بنیاد حقوقی بهمن کشاورز آغاز بکار کرد

طی مراسمی در قالب همایش سراسری اخلاق و حقوق، بنیاد حقوقی بهمن کشاورز، رسما آغاز به کار کرد.

به گزارش  فارس، این همایش با هدف تبیین و تشریح اهداف و ماموریت های بنیاد حقوقی بهمن کشاورز و با حضور اساتید دانشگاه؛ اعضا و روسای هیئت مدیره کانون‌های وکلای دادگستری مرکز ؛ رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران(اسکودا)؛ جمعی از وکلا، فعالان و کنشگران عرصه وکالت کشور؛ دانشجویان و دانش آموختگان رشته حقوق در محل تالار شیخ انصاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.

بنیاد حقوقی بهمن کشاورز برای گرامیداشت نام و یاد نیم قرن تلاش های عاشقانه زنده یاد بهمن کشاورز حقوقدان و وکیل دادگستری تاسیس شده است و به دنبال حفظ و نگهداری مکتب اخلاق در وکالت به عنوان مکتب پایه گذاری شده توسط این حقوقدان و وکیل دادگستری و همچنین گسترش و آموزش ارزش های این مکتب ازجمله راستی، نیکوکاری و عدالت اجتماعی برای همه مردم، است.

اهدای نشان بهمن کشاورز به کنشگران تاثیرگذار در جامعه حقوقی؛ گسترش و نشر ارزش های اخلاق حرفه ای وکالت؛ گسترش فرهنگ تالیف، نگارش و ترجمه آثار ارزشمند حقوقی؛ ظرفیت سازی و توسعه توانمندی های حقوقی مردم؛ گسترش فرهنگ استفاده از مشاوره حقوقی؛ همکاری با دیگر نهادهای حقوقی و غیر حقوقی دولتی و خصوصی در راستای اجرای اهداف بنیاد، از جمله مهم ترین اهداف تاسیس بنیاد حقوقی بهمن کشاورز را تشکیل می دهند.

گسترش همکاری دانشگاهی با بنیاد 

رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، آغاز به کار بنیاد حقوقی بهمن کشاورز از دانشکده متبوع خود را موجب خرسندی و مباهات دانشجویان و دانش آموختگان این دانشکده توصیف کرد و گفت: دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران آمادگی دارد تا ارتباط کاری فی مابین خود و بنیاد حقوقی بهمن کشاورز را هر روز گسترش دهد.

محمدرضا تخشید به کوشش های زنده یاد بهمن کشاورز در راستای سالم سازی و اقتدار دستگاه قضایی کشور به منظور دستیابی به جامعه ای سالم و پاک اشاره کرد و گفت: برای ترویج سالم سازی در جامعه و دستگاه قضایی باید شخص مروج، سالم و پاک باشد و به واقع زنده یاد کشاورز اینچنین بود و صداقت، سلامت کاری، علم و دانش از ویژگی های خاص ایشان بود. 

وی افزود: یک دستگاه قضایی مقتدر و سالم می تواند گلوگاه های فساد را گرفته و درراستای امنیت قضایی مردم گام بردارد. همانگونه که در کشورهای توسعه یافته همچون آمریکا و انگلستان شاهدیم که دستگاه قضایی چگونه مقابل رئیس جمهور و نخست وزیر ایستاده و بدون هیچ واهمه ای در مخالفت با تصمیمات آنها، رای صادر می کند. 

تخشید، درادامه از عدم ورود به حوزه سیاست به عنوان یکی دیگر از خصوصیات شخصیتی زنده یاد بهمن کشاورز نام برد و تصریح کرد: به همین دلیل است که حتی در پرونده معروفی که وکالت یکی از شخصیت های سیاسی کشور را برعهده داشتند، خیلی راضی به پذیرش آن پرونده نبودند و به اصرار اطرافیان آن را قبول کرد. 

رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، با بیان اینکه برای دستیابی به یک جامعه ایده آل باید هرکسی به سهم وارد میدان شود و زنده یاد کشاورز در عرصه وکالت اینگونه عمل کرد، افزود: برای همین منظور بود که سالها مسئولیت اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران و کانون وکلای مرکز را برعهده داشت و نقش و جایگاه ویژه ای از خود در این عرصه به یادگار گذاشت.

 حکومت قانون و دادرسی عادلانه آرزوی  ملت های آزاده 

همچنین سید محمود مصطفوی کاشانی، در این همایش به تلاش های صورت گرفته در ایران و جهان در راستای دستیابی به حکومت قانون و دادرسی عادلانه اشاره کرد و گفت: دانش حقوقی در جهان یک دانش تازه و نو محسوب می شود و پیدایش آن به کمتر از سه قرن پیش برمی گردد. اولین اعلامیه های حقوقی در کشور انگلستان درقرن ۱۷ میلادی تهیه و تدوین شد و پس از آن کشور فرانسه بود که وارد این عرصه شد. 

وی، افزود: در ایران بواسطه ارتباطی که بین این کشور و کشورهای اروپایی شکل گرفته بود، مردم خواستار تاسیس عدالتخانه شدند و پس از آن قانون مشروطیت تصویب شد و گام به گام نهادهای دادگستری نوین شکل گرفتند.

کاشانی، به نقش بنیاد حقوقی بهمن کشاورز در دستیابی مردم ایران به حکومت قانون و دادرسی عادلانه اشاره کرد و گفت: امروزه حرفه وکالت با چالش های بسیاری مواجه است زیرا به دنبال حکومت قانون و دادرسی عادلانه است و بنیاد می تواند درراستای حمایت از فعالین این عرصه و حمایت از کانون وکلا عمل کند.

وی افزود: بنیاد حقوقی بهمن کشاورز، می تواند به گونه ای برنامه ریزی و عمل کند تا چالش های کانون وکلا از جمله موضوع دخالت دادگاه انتظامی قضات در انتخابات این کانون ها را کاهش دهد.

کاشانی، به ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه اشاره کرد و گفت: براساس این ماده تشکیلات جدید در کنار کانون وکلا شکل گرفت که خلاف نص صریح مواد ۱۵۶ و ۱۵۸ قانون است؛ بنیاد حقوقی بهمن کشاورز می تواند درراستای مقابله با این تعارض های غیرقانونی عمل کند.

وی، به اصل استقلال کانون وکلا اشاره کرد و گفت: تلاش های بسیاری برای درهم شکستن استقلال کانون وکلا صورت گرفته که همه تاکنون ناموفق بوده است. بنیاد حقوقی بهمن کشاورز باید درراستای اقداماتی که در آینده ممکن است استقلال کانون وکلا را به خطر بیاندازد واکنش قانونی مناسب داشته باشد.

این حقوقدان و وکیل دادگستری تصریح کرد: امروزه جامعه ایرانی بیش از هر زمانی نیازمند دادرسی عادلانه است و امیدوارم بنیاد حقوقی بهمن کشاورز بتواند یاریگر مردم در دستیابی به این حق شان باشد.

عضو هیئت امنای بنیاد حقوقی بهمن کشاورز، تاسیس بنیاد حقوقی بهمن کشاورز را درراستای تداوم راه زنده یاد بهمن کشاورز عنوان کرد و با اشاره به برخی از سجایا و خصوصیات شخصیتی این حقوقدان و وکیل دادگستری،  گفت: اعتلای وطن همواره در جان و روح زنده یاد کشاورز موج می زد و در چهره ایشان همواره هویدا بود.

سعید ملک زاده تاکید کرد: زنده یاد کشاورز در نهایت تواضع همواره درراستای افزایش دانش حقوقی جامعه همت گماشت.

ملک زاده، به فرآیند تاسیس بنیاد حقوقی بهمن کشاورز اشاره کرد و گفت: اساسنامه بنیاد در ۳۰ مردادماه سال جاری به تصویب و در ۱۳ شهریورماه از طریق اداره ثبت شرکت ها به رسمیت رسید.

مسئولیت‌های بنیاد حقوقی بهمن کشاورز

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران(اسکودا)، به دلایل تاثیرگذار بودن زنده یاد بهمن کشاورز اشاره کرد و گفت: ایشان در اخلاق حرفه ای شخصی منزه و متواضع بود و نزاکت و سلامت نفس برجسته‌ای داشت.

مرتضی شهبازی نیا حوزه وکالت را سرزمین تعارض‌ها عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: زنده یاد بهمن کشاورز وکیل محبوبی بود و این برای فعالین این حرفه به دلیل تعارض های موجود در ذات آن، بسیار سخت است.

وی، افزود: وکیل محبوب وکیلی است که از هر نظر پاک و سالم و البته موثر باشد؛ آنچه زنده یاد بهمن کشاورز را تبدیل به یک وکیل محبوب کرد، سلامت حرفه ای وی بود. ایشان ضمن اینکه پایبند به اخلاق حرفه ای بودند، همچنین مطالبه گر حکومت قانون بودند.

به گفته این وکیل دادگستری، حکومت قانون رمز توسعه و موفقیت کشورهاست و زنده یاد بهمن کشاورز اعتقاد راسخی به این مهم داشت و برای نیل به این هدف تا آخرین روز حیات خود تلاش کرد.  

شهبازی نیا به انتظارات از بنیاد حقوقی بهمن کشاورز اشاره کرد و تاکید کرد: ضرورت دارد این بنیاد با الگو گرفتن از روحیات حرفه ای و اخلاقی زنده یاد بهمن کشاورز، درراستای ترویج روحیه عدالتخواهی در بین مردم همت بگمارد. 

وی افزود: مسئولیت سنگینی متوجه بنیاد حقوقی بهمن کشاورز است؛ چراکه باید با الهام گرفتن از زنده یاد بهمن کشاورز به عنوان یکی وکیل دادگستری الهام بخش و الگو، درراستای نهادینه کردن حکومت قانون در جامعه عمل کند و گام بردارد.

 رئیس  اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران(اسکودا)، در پایان تصریح کرد: کاری که زنده یاد بهمن کشاورز می کرد تمرکز همزمان بر حاکمیت قانون و اخلاق حرفه ای بود و بنیاد حقوقی بهمن کشاورز مسئولیت دارد این راه را ادامه دهد.

وکلا از هیجانی شدن و سیاسی کاری بپرهیزند

 رئیس  کانون وکلای دادگستری مرکز تاکید کرد: بنیاد حقوقی بهمن کشاورز یاریگر نهادهای مدنی باشد چراکه زنده یاد بهمن کشاورز یک فعال مدنی بوده و هیچ‌گاه در قامت یک فعال سیاسی با مسائل حرفه ای و صنفی برخورد نکرد و این مهم از ویژگی های بارز مدیریتی و شخصیتی وی بود.

عیسی امینی از هیجانی شدن و سیاسی کاری به عنوان عناصر و موضوعاتی نام برد که می تواند حیات صنف وکالت را نابود کند و عدم هیجانی شدن و همچنین وارد نشدن زنده یاد بهمن کشاورز به مباحث سیاسی را دلیل موفقیت مدیریتی ایشان نام برد.

امینی، شجاعت را یکی دیگر از ویژگی های شخصیتی و حرفه ای زنده یاد بهمن کشاورز توصیف کرد و گفت: حضور موثر ایشان در جراید و رسانه و مقابله با هجمه هایی که حیات صنف وکالت را تهدید می کردند و البته می کنند، هنر بزرگ زنده یاد بهمن کشاورز بود که ریشه در شجاعت وی داشت. 

وی، افزود: یکی دیگر از ویژگی های شخصیتی و حرفه ای زنده یاد بهمن کشاورز توجه به مضامین اجتماعی بود وی پدیده های اجتماعی را خوب می دید و موثر تحلیل می کرد. 

رئیس هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز به بنیاد حقوقی بهمن کشاورز اشاره کرد و گفت: امیدوارم این بنیاد در توسعه و گسترش اخلاق حرفه ای نقش موثری ایفا کند و یاریگر نهادهای مدنی از جمله کانون وکلا در حفظ استقلالشان باشد. بدون شک دستیابی به توسعه پایدار در گرو توجه به نهادهای مدنی پایدار است.

 گسترش ارزش‌های اخلاقی در عرصه حقوق و وکالت

عضو هیئت موسس بنیاد حقوقی از ظرفیت سازی و توسعه توانمندی های حقوقی مردم به عنوان یکی از اهداف مهم در تاسیس بنیاد حقوقی متبوع نام برد و خاطرنشان ساخت: در کنار این مهم سعی خواهیم کرد نسبت به آموزش حقوق شهروندی و آسان سازی حقوق برای عموم مردم جامعه و همچنین گسترش اخلاق حرفه ای در عرصه وکالت گام های تعیین کننده ای برداریم.

کریم کشاورز، آغاز به کار بنیاد حقوقی بهمن کشاورز در محل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران را درراستای فراهم آوردن بستر بهره گیری از ظرفیت ها و پتانسیل های این دانشگاه به منظور توسعه فعالیت های بنیاد توصیف و تصریح کرد: این بنیاد تلاش دارد تا ضمن زنده نگه داشتن نام، یاد و پاسداشت تلاش های زنده یاد بهمن کشاورز حقوقدان و وکیل دادگستری؛ همچنین رهرو شایسته برای مکتب ایشان باشد.

وی، افزود: بنیاد حقوقی بهمن کشاورز دارای شخصیت حقوقی مستقل است و علاوه بر گسترش و آموزش ارزش های مکتب حقوقی بهمن کشاورز، سعی خواهد داشت تا درراستای گسترش ارزش های اخلاقی در عرصه حقوق و وکالت، گام بردارد.

کشاورز، خواستار همکاری کلیه فعالین و کنشگران عرصه حقوق و کالت با بنیاد حقوقی بهمن کشاورز شد و تاکید کرد: درب بنیاد بر روی همه اعضای جامعه حقوق و وکالت باز است و دست نیاز به سمت این عزیزان دراز می کنیم.

بهمن کشاورز؛ الگوی وکالت عارفانه

 سید محمود هاشمی حقوقدان، از تحقیق، تالیف و پژوهش به عنوان ویژگی های حرفه ای زنده یاد بهمن کشاورز نام برد و گفت: ایشان تلاش بسیاری کردند تا حرفه وکالت به جایگاه شایسته خود برسد و به همین دلیل است که محبوبیت بسیاری در بین جامعه وکالت کشور دارد.

هاشمی، از نگارش حقوقی-منطقی به عنوان یکی دیگر از ویژگی های حرفه ای زنده یاد بهمن کشاورز نام برد و تاکید کرد: همین نگارش بود که باعث شد تا ایشان تبدیل به زبان مستند امر قضا شود. 

این حقوق دادن با بیان اینکه تالیفات زنده یاد بهمن کشاورز مرجع تدریس بسیاری از اساتید دانشگاه است، تصریح کرد: اگرچه زنده یاد بهمن کشاورز هیچ گاه وارد حوزه تدریس دانشگاهی نشد اما همواره مرجع تدریس بسیاری از اساتید حقوق کشور بوده و خواهد بود. 

وی در پایان تاکید کرد: ضرورت بنیاد حقوقی بهمن کشاورز با الهام گرفتن از خصوصیات حرفه‌ای و اخلاقی زنده یاد بهمن کشاورز خدمات خود را معرفی و گسترش دهد.