آیین نامه اجرایی مشاوره نوهمسران در پنج سال اول زندگی مشترک

 

ماده ۱- در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

۱- نوهمسران: زوجینی که از تاریخ ثبت ازدواج دائم آنها کمتر از پنج سال گذشته باشد.

۲- زیر سامانه: زیر سامانه برخط مشاوره نوهمسران که ذیل پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان ایجاد می شود.

ماده ۲- با هدف تحکیم بنیان خانواده و ارتقای مهارت های زندگی مطابق با الگوی ایرانی – اسلامی، نوهمسران از خدمات مشاوره خانواده مطابق این آیین نامه برخوردار می شوند.

تبصره – سازمان امور اجتماعی کشور مکلف است با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت ورزش و جوانان، سازمان بهزیستی کشور، سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران، مرکز مدیریت حوزه های علمیه و سایر دستگاه های اجرایی ذی ربط، احکام این آیین نامه را در سال اول در استان های قم و سمنان و از سال دوم به بعد در دیگر استان های کشور از محل اعتبارات مصوب مربوط، اجرا نماید.

ماده ۳- سازمان امور اجتماعی کشور مکلف است با بهره گیری از خدمات بخش غیر دولتی و در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط، نسبت به راه اندازی زیرسامانه اقدام و به نحوی برنامه ریزی نماید که تمامی مراحل فرآیند مشاوره از قبیل ثبت و تبادل اطلاعات، اختصاص مشاور، آموزش زوجین، ارائه مشاوره، نظر سنجی از مراجعان، پایش و رصد عملکرد مشاوران و نظارت کلی بر اجرای فرآیند یادشده از طریق زیر سامانه انجام گردد.

تبصره – در مواردی که به تشخیص مشاور، انجام مشاوره به صورت حضوری ضرورت داشته باشد، مشاوره در مراکز مشاوره مورد تأیید و ثبت شده در زیر سامانه (به انتخاب زوجین) توسط مشاوران ذی صلاح انجام میگردد و مشاور مکلف به ثبت سوابق و نتایج مشاوره در زیر سامانه خواهد بود.

ماده ۴- سازمان امور اجتماعی کشور مکلف است در چهارچوب تفاهم نامه همکاری از همکاری، دستگاه ها و نهادهای دارای ظرفیت مشاوره برای اجرای این آیین نامه استفاده نماید.

ماده ۵- مشاوران و مراکز مشاوره متقاضی مشارکت در اجرای این آیین نامه، در صورت داشتن پروانه فعالیت معتبر از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران، تقاضای خود را از طریق زیر سامانه ثبت می نمایند. سازمان امور اجتماعی کشور پس از تأیید صلاحیت عمومی و تخصصی متقاضیان، برای هر یک از واجدان صلاحیت دسترسی لازم به زیر سامانه را ایجاد می نماید.

ماده ۶- سازمان امور اجتماعی کشور مکلف است با رعایت ضوابط تشخیص صلاحیت عمومی و تخصصی مشاوران همکار (موضوع شیوه نامه اجرایی موضوع ماده (۱۳) این آیین نامه)، تمهیدات لازم جهت بهره مندی از خدمات گروه های تلفی و جهادی، نیروهای داوطلب مردمی، سازمان های مردم نهاد، سازمان تبلیغات اسلامی و مساجد برای ارائه خدمات موضوع این آیین نامه را اتخاذ نماید.

ماده ۷- سازمان ثبت احوال کشور مکلف است ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه، اطلاعات مربوط به زوجینی که کمتر از پنج سال از ثبت ازدواج آنان گذشته است (تا زمان ابلاغ آیین نامه) را در اختیار سازمان امور اجتماعی کشور قرار دهد.

ماده ۸- سازمان امور اجتماعی کشور مکلف است علاوه بر ارائه خدمات مشاوره اختصاصی به زوجین، دوره های آموزشی در زمینه بهبود روابط زوجین را با استفاده از ظرفیت مشاوران همکار در بستر زیر سامانه برگزار نماید.

ماده ۹- دوره های به روزرسانی دانش و مهارت و بازآموزی مشاوران همکار با استفاده از ظرفیت اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و اساتید حوزه علمیه توسط سازمان امور اجتماعی کشور در بستر زیر سامانه برگزار می گردد.

ماده ۱۰- نظارت بر نحوه تدوین محتواهای آموزشی، تدوین دستور العمل های راهنمایی و مشاوره و ارزیابی زوجین، نظارت بر نحوه ارائه خدمات توسط مشاوران همکار، نحوه بازآموزی مشاوران و نیز ارزیابی اثر بخشی احکام این آیین نامه، بر عهده شورای اجتماعی کشور است، که از طریق کارگروه تخصصی مربوط انجام می پذیرد.

ماده ۱۱- منابع مالی لازم برای اجرای این آیین نامه در سال ۱۴۰۲، از محل اعتبارات موضوع بندهای (ه) و (ح) تبصره (۹) و کل بند (ن) تبصره (۱۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کشور و سایر اعتبارات مصوب مربوط، تأمین و در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط، تخصیص می یابد. سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است اعتبارات لازم جهت اجرای این آیین نامه را همه ساله در لوایح بودجه سنواتی پیش بینی نماید.

ماده ۱۲- هزینه خدمات مشاوره ارائه شده در سال اول ازدواج، از محل اعتبارات تخصیص داده شده تأمین می گردد و هیچ گونه وجهی از مراجعین دریافت نمی گردد و در سال های دوم تا پنجم ازدواج، برای نوهمسران دهک های (۱) تا (۷) رایگان می باشد.

تبصره – سازمان امور اجتماعی کشور می تواند جهت تأمین منابع مالی لازم برای اجرای طرح، در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط از کمک های غیر دولتی نظیر اعتبارات شهرداری ها نیز استفاده نماید.

ماده ۱۳- شیوه نامه اجرایی این آیین نامه شامل ضوابط تشخیص صلاحیت عمومی و تخصصی مشاوران همکار و نحوه اولویت بندی زوجین بر اساس ویژگی ها و درخواست ها و ترتیبات ارائه مشاوره در بستر زیر سامانه ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه در چهارچوب قوانین توسط سازمان امور اجتماعی کشور تهیه می شود و به تصویب شورای اجتماعی کشور می رسد.

ماده ۱۴- مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این آیین نامه بر عهده معاونت رییس جمهور در امور زنان و خانواده است.

محمد مخبر معاون اول رییس جمهور