منظور از تعطیلی عملیات اجرایی ، قطع عملیات اجرایی ، توقیف عملیات اجرایی ، تأخیر عملیات اجرایی

تفاوت تعطیلی عملیات اجرایی ، قطع عملیات اجرایی ، توقیف عملیات اجرایی ، تأخیر عملیات اجرایی به رغم آنچه که عموم مردم تصور می کنند میان اصطلاحات ٰتعطیلی عملیات اجرایی ، قطع عملیات اجرایی ، توقیف عملیات اجرایی و تأخیر عملیات اجرایی تفاوت وجود دارد که در ادامه به مفهوم هر یک اشاره می نماییم .

اعطای فرصت چهارسال برای دریافت سند رسمی

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: با تصویب نهایی قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، در مجموع حدود ۴ سال به مردم برای دریافت اسناد رسمی اراضی و املاک قولنامه‌ای فرصت داده شده است.

لزوم تبعیت قاضی از نظر هیأت منصفه

رای وحدت رویه در خصوص لزوم تبعیت قاضی از نظر هیأت منصفه رای وحدت رویه قضایی شمارهٔ ۸۳۷ مورخ ۱۴۰۲/۷/۴ دیوان عالی کشور

تعیین قیم برای فرزندان ناشی از زنا

در خصوص فرزندان ناشی از رابطه نامشروع، با توجه به عدم الحاق طفل به والدین از جمله پدر، آیا باید مبادرت به تعیین و نصب قیم نمود؟

امکان طرح ادعای مخالف با مندرجات سند رسمی

یکی از ابهاماتی که معمولا در میان طرفیی دعوا در دادگاه مطرح می گردد امکان طرح ادعای مخالف با  مندرجات سند رسمی ارائه شده توسط طرف مقابل می باشد برحسب ماده ی ۱۳۰۹ قانون مدنی  در مقابل سند رسمی یا سندی که اعتبار آن در محکمه محرز شده دعوایی که مخالف با مفاد یا مندرجات آن باشد به شهادت اثبات نمی گردد.

فهرست مصادیق محتوای مجرمانه با موضوع جرایم مرتبط با قمار و شرط‌بندی

فهرست مصادیق محتوای مجرمانه با موضوع جرایم مرتبط با قمار، شرط‌بندی و بخت‌آزمایی در فضای مجازی در یکصد و سی و نهمین جلسه کارگروه تعیین محتوای مجرمانه به‌روزرسانی شد.

اعتبار رونوشت اسناد رسمی

طبق ماده ی ۷۴ قانون ثبت رونوشت اسناد رسمی ثبتی به منزله ی اصل سند و دارای آثار اصل می باشد مشروط بر اینکه مطابقت آن با ثبت دفتر وسیله ی مسؤول دفتر اسناد رسمی گواهی شده باشد.

تغییرات ایجاد شده در قانون دیوان عدالت اداری

توجه به حقوق عامه در مقررات اصلاحی اخیر در مورد دیوان عدالت اداری تا اندازه قابل توجهی خلاء‌های موجود گذشته را در این حوزه مرتفع کرده و نو آوری‌هایی نیز به لحاظ شکلی در مقررات جدید مورد پیش بینی قرار گرفته است.

تاثیر فسخ قرارداد خرید ملک بر قراردادهای بعدی

تاثیر فسخ قرارداد نخست خرید ملک بر قراردادهای بعدی خرید و فروش همان ملک در حال حاضر یکی از مهمترین عواملی است که ممکن است  متعاملین رادچار مشکلو سردرگمی نماید .

نوآوری‌های قانون اصلاح قانون دیوان عدالت اداری

نوآوری‌ها در قانون دیوان عدالت اداری کم نیست و قابل ستایش است اما در یک دولت قانون مدار و متکی به قانون اساسی نباید ما هیچ زمامدار و هیچ رفتاری را مصون از تعقیب و نظارت قضایی قرار دهیم.

مروری بر دستورالعمل ساماندهی توقیف، انتقال، نگهداری و ترخیص وسایل نقلیه

دستورالعمل ساماندهی فرآیند توقیف، انتقال، نگهداری و ترخیص وسایل نقلیه توسط رئیس قوه قضاییه و در قالب بخشنامه‌ای به مسئولان قضایی سراسر کشور ابلاغ شد.

تفاوت‌ لایحه‌ عفاف و حجاب دولت و قوه‌قضاییه

قوه قضاییه اعلام کرد: لایحه عفاف و حجاب قوه قضائیه بر اساس اجماع نظر سران قوا و دستگاه‌های مسئول کشور آماده شده است.

نحوه رسیدگی دادگاه به اعتراض متهم به قرار بازداشت بازپرس

یکی از نکات مهم و حائز اهمیت در قانون جدید دادرسی کیفری ، میزان  اختیارات دادگاه ، هنگام  رسیدگی به اعتراض متهم به صدور قرار تامین منتهی بازداشت در دادسرا می باشد .

مهلت دادگاه کیفری برای رسیدگی به اعتراض متهم به قرار بازداشت

یکی از موضوعات مهم که با حقوق  متهم ارتباط کامل دارد مهلت دادگاه برای اظهار نظر راجع به رفع اختلاف میان بازپرس یا دادستان یا رسیدگی به اعتراض متهم به قرار  بازداشت است .

امکان طرح مجدد دعوا از سوی قیم و ولی پس از صدور حکم قطعی

طرح دعوا از سوی قیم و ولی واجد اعتبار امر مختومه نبوده و مانع طرح مجدد همان دعوا توسط قیم ، ولی و یا وکیل در مقام اصیل نمی باشد .

نمونه دادنامه دیوان عالی کشور در خصوص ابطال وقف‌نامه

در این نوشتار به مفاد دادنامه دیوان عالی کشور در خصوص ابطال وقف نامه و عدم صلاحیت دادگاه بدوی و تجدید نظر در صدور قرار قبولی یا رد نسبت به اصل فرجام خواهی اشاره می گردد .

دادگاه صالح برای رسیدگی به دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک

چون تنظیم سند نقش سازنده در عقد بیع ندارد و ماهیتش تعهد به فعل است و تعهد به فعل از مصادیق منقولات است، بنابراین دعوای الزام به تنظیم سند رسمی منقول است و باید در اقامتگاه خوانده مطرح شود.

دعوی اعتراض ثالث به رأی تجدیدنظر ازسوی خواندگان دعوی بدوی

رأی وحدت رویه دیوان عالی کشور درباره قابلیت استماع دعوی اعتراض ثالث نسبت به رأی دادگاه تجدیدنظر  دعوی اعتراض ثالث نسبت به رأی دادگاه تجدیدنظر از سوی یکی از خواندگان دعوای بدوی که طرف دعوای تجدیدنظر نبوده است، قابلیت استماع دارد.

مروری بر لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب

قوه قضائیه به عنوان یکی از متولیان برخورد با رفتارهای هنجارشکن و خلاف قانون، با توجه به نیازهای روز فضای اجتماعی کشور لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب را پس از مشورت صورت گرفته با سایر مسئولین و قوا و همچنین کارشناسان و متخصصان امر، تدوین و آن را به دولت ارسال نمود.

مسئول پرداخت هزینه داوری

در مورد مسئول پرداخت هزینه داوری با وجود اختلاف نظر ها، مقنن به صورت مطلق در ماده ۴۹۷ قانون آیین دادرسی مدنی  پرداخت حق الزحمه داوران را به عهده طرفین نهاده است، مگر اینکه در موافقت نامه داوری، ترتیب دیگری توسط طرفین مقرر شده باشد.

Go to Top