خلع ید

 

نظریه مشورتی در مورد خلع ید

 

سوال

 

حکمی بر خلع ید علیه شخصی صادر و پس از طی مراحل تجدیدنظر قعطی شده و بر مبنای آن اجراییه بر خلع ید متصرف صادر و عملیات اجرایی شروع شده است. در حین عملیات اجرایی، ‌متصرف موفق به دریافت سند مالکیت مورد دعوی از طریق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شده است. چنانچه متصرف سند مالکیت خود را ارایه دهد، تکلیف عملیات اجرایی چه خواهد شد؟

 

پاسخ 


اگر حکم قطعی بر خلع ید از ملکی علیه متصرف آن صادر شود و عملایت اجرایی هم شروع شده باشد، صرف ارایه سند مالکیت آن ملک از طرف محکوم‌علیه، مانع ادامه عملیات اجرایی نیست مگر آنکه به موجب حکم محکمه علمیات اجرایی متوقف و حکم صادره قبلی ملغی شود.

 

سوال

حکمی مبنی بر خلع ید صادر و در مرحله تجدیدنظر قطعی می‌شود. در زمین مورد خلع ید درختانی توسط غاصب غرس شده و در حدود ۱۰ سال از غرس آنها گذشته است، چگونه حکم صادره را می‌توان اجرا کرد؟

 

پاسخ 


صدور حکم خلع ید از زمین غصبی، ملازمه با قطع درختان یا تخریب بنای احداثی ندارد ولی ذی‌نفع می‌تواند قلع بنای احداثی یا قطع درختان غرس شده به وسیله غاصب را هم خواستار شود.

 

سوال

دعوای قلع بنا مالی است یا غیرمالی و اگر مالی است، ملاک تقویم بهای خواسته کدام یک از سه موضوع بنا، زمین و هزینه قلع است؟

 

پاسخ 


مستنبط از بند یک ماده ۱۳ قانون آیین دادرسی مدنی، این است که اولاً دعوای قلع بنا، مالی است و ثانیاً بهای بنایی که قلع‌ آن خواسته شده، ملاک تعیین بهای خواسته است.

 

سوال

شش دانگ یک ملک موروثی در اختیار احد از وراث است. آیا ورثه یا سایر وراث حق دارند علیه متصرف ملک خود، که جزء ورثه است دادخواست خلع ید تقدیم کنند؟

 

پاسخ 


دعوای خلع ید ملک مشاعی از جانب احد از شرکا یا برخی از آنها علیه شرکت یا شرکایی که ملک مشاعی را انحصاراً در تصرف دارند قابل پذیرش بوده و در صورت احراز استحقاق خواهان یا خواهان‌ها و صدور حکم خلع ید، حکم صادره بر مبنای مقررات ماده ۴۳ قانون اجرای احکام مدنی اجرا می‌شود. 

بیشتر بخوانید 

طرح مجدد دعوی خلع ید

مفهوم دعوای خلع ید

لایحه تجدید نظر خواهی رفع تصرف عدوانی

ابعاد حقوقی و قوانین مربوط به غصب اموال