورت شرکت ‌هایی با توجیهات جدید و تغییر شیوه و نام خود همچنان به بازی با پول مردم و تاراج آنها ادامه می دهند.
اما در کنار شرکت های هرمی، بازاریابی شبکه ای پدیده ای نوین برای گسترش بازار هدف و دستیابی به بازارهای بین المللی است. این بازاریابی از ابزارهای مهمی است که می تواند در خدمت تجارت به کار گرفته شود و موجبات شکوفایی اقتصادی را فراهم آورد اما عده ای از این ظرفیت برای نیل به اهداف خود استفاده کرده و سرمایه های مردم را به باد می دهند. بر این اساس در جوامع بشری همواره عده ای به دنبال کسب درآمدهای نامشروع هستند که این عدم مشروعیت در تجارت الکترونیک با نام شرکت های هرمی سربرمی آورد که لازم است مردم تفاوت این دو را دانسته و با اطلاعات کامل برای فعالیت ورود کنند.
یکی از این شرکت های نوظهور شرکت تلفیق هنر است، شرکتی که گفته می شود بیش از یک سال فعال بوده و با فروش صنایع دستی و جمع کردن مشتری به فعالیت خود ادامه داده است.
اگر سری به سایت این شرکت زده باشید، خواهید دید که در قوانین آن آمده است، تمام اصول و رویه های سایت تلفیق هنر منطبق با قانون تجارت الکترونیک و قانون حمایت از مصرف کننده جمهوری اسلامی ایران است و متعاقبا کاربر نیز موظف به رعایت قوانین فوق و قوانین مربوط به کاربران است.
یکی از افرادی که چند ماهی در این شرکت کار کرده است، می گوید: از کار در این شرکت راضی نبودم، شاید ضرر مالی نکردم اما سودی هم برایم نداشته است به عنوان مثال یک تابلوی قلم زنی حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خرید کردم و باید حداقل دو نفر را به زیر مجموعه ام اضافه می کردم، با خرید آنها سودی به حساب من ریخته می شد، البته باید آن دو نفر نیز دو نفر دیگر و به همین ترتیب هر یک از اعضای جدید که وارد می شدند، دو نفر دیگر را معرفی می کردند و سود اعضا هر دوشنبه به حساب افراد واریز می شد. اگر نمی توانستی دو نفر را وارد لیست کنی، از غافله عقب می ماندی.
وی اضافه می کند: بر اساس قانونی که شرکت تعیین کرده بود، قیمت های کالاها می توانست تغییر داشته باشد و در صورت تغییر، کل مجموعه موظف به رعایت قیمت های جدید بودند و نمی توانستند نسبت به آن اعتراض کنند.
این فرد ادمه می دهد: در این شرکت خریدار با بازاریاب تفاوت داشت؛ خریدار، به شخصی گفته می شود که با اطلاعات کاربری خود که در فرم ثبت نام درج کرده است به ثبت سفارش از هر کالایی که در سایت تلفیق هنر گذاشته شده است، اقدام کند و بازاریاب (کاربری که مایل به استفاده از طرح درآمدزایی شرکت تلفیق مینا و خاتم هوشمند است) به شخصی گفته می شد که بعد خرید از سایت تلفیق هنر با معرفی یکی از کاربران گذشته که قبلا بازاریاب ما شده است اقدام به فعالیت در طرح درآمدزایی شرکت می کند.
وی در مورد نحوه ثبت نام اولیه در این شرکت، می گوید: بعد از اینکه خرید شما انجام شد، می توانستید در سایت تلفیق هنر میز کار خود را داشته باشید و به جمع بازاریابان شرکت تلفیق مینا و خاتم هوشمند بپیوندید از سوی دیگر برای اطلاع رسانی رویدادها یا خدمات شرکت تلفیق مینا و خاتم هوشمند در قسمت (پیام ها) برای کاربران پیام ارسال می شد.
یکی دیگر از افرادی که در جریان فعالیت این شرکت بوده است، می گوید: شرکت تلفیق و هنر چند وقتی است که شروع به فعالیت کرده است و توانسته در زمان کوتاهی تعداد بازاریابان زیادی را جذب خود کند اما مورد بحث ترین قسمت این شرکت پلن درآمدزایی این شرکت است که به صورت باینری (هرمی) است که شدیدا مورد انتقاد باقی شرکت های فعال در این حوزه است، نوع فعالیت این شرکت در زمینه تولید صنایع دستی است اما از آن جایی که در هیچ کجای دنیا پلن درآمدزایی باینری، مطلقا قابل قبول نیست، هرگز به فعالیت در این شرکت اعتماد نکردم و یکی از دوستانم که در این شرکت فعالیت دارد، بارها از من خواسته که خود و خانواده ام وارد این شرکت شوی اما من از این کار اجتناب کرده ام.
وی ادامه می دهد: از سوی دیگر تا جایی که می دانم، تنها مرجع صدور مجوز برای شرکت های شبکه ای وزارت صنعت و معدن و تجارت، هیچ ارگان یا نهاد دیگری نمی تواند مجوز دهد و گویا این شرکت از این وزارتخانه هیچگونه مجوزی دریافت نکرده است اما متاسفانه عده ای بدون تحقیق در مورد قانونی بودن مجوز شرکت ها اقدام به عضویت و فعالیت در آن می کنند.
این شهروند تهرانی می گوید: باید مرز شرکت های بازاریابی شبکه ای با شرکت های هرمی مشخص شود تا افراد دچار اشتباه نشوند و بدانند که فعالیت در کدام شرکت مجوزدار، به نفع آنها است و سرمایه مادی و معنوی آنها از بین نمی رود چرا که این روزها بسیاری از شرکت های هرمی در قالب شرکت های بازاریابی شبکه ای فعالیت می کنند.

پایگاه اینترنتی شرکت تلفیق هنر فیلتر شد

بارها گفته شده که تنها شرکت هایی که اخذ مجوز بازاریابی شبکه ای کرده اند و اسامی آنها در سایت رسمی اصناف ذکر شده است، اجازه فعالیت بازاریابی شبکه ای دارند و جز این، مابقی شرکت ها با هر عنوانی که ثبت شرکت کرده باشند، اجازه فعالیت به صورت شبکه ای و پرداخت پورسانت به صورت لایه ای ندارند و صرف ارائه محصول، مجوزی برای فعالیت آنها به صورت بازاریابی شبکه ای نیست. 
در صورتی شرکت تلفیق هنر مشغول فعالیت بوده که اخیرا پایگاه اینترنتی شرکت تلفیق هنر به دلیل فقدان مجوز بازاریابی شبکه ای و فقدان جواز کسب لازم از اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی با اعمال مواد ۲۷ و ۸۷ قانون نظام صنفی فیلتر شد.
معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی با اعلام این مطلب در کانال شخصی خود در ایتا نوشت: مرتضوی مدیر این شرکت با مراجعه به معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور ادعاهایی را در خصوص نحوه کار خود مطرح کرده و اعلام داشت که حاضر است با پذیرش شرایط قانونی مجوز بازاریابی شبکه ای را دریافت کند.
«جواد جاویدنیا» در پاسخ به این ادعاها بیان داشت: بررسی تخصصی لازم انجام خواهد گرفت و در صورت احراز صحت این ادعا و انجام تغییرات لازم در راهبرد بازاریابی و ارائه تضمین های لازم همانند سایر شرکت های فعال در این زمینه، حمایت لازم برای صدور مجوز این شرکت به عمل خواهد آمد.
وی افزود: اما چنانچه خلاف آن اثبات شود، فیلترینگ رفع نخواهد شد و پرونده باید روند قانونی خود را دنبال کند.
معاون دادستان کل کشور به اعضای این شرکت اعم از تولیدکنندگان و بازاریابان توصیه کرد تا تعیین تکلیف نهایی شرکت و مشخص شدن وضعیت از ادامه فعالیت خودداری کنند.
وی اضافه کرد: تلاش خواهد شد هر چه سریعتر این موضوع تعیین تکلیف شود.
البته مسئولیت فعالیت بدون مجوز بر عهده مدیران شرکت و لیدرهای اصلی آن خواهد بود و مدیران شرکت در صورتی که موفق به اخذ مجوز بازاریابی شبکه ای نشوند، خواهند توانست با تغییر راهبرد خود به حالت تک سطحی و بدون پرداخت سود به سایر بازاریابان سطوح قبل، پس از اخذ جواز کسب از اتحادیه کسب و کارهای فضای مجازی به کار خود ادامه دهند.
جاویدنیا افزود: به دنبال فعالیت شدید شرکت های هرمی شورای عالی امنیت ملی مصوب کرد نمونه های داخلی شرکت های بازاریابی شبکه ای با نظارت های لازم شکل بگیرد. بنابراین هرگونه فعالیت در زمینه بازاریابی شبکه ای بدون مجوز کمیته نظارت ممنوع است و با عاملان آن در چارچوب قانون برخورد خواهد شد.

 نماد شرکت تلفیق هنر تعلیق شد

یک منبع آگاه در پلیس فتا نیز در گفت و گو با خبرنگار انتظامی ایرنا درباره فعالیت شرکت تلفیق هنر، گفت: نماد الکترونیک این شرکت تمدید نشده است بر این اساس این نماد تعلیق شد و غیر قانونی بودن فعالیت آن همواره مورد تاکید کمیته و بازرسان وزارت صنعت، معدن و تجارت، پلیس آگاهی، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان و معاون امنیتی وزارت کشور و سایر دستگاه ها و نهادهای ذی ربط بوده است، درگاه سایت شرکت تلفیق هنر بسته شد و دفاتر و انبار پلمپ این شرکت نیز در تمام استان ها بسته شده است.

 فعالیت شرکت های هرمی در قالب بازاریابی شبکه ای

سرهنگ مهدی شکیب رئیس اداره پیشگیری مرکز تشخیص‌ و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا در گفت و گو با خبرنگار انتظامی ایرنا در مورد فعالیت و مجوز شرکت های بازاریابی شبکه ای و تفاوت آنها با شرکت های هرمی، گفت: صدور گواهی و پروانه کسب فعالیت شرکت های بازاریابی شبکه ای به استناد آیین نامه اجرایی موضوع مواد ۲ و ۱۲ و تبصره ماده ۸۷ نظام صنفی صرفا به عهده کمیته نظارت بر شرکت های بازرایابی شبکه ای است. 
وی با بیان اینکه برخی شرکت ها، قبل از اخذ مجوز برنامه می دهند و می گویند ما در این حیطه کار می کنیم، یادآور شد: اما بعد از اخذ مجوز در حیطه دیگری مشغول به کار می شوند و این امر تخلف است. 
رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به شکل گیری فعالیت‌ های غیرقانونی در قالب شرکت‌های هرمی، گفت: در حالی که از نظر قانون فعالیت شرکت‌ های هرمی ممنوع است، این شرکت ‌ها در ترفند جدید خود تلاش دارند تحت عناوینی مثل بازاریابی شبکه ای با ادعای داشتن مجوز از دستگاه‌ ها و نهادهای مختلف از جمله پلیس فتا، فعالیت خود را گسترش داده و اعضای جدیدی برای فعالیت خود جذب کنند.
سرهنگ شکیب افزود: این روزها شرکت ‌های هرمی در شبکه‌ های اجتماعی فعالیت گسترده‌ای داشته و تحت عنوان بازاریابی شبکه ‌ای کاربران شبکه‌ های اجتماعی را فریب می‌دهند، شرکت‌ های هرمی با استفاده از شعارها و تبلیغات بازاریابی شبکه ای فعالیت می‌ کنند در حالی که هیچ کدام از این شرکت ‌ها بازاریابی شبکه ‌ای نیستند و حتی مجوزی در این خصوص برای فعالیت ندارند.
وی اضافه کرد: این شرکت‌ها با در اختیار گذاشتن کالاهای کم ارزش یا کالاهای مجازی مثل پول مجازی و سکه‌های طلای مجازی هزینه‌ های زیادی را از اعضای خود طلب می ‌کنند و همان فعالیت هرمی را دنبال کرده و این نوع عملکرد آنها برای رد گم کردن است و برای توجیه عملکرد غیرقانونی خود دلایل واهی مثل تامین سرمایه در قالب تعاونی و تضمین همکاری برای فعالیت بیشتر را مطرح می ‌کنند.

 فهرست شرکت های بازاریابی در سایت وزارت صنعت 

رئیس اداره پیشگیری مرکز تشخیص‌ و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: کاربران به راحتی می ‌توانند فهرست شرکت ‌های بازاریابی شبکه ‌ای را در سایت وزارت صنعت معدن و تجارت مشاهده کنند و اگر شرکتی در این لیست نبود باید نسبت به آن شرکت با دقت بیشتری برخورد کرده و این احتمال وجود دارد که شرکت مذکور فعالیت هرمی داشته باشد. البته احتمال وقوع تخلف حتی در شرکت ‌های دارای مجوز بازاریابی شبکه ‌ای نیز وجود دارد؛ ازاین رو کاربران، باید مراقب باشند و در صورتی که احساس کردند از سوی این شرکت‌ ها به فعالیت شرکت‌ های هرمی سوق داده می‌شوند، از ادامه همکاری و فعالیت خودداری کنند.
سرهنگ شکیب افزود: هموطنان باید دقت داشته باشند، شرکت ‌های فعال تحت عنوان شرکت‌ های هرمی بر اساس بند «ز» قانون الحاق یک بند و یک تبصره به ماده (۱) قانون مجازات اخلال گران اقتصادی کشور، «تأسیس، قبول نمایندگی و عضوگیری در بنگاه، مؤسسه، شرکت یا گروه به‌ منظور کسب درآمد ناشی از افزایش اعضا به نحوی که اعضای جدید برای کسب منفعت، افراد دیگری را جذب کرده و توسعه زنجیره یا شبکه انسانی تداوم یابد» بنا به هر عنوان و رویکرد کسب و کاری، فاقد مجوز هستند. 

خانواده ها مراقب فعالیت سایبری فرزندان خود باشند

رئیس اداره پیشگیری مرکز تشخیص‌ و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: شرکت‌ های هرمی برای توسعه فعالیت خود بیشتر به دنبال نوجوانان و افراد بیکار هستند بر این اساس به خانواده‌ها توصیه می شود، به شدت مراقب فعالیت سایبری فرزندان خود باشند تا آنها در دام شرکت‌ های هرمی گرفتار نشوند چرا که در پی زیان‌ های مالی مجازات ‌های قانونی نیز با توجه به ممنوعیت فعالیت شرکت ‌های هرمی برای اعضای آن وجود دارد.
شکیب افزود: برخی از این شرکت ها در سایت یا پل‌ های ارتباطی خود در فضای مجازی با درج لوگوی پلیس فتا سعی دارند فعالیت خود را قانونی جلوه داده و از عنوان پلیس فتا برای سرپوش گذاشتن بر فعالیت‌ های غیرقانونی خود سود ببرند و در نهایت اقدام به فریب کاربران کرده و از آنها کلاهبرداری کنند. گاهی اوقات سودجویان سایبری با سوءاستفاده از لوگوی نماد اعتماد الکترونیک ادعا دارند دارای مجوز از مرکز توسعه و تجارت الکترونیک بوده و با درج تصویر جعلی نماد اعتماد(ENAMAD) فعالیت های غیرقانونی خود را قانونی جلوه داده و کاربران فضای مجازی را فریب می دهند.

 پلیس فتا مرجع صادرکننده مجوز برای فعالیت در فضای مجازی نیست 

این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه پلیس فتا به هیچ عنوان مجوزی برای فعالیت شرکت‌های هرمی و بازاریابی شبکه ای نداده است، گفت: پلیس فتا مرجع صادرکننده مجوز برای فعالیت در فضای مجازی نیست و تاکنون هیچگونه مجوزی از سوی پلیس فتا در این رابطه صادر نشده است. 
شکیب ادامه داد: دستگاه‌های دیگر نیز با توجه به غیرقانونی بودن فعالیت شرکت ‌های هرمی هیچگونه مجوزی برای فعالیت این شرکت‌ها نمی‌دهند. 

 تفاوت فعالیت شرکت های هرمی با بازاریابی شبکه ای

سرهنگ شکیب افزود: تفاوت عمده بین شرکت های هرمی و بازاریابی شبکه ای، بحث محصول است، شرکت های بازاریابی شبکه ای محصول مصرفی ارائه می دهند. وقتی یک نفر وارد شرکت و جذب می شود، اول آموزش هایی را در مورد شیوه های بازاریابی، معرفی محصولات و شبکه سازی کسب می کند، از سوی دیگر محصولات شرکت را نیز با تخفیف هایی که بستگی به پنل شرکت دارد، خریداری می کند، خریدها نیز امتیازبندی می شود. هر خریدی که اعضا از شرکت انجام می دهند، امتیاز کسب می کنند و تخفیف می گیرند، این کالای خریداری شده را نیز به سایرین می فروشند.
شکیب در توصیه به جوانان گفت: چناچه فردی می خواهد در این شرکت های بازاریابی شبکه ای فعالیت کند، قبل از جذب در این شرکت ها، حتما مطالعه کرده و به گفته و توضیحات عوامل جذب کننده، بسنده نکنند. 
وی ادامه داد: نماد اعتماد الکترونیک یکی از مواردی است که می تواند نشان دهنده فعالیت مجاز این شرکت ها باشد. هموطنان گرامی می توانند با مراجعه به سایت enamad.ir لیست کسب و کارهایی را که دارای نماید اعتماد الکترونیک (enamad) هستند، مشاهده کنند.
سرهنگ شکیب از جعل نماد اعتماد الکترونیک توسط برخی از افراد سودجو خبر داد و گفت: برخی از مجرمان سایبری با جعل کردن این نماد و درج لوگوی جعلی در صفحه اصلی سایت خود به دنبال جلب اعتماد کاربران هستند. بنابراین هموطنان باید مراقب اینگونه نمادهای جعلی بوده و از اصالت اینماد مطمئن شوند.
وی ادامه داد: برای اطمینان از اینکه سایت دارای نماد، از نماد واقعی استفاده می کند یا نماد جعلی، هموطنان عزیز می توانند با کلیک کردن بر روی لوگوی اینماد از واقعی بودن آن اطمینان پیدا کنند به این صورت که بعد از کلیک بر روی این نماد باید به صفحه ای لینک داده شوید که مشخصات سایت مذکور به همراه تاریخ دریافت نماد و تاریخ انقضای نماد درج شده باشد. هر چند مراجعه به سایت enamad.ir و جستجوی آدرس سایت مورد نظر، از مطمئن ترین راه های کسب اطلاع از مجوز سایت است.
وی ضمن هشدار به شرکت‌های هرمی که تحت هر عنوانی فعالیت کرده و با یادآوری مجازات قانونی برای سوءاستفاده از نام یا نشان پلیس فتا توسط آنها، از مردم درخواست کرد هرگونه مورد مشکوک را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت های سایبری، اطلاع دهند.