مزاحمت تلفنی توسط اقوام نزدیک

اگر همسر و یا اقوام نزدیک شما مزاحم تلفنی شوند، آیا جرم است؟

یکی از بحث‌هایی که امروزه در رابطه با جرم مزاحمت تلفنی مطرح است این است که اگر اقوام نزدیک نظیر  زن و شوهر  نسبت به یکدیگر مزاحمت تلفنی ایجاد کنند، آیا از نظر حقوق کیفری قابل تعقیب هستند یا این‌که به‌علّت رابطه‌ی زوجیت بین این دو فرد، امکان طرح شکایت برای هیچ‌یک از آن‌ها علیه دیگری وجود ندارد. 

مرور یک پرونده مزاحمت تلفنی 

مدتی بود که پیامک‌هایی تهدیدآمیز از شخصی ناشناس برای سعید ارسال می‌شد و فرستنده خود را دوست‌دختر سعید معرفی می‌کرد… سعید که اصلا در چارچوب غیراخلاقی با دخترخانمی رابطه نداشت گیج شده بود و تا مدت‌ها نمی‌دانست چه کسی این پیامک‌ها را می‌فرستد، تا این‌که همسر او مهسا همراه با مرد نامحرمی دستگیر شد و پس از آن سعید متوجه شد که آن پیامک‌ها را همسرش برای او فرستاده است. به همین دلیل از او به اتهامات مزاحمت تلفنی، سرقت و تهدید شکایت کرد. مهسا اتهام خود را انکار کرد و اظهار داشت که این پیامک‌ها را او ارسال نکرده و خط تلفنی که پیامک‌ها از آن ارسال شده، متعلق به وی نیست. دادسرا برای بررسی دقیق‌تر موضوع مشخصات مالک خط را از شرکت ارتباطات سیار استعلام کرد و معلوم شد که خط تلفن متعلق به شخصی به‌نام مینا است.

مینا به دادسرا احضار شد و اعلام کرد که این خط را به‌درخواست دوست خود مهسا در اختیار او گذاشته و پیامک‌ها را هم مهسا ارسال کرده است.

 

مجازات مزاحمت تلفنی

دادگاه با توجه به دلایل موجود در پرونده، مهسا را به‌علت مزاحمت تلفنی مجرم تشخیص داد، و او را به استناد ماده‌ی ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی به تحمل شش ماه حبس محکوم کرد و با توجه به این‌که مهسا تنها ۲۰ سال سن داشت و مادر فرزندی کوچک بود، اجرای مجازات وی را به‌مدت سه سال تعلیق نمود. اما دادگاه ارتکاب جرائم سرقت و تهدید را توسط مهسا احراز نکرد و او را از این اتهامات تبرئه کرد. پس از ابلاغ این رأی به طرفین، سعید، هم به حکم برائت مهسا از اتهام‌های سرقت و تهدید و هم به معلق شدن مجازات مزاحمت تلفنی اعتراض کرد و پرونده با اعتراض او به دادگاه تجدیدنظر ارسال شد. دادگاه تجدیدنظر اشکالی در رأی دادگاه نخستین پیدا نکرد و اعتراض سعید را وارد ندانست و به این ترتیب حکم بدوی قطعی شد.
نتیجه‌ای که از این پرونده به‌دست می‌آید این است که صرف وجود رابطه زوجیت بین دو نفر، مانع از طرح شکایت مزاحمت تلفنی نیست و حتی اگر زن و شوهر خدای ناکرده از طریق تلفن برای یکدیگر ایجاد مزاحمت کنند، قانوناً قابل تعقیب و مجازات هستند.

معنی تعلیق اجرای کیفر 

در این‌جا خوب است توضیح مختصری نیز درباره مجازات تعلیقی بیان کنیم  تعلیق اجرای کیفر به این معناست که علی‌رغم محکومیت مجرم به مجازات قانونی، این مجازات موقتاً تا مدت مشخصی اجرا نمی‌شود تا اگر محکوم‌علیه در این مدت، مرتکب جرم جدیدی نشود، اجرای مجازات منتفی شود، وگرنه مجازات جرم جدید و سابق، هر دو با هم اجرا شود. دادگاه می‌تواند در دوره تعلیق، تکالیف خاصی را برای مجرم تعیین کند، مانند این‌که او را ملزم کند در دوره‌های آموزشی خاصی مثل مهارت بهبود روابط زناشویی شرکت کند یا یک حرفه‌ی خاص را یاد بگیرد. پس از این مدت اگر فرد به تعهدات خود عمل کرده باشد و قاضی متوجه شود که او رفتار خود را اصلاح کرده است، مجازات اجرا نمی‌شود. در مورد مهسا به دلیل اینکه مادر هم بود تعلیق اجرای مجازات ضروری تر به نظر قاضی رسید.

برگرفته از مهداد