آراء وحدت رویه ، نظریات مشورتی

 

معنی رای وحدت رویه 

قضات دادگاه‌ها در مقام صدور رای، برداشت شخصی خود از قوانین و مقررات را اعمال می‌کنند و مکلف به تبعیت از نظر قضات دیگر نمی‌باشند؛ بنابراین این موضوع منجر به برداشت متفاوت قضات  از قانون می گردد  . در واقع در مواردی که قوانین صراحت کافی ندارند و ابهام در آن‌ها وجود دارد ممکن است منجر به تفاسیر متعددی از یک ماده قانونی گردد لذا در این موارد هر قاضی با توجه به استنباط خود از آن ماده قانونی رای صادر می‌کند بنابراین ممکن است در دعاوی مشابه آرای متفاوتی صادر گردد.

در چنین مواردی به دلیل آن که افراد در خصوص حقوق و تکالیف خود دچار سردرگمی نشوند رای وحدت رویه صادر می‌گردد توجه به این نکته ضروری است که وقتی در خصوص موضوعی رای وحدت رویه صادر گردد برای تمام دادگاه‌ها لازم الاتباع است و در خصوص آن موضوع خاص دیگر قضات نمی‌توانند بر مبنای تفسیر خود رای صادر کنند.

معنی نظریه مشورتی 

اداره حقوقی دادگستری شامل قضات با تجربه ای هست که در مسایل مختلف قضایی علی الخصوص در مواردیکه قانون ابهام داشته یا خلع قانونی وجود دارد به سوالات حقوقی پاسخ میدهد . پاسخهای ارائه شده نظرات اداره حقوقی هستند که اصولا قضات دادگاه مکلف به تبعیت از آنها نیستند اما این نظرات که جنبه مشورتی دارند تا حدود زیادی میتواند به قضات برای روشن شدن موضوع کمک کند .

مشاوره حقوقی

در صورتیکه در هر ساعت از شبانه روز نیاز به مشاوره حقوقی در مورد آراء وحدت رویه و نظریات مشورتی و یا سایر موضوعات حقوقی داشتید  می توانید با تلفن ثابت با شماره ۹۰۹۹۰۷۲۸۳۵ تماس بگیرید و یا از طریق  اینجا  از خدمات حقوقی وکلای مجرب و پایه یک این موسسه استفاده نمایید.

 

در ادامه نظر شما را به مطالب مرتبط با ” آراء وحدت رویه ، نظریات مشورتی ” در سایت مشاوره با وکیل جلب می نماییم .

تأثیر عدول قسم خوردگان از سوگند در قسامه در تجویز اعاده دادرسی

رأی وحدت رویه دیوان عالی کشور در خصوص تأثیر عدول قسم خوردگان از سوگند در قسامه در تجویز اعاده دادرسی  با نظر اکثریت قضات هیأت عمومی، عدول یک یا چند نفر از قسم خوردگان در قسامه، از موارد اعاده دادرسی و منطبق با بند ج ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری تشخیص داده شد.

لزوم تبعیت قاضی از نظر هیأت منصفه

رای وحدت رویه در خصوص لزوم تبعیت قاضی از نظر هیأت منصفه رای وحدت رویه قضایی شمارهٔ ۸۳۷ مورخ ۱۴۰۲/۷/۴ دیوان عالی کشور

تعیین قیم برای فرزندان ناشی از زنا

در خصوص فرزندان ناشی از رابطه نامشروع، با توجه به عدم الحاق طفل به والدین از جمله پدر، آیا باید مبادرت به تعیین و نصب قیم نمود؟

دعوی اعتراض ثالث به رأی تجدیدنظر ازسوی خواندگان دعوی بدوی

رأی وحدت رویه دیوان عالی کشور درباره قابلیت استماع دعوی اعتراض ثالث نسبت به رأی دادگاه تجدیدنظر  دعوی اعتراض ثالث نسبت به رأی دادگاه تجدیدنظر از سوی یکی از خواندگان دعوای بدوی که طرف دعوای تجدیدنظر نبوده است، قابلیت استماع دارد.

تراکنش‌ های بانکی از طریق ابزار های پرداخت‌های بانکی ، درآمد محسوب نمی شود

اصل بر درآمد نبودن تراکنش‌ بانکی از طریق ابزار پرداخت‌های بانکی است . با رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری، واریز به حساب‌های بانکی از طریق ابزار پرداخت های بانکی از جمله دستگاه های کارتخوان بانکی تجاری نبوده و اثبات غیردرآمدی بودن آن با مامور مالیاتی است.

تاثیر عفو یا تخفیف رهبری در محاسبه سابقه محکومیت

اعطای عفو یا تخفیف مجازات از سوی مقام معظم رهبری در محاسبه سابقه محکومیت قطعی موضوع بند پ ماده ۴۵  قانون مبارزه با مواد مخدر، ملاک صدور حکم دانسته شد.

نظریه های مشورتی  تیر ماه سال ۱۴۰۰ 

نظریه های مشورتی  تیر ماه سال ۱۴۰۰  مجموعه نظریه های مشورتی صادر شده از سوی اداره کل حقوقی قوه قضاییه مربوط به تیر ماه سال ۱۴۰۰ به شرح زیر است:

نحوه دریافت سهم‌الارث

نحوه دریافت سهم‌الارث پس از فوت هر فرد، مالکیت اموال به جا مانده از متوفی پس از تسویه به بازماندگانش به عنوان ارث  خواهد رسید. به اموالی که پس از فوت به نسبت سهم ‎الارث به بازماندگان می‎ رسد، سهم ‎الارث می‌گویند. 

رای وحدت رویه در خصوص فسخ معامله به تبع برگشت خوردن چک 

رای هیات عمومی دیوان عالی کشور در خصوص فسخ معامله به واسطه برگشت چک در جلسه امروز هیأت عمومی دیوان عالی کشور، قضات با اکثریت آراء مقرر کردند با توجه به شرط منعقده بین طرفین یک معامله، چنانچه یکی از چک‌ها برگشت بخورد معامله فسخ و ملک مسترد می‌شود ولو اینکه ملک توسط خریدار اول به اشخاص دیگری فروخته شود معامله دوم باطل و ملک باید به فروشنده برگردد.

عضویت تاجر ورشکسته در شرکت تجاری

قانون تجارت شرکت‌های تجاری را به ۷ نوع تقسیم کرده که یکی از آنها شرکت‌ تعاونی است. شرکت تعاونی به شرکتی گفته می‌شود که بین اشخاص حقیقی برای فعالیت در امور مربوط به تولید و توزیع در جهت اهداف مطرح در قانون بخش تعاونی، به منظور بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی اعضا و از طریق همکاری و تشریک مساعی آنها با رعایت مقررات قانونی تشکیل می‌شود.

رای وحدت رویه در مورد مزایای کارکنان شاغل در نقاط دور افتاده و جنگی

رای وحدت رویه دیوان عدالت اداری در مورد مزایای کارکنان نقاط دور افتاده  و مناطق جنگی کارکنان پیمانی دادگستری استان کرمانشاه شاغل در شهرهای محروم آن استان مشمول مزایای قانون جذب نیروی انسانی به نقاط محروم و دورافتاده و مناطق جنگی هستند .

رای وحدت رویه دیوان عدالت در مورد مالیات تعاونی های روستایی

به موجب ماده ۱۱۱ قانون شرکتهای تعاونی، معافیت مقرر در آن مشخصاً نسبت به فعالیت‌های مندرج در ماده مذکور قابل اعمال بوده و تسری آن به درآمدهای حاصل از اجاره با توجه به اصل عدم معافیت فاقد مبنای حقوقی است .

رای وحدت رویه شورای عالی ثبت در مورد  پرداخت نیم عشر اجرایی

در صورتیکه اجراییه صادره به استناد سند رهنی صادر و اموالی از مدیون بازداشت نگردیده و مطالبات بستانکار از محل مورد رهن وصول می‌گردد و رای رئیس اداره ثبت لنجان مبنی بر رد اعتراض راهن (مبنی بر پرداخت دو و نیم درصد حق‌الاجرا) مستند به تبصره ۲ ماده ۱۵۸ آیین‌نامه اجرای اسناد رسمی مصوب ۱۱‏/۶‏/۱۳۸۷ را صحیح تشخیص و آن را تایید و استوار می نماید

نحوه مطالبه خسارت ناشی از تصادفات رانندگی از بیمه

آقای علی مظفری، رئیس کل محترم دادگستری استان قم، با اعلام اینکه از سوی شعب اول و دوم دادگاه تجدیدنظر استان قم، در خصوص پرداخت خسارت بدنی به راننده مسبب حادثه فاقد گواهینامه رانندگی از محل بیمه‌نامه موضوع ماده ۳ قانون بیمه اجباری خسارات وارده شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه، آراء مختلف صادر شده، درخواست طرح موضوع را در هیات عمومی دیوان عالی کشور نموده است که گزارش امر به‌شرح آتی تقدیم می‌شود:

نظریه مشورتی در مورد اعاده دادرسی

درصورتی که در تفسیر قضایی براساس اصل باطن‎ گرایی و واقع‎ گرایی، ماهیت یک سند با ظاهر «بیع» به «وکالت» یا با ظاهر «عقد تملیکی» به عقد «ترهینی» تغییر پیدا کند و با این فرض که در محاکم دیگر و پرونده‎ های متفاوت، تفسیری دیگر داشته ‎اند ، آیا این تفسیر موخر ، ماهیت سند را تغییر می‎ دهد؟

درج تاریخ اشتباه در قرارداد

آیا درج تاریخ مقدم بر انجام معامله توسط طرفین عقد، جعل سند عادی محسوب می‌شود؟ در صورت ورود ضرر به شخص ثالث با درج تاریخ مقدم بر وقوع عقد و تنظیم قرارداد صوری آیا موضوع جعل است؟ و شاکی چه شخصی محسوب می‌شود؟

نقدی بر رای وحدت رویه ۸۰۵  دیوان عالی در خصوص وجه التزام

مرتضی شهبازی‌نیا، دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس تهران، در یادداشت کوتاهی که در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد، رای وحدت رویه ۸۰۵ هیات عمومی دیوان عالی کشور را «متکی به برداشت‌های نادرست» از مستندات قانونی دانست و پیش‌بینی کرد که این رای به «یکی از پر انتقادترین آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور» بدل شود.

رای وحدت رویه شمار ۸۰۵  دیوان عالی در خصوص وجه التزام

تعیین وجه التزام قراردادی به منظور جبران خسارت تاخیر در ایفای تعهدات پولی، مشمول اطلاق ماده ۲۳۰ قانون مدنی و عبارت قسمت اخیر ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹ است و با عنایت به ماده ۶ قانون اخیرالذکر، مبلغ وجه التزام تعیین شده در قرارداد، حتی اگر بیشتر از شاخص قیمت‌های اعلامی رسمی (نرخ تورم) باشد، درصورتی که مغایرتی با قوانین و مقررات امری از جمله مقررات پولی نداشته باشد، معتبر و فاقد اشکال قانونی است.

لزوم طرف شکایت از سازمان اداری و استخدامی در دعاوی تبدیل وضعیت استخدامی

 گردش کار: در خصوص دادخواست اشخاص به خواسته تبدیل وضعیت استخدامی و لزوم طرف شکایت قرار دادن سازمان اداری و استخدامی کشور در کنار دستگاه اجرایی ذی ربط شعب دیوان عدالت اداری به شرح زیر آراء متفاوتی صادر کرده اند.

رای وحدت هیات عمومی دیوان عدالت اداری در مورد صلاحیت شعب تعزیرات حکومتی

صلاحیت شعب تعزیرات حکومتی نسبت به رسیدگی به شکایات از عدم انجام تعهدات قراردادی رای وحدت رویه شماره ۱۴۲۰ الی ۱۴۲۳ مورخ ۱۳۹۹/۱۰/۱۶ هیات عمومی دیوان عدالت اداری در مورد صلاحیت شعب تعزیرات حکومتی

Go to Top