آیین نامه اجرایی ماده (۵) قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث 

هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۷/۲/۱۶ به پیشنهاد بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و تأیید شورای عالی بیمه و به استناد ماده (۵) قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده  به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه ـ مصوب ۱۳۹۵ـ آیین­نامه اجرایی ماده یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین‌­نامه اجرایی ماده (۵) قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه 

ماده۱ـ در این آیین‌­نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می­‌روند و سایر اصطلاحات تابع تعاریف مندرج در قانون است:

الف ـ قانون: قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده  به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه

ب ـ بیمه مرکزی: بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران

پ ـ شرکت بیمه: هر یک از شرکت­های بیمه در حال فعالیت یا در شرف تأسیس که  تقاضای مجوز فعالیت در رشته شخص ثالث را از بیمه مرکزی دارند.

ت ـ مجوز فعالیت: اجازه کتبی بیمه مرکزی برای فعالیت شرکت بیمه در رشته شخص ثالث که براساس این آیین‌­نامه صادر می­شود.

ث ـ توانگری مالی: نسبت توانگری مالی شرکت بیمه که براساس مصوبات شورای عالی  بیمه تعیین می­شود.

ماده۲ـ شرکت بیمه متقاضی فعالیت در رشته بیمه شخص ثالث جهت اخذ مجوز فعالیت در این رشته باید به تشخیص بیمه مرکزی واجد شرایط زیر باشد:

الف ـ داشتن حداقل سرمایه پرداخت­شده مطابق با آخرین مصوبه هیأت وزیران، موضوع ماده (۳۶) قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه­‌گری ـ مصوب ۱۳۵۰ـ .

ب ـ کفایت ذخایر بیمه­‌ای رشته شخص ثالث برای شرکت­های در حال فعالیت، بر اساس ضوابط موضوع ماده (۵۸) قانون.

پ ـ دارا بودن حداقل توانگری مالی در سطح (۲) آیین‌­نامه مصوب شورای عالی بیمه.

ت ـ داشتن امکانات سخت‌­افزاری و نرم‌­افزاری و سامانه‌­های اطلاعاتی لازم برای صدور بیمه­‌نامه و پرداخت خسارت و تبادل اطلاعات و امکان فروش الکترونیکی بیمه‌­نامه شخص ثالث براساس دستورالعمل ابلاغی بیمه مرکزی.

ث ـ داشتن نیروی انسانی واجد صلاحیت به تعداد مورد نیاز در امور صدور بیمه­‌نامه و کارشناس پرداخت خسارت متناسب با برنامه­‌های اجرایی شرکت براساس دستورالعمل ابلاغی بیمه مرکزی.

ج ـ داشتن سابقه مناسب پرداخت خسارت براساس عواملی نظیر پرداخت به موقع  خسارت، رعایت حقوق بیمه‌­گذاران و زیان­‌دیدگان در رشته بیمه شخص ثالث برای شرکت­‌های در حال فعالیت براساس دستورالعمل ابلاغی بیمه مرکزی.

ماده۳ـ شرکت بیمه متقاضی فعالیت در رشته شخص ثالث، باید تقاضای فعالیت در این رشته را به همراه مدارک و مستندات لازم برای احراز شرایط مندرج در ماده (۲) این آیین‌­نامه به بیمه مرکزی تسلیم نماید.

ماده۴ـ بیمه مرکزی موظف است پس از دریافت کلیه مدارک و اطلاعات موضوع  ماده (۲) این آیین‌­نامه ظرف (۴۰) روز در صورت احراز شرایط، مجوز فعالیت را صادر و  در غیر این صورت نظر خود را با ذکر دلایل عدم احراز شرایط به شرکت بیمه متقاضی اعلام نماید.

تبصره ـ بررسی مجدد درخواست شرکت بیمه پس از رفع نواقص امکان‌پذیر است.

 ماده۵ ـ در صورتی که شرکت بیمه طبق تشخیص بیمه مرکزی هر یک از شرایط مندرج در این آیین­‌نامه را از دست بدهد موظف است در مهلت زمانی که بیمه مرکزی تعیین می­نماید (حداکثر یک سال) وضعیت خود را با ضوابط این آیین­نامه منطبق نماید. در  غیر این صورت بیمه مرکزی مطابق مفاد ماده (۵۷) قانون و آیین­‌نامه آن عمل خواهد کرد.

 ماده۶ ـ بیمه مرکزی موظف است ضوابط و اطلاعات مربوط به صدور، لغو، تعلیق یا ابطال مجوز فعالیت هر یک از شرکت­‌های بیمه در رشته شخص ثالث را به صورت مستمر  در پایگاه اطلاع­‌رسانی خود جهت اطلاع عمومی منتشر نماید.

متن کامل, آیین نامه اجرایی, آیین نامه ماده 5 قانون بیمه اجباری, بیمه شخص ثالث, آیین نامه اجرایی ماده پنج قانون بیمه اجباری