نظریات مشورتی کیفری

معنی نظریه مشورتی کیفری

اداره حقوقی دادگستری شامل قضات با تجربه ای هست که در مسایل مختلف کیفری و همچنین در مواردی که قانون ابهام داشته یا خلع قانونی وجود دارد به سوالات حقوقی پاسخ میدهد . پاسخهای ارائه شده نظرات اداره حقوقی هستند که اصولا قضات دادگاه مکلف به تبعیت از آنها نیستند اما این نظرات که جنبه مشورتی دارند تا حدود زیادی میتواند به قضات برای روشن شدن موضوع کمک کند .

مشاوره حقوقی

در صورتیکه در هر ساعت از شبانه روز نیاز به مشاوره حقوقی در مورد ” نظریات مشورتی کیفری” و یا سایر موضوعات حقوقی داشتید  می توانید با تلفن ثابت با شماره ۹۰۹۹۰۷۲۸۳۵ تماس بگیرید و یا از طریق  اینجا  از خدمات حقوقی وکلای مجرب و پایه یک این موسسه استفاده نمایید.

در ادامه نظر شما را به تعدادی از ” نظریات مشورتی کیفری” در سایت مشاوره با وکیل جلب می نماییم .

نظریه های مشورتی  تیر ماه سال ۱۴۰۰ 

نظریه های مشورتی  تیر ماه سال ۱۴۰۰  مجموعه نظریه های مشورتی صادر شده از سوی اداره کل حقوقی قوه قضاییه مربوط به تیر ماه سال ۱۴۰۰ به شرح زیر است:

درج تاریخ اشتباه در قرارداد

آیا درج تاریخ مقدم بر انجام معامله توسط طرفین عقد، جعل سند عادی محسوب می‌شود؟ در صورت ورود ضرر به شخص ثالث با درج تاریخ مقدم بر وقوع عقد و تنظیم قرارداد صوری آیا موضوع جعل است؟ و شاکی چه شخصی محسوب می‌شود؟

نظریات مشورتی در مورد مسئولیت افراد در انتقال بیماری کرونا 

در ادامه به برخی نظریات مشورتی در خصوص انتشار ویروس کرونا و مسئولیت افرادی که ناقل این ویروس هستند و یا پزشکان و آزمایشگاه هایی  که در تشخیص ویروس کرونا دچار تقصیر شده اند اشاره می کنیم .

نحوه تعیین مجازات در جرایم مشابه

یکی از ابداعات قانوت مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲  تغییراتی است که در خصوص نحوه تعیین مجازات در جرایم مشابه به عمل آمده است که به دنیال وجود ابهاماتی  هنگام اجرا نظریه مشورتی در مورد تعدد جرم  صادر شده که در ادامه به آن اشاره می گردد .

ضابط دادگستری محسوب شدن ماموران پلیس راهور

نظریه مشورتی در مورد ضابط دادگستری محسوب شدن ماموران پلیس راهور اداره کل حقوقی قوه قضاییه، در پاسخ به این پرسش که آیا مأموران پلیس راهور و پلیس راه، ضابط دادگستری محسوب می‌شوند، یک نظریه مشورتی صادر کرد.ضابطان دادگستری مامورانی هستند که تحت نظارت و تعلیمات دادستان در کشف جرم، حفظ آثار و علائم و جمع‌آوری ادله وقوع جرم، شناسایی، یافتن و جلوگیری از فرار و مخفی شدن متهم، تحقیقات مقدماتی، ابلاغ اوراق و اجرای تصمیمات قضایی، به موجب قانون اقدام می‌کنند.

امکان طرح شکایت از طرف مادر

رابر ماده ۶ قانون حمایت خانواده مصوب سال ۱۳۹۱ «مادر یا هر شخصی که حضانت طفل یا نگهداری محجور را بر عهده دارد، حق اقامه دعوی برای مطالبه نفقه طفل و محجور را دارد» بنابراین «اقامه دعوی» اعم از کیفری یا حقوقی به منظور مطالبه نفقه طفل است و در واقع مقنن در جهت حمایت از اطفال و محجورین، این حق را به مادران یا اشخاص دیگری که حضانت یا نگهداری آنان را بر عهده دارند،

نحوه محاسبه میزان حبس بدل از جزای نقدی 

طبق ماده ۳۱ قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر میزان حبس بدل از جزای نقدی را در جرایم مربوطه به ازای هر روز حداکثر ۵۰ هزار ریال ولی طبق ماده ۲۷ قانون مجازات اسلامی  این مبلغ ۳۰۰ هزار ریال است .

مسئول پرداخت دیه در صورت فوت راننده مقصر 

نظریه مشورتی در مورد نحوه جبران خسارت در تصادفات رانندگی در صورت تصادف دو وسیله نقلیه که خسارت مالی به وجود آمده اما خسارات جانی به وجود نیامده، جبران خسارات چگونه است و چنانچه در تصادف دو وسیله نقلیه، خسارات جانی و مالی به وجود بیاید و راننده مقصر نیز فوت کند، خسارات مذکور چگونه قابل جبران خواهد بود و در صورتی که ورثه متوفای مقصر تمکن مالی برای پرداخت خسارت نداشته باشند تکلیف چیست؟

گواهی عدم سوء پیشینه افراد دارای محکومیت کیفری

با عنایت به ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ و تبصره یک آن که مقرر می‌دارد «در غیر موارد فوق مراتب محکومیت در پیشینه کیفری محکوم درج می‌شود لکن در گواهی‌های صادره از مراجع ذی‌ربط منعکس نمی‌شود

امکان اخذ جزای نقدی پس از تحمل حبس بدل از جزای نقدی

 در صورتی که میزان جزای نقدی مورد حکم بیش از مبلغ مورد استهلاک به وسیله بازداشت محکوم ‌علیه تا میزان مندرج در قانون به مدت سه سال باشد و محکوم‌علیه بعد از تحمل مدت مذکور از زندان آزاد شود، آیا در صورت شناسایی اموال محکوم‌علیه در آینده، امکان توقیف اموال و استیفای باقیمانده جزای نقدی مورد حکم توسط اجرای احکام کیفری وجود دارد یا خیر؟  

جعل سند به منظور اصلاح

نظریه مشورتی در خصوص تراشیدن، خراشیدن، قلم بردن در سند 

نظریه مشورتی در مورد سوگند

برابر مفاد قرارداد بیمه عمر منعقده بین قوه‌قضاییه و بیمه ایران به شرط فوت هر یک از بیمه‌شدگان، مبلغی بابت غرامت فوت به افراد تعیین‌شده در فرم و در غیر این صورت به وراث قانونی به نسبت مساوی تعلق می‌گیرد. در یکی از موارد به درخواست همسر مطلقه متوفی دستور توقیف اموال مرحوم از جمله بیمه عمر صادر شده است.

اعمال مقررات تعدد جرم در مجازات های درجه هفت و هشت

اعمال مقررات تعدد جرم در مجازات های درجه هفت و هشت نظریه مشورتی در مورد اعمال مقررات تعدد جرم در مجازات های درجه هفت و هشت

مسئولیت کیفری  اشخاص حقوقی 

مسئولیت کیفری  اشخاص حقوقی نظریه مشورتی در مورد  مسئولیت کیفری و نحوه مجازات کردن اشخاص حقوقی سوال چنانچه در فرضی شخص حقوقی دارای مسئولیت کیفری شناخته شود به عنوان مثال به پرداخت دیه در حوادث کاری یا در حوادث دیگر، نحوه تعیین مجازات شخص حقیقی چگونه است؟ آیا شخص حقیقی صرفاً بابت جنبه عمومی جرم تحت تعقیب قرار خواهد گرفت یا شخص حقیقی بالمناصفه یا به تضامن مسئول پرداخت دیه نیز خواهد بود

مجازات ارتکاب جرایم حدود و قصاص توسط افراد بالغ زیر ۱۸ سال

مجازات ارتکاب جرایم مستوجب حدود و قصاص افراد بالغ زیر ۱۸ سال مجازات قانونی اشخاص بالغ کمتراز ۱۸ سال که مرتکب جرایم موجب حد یا قصاص می‌شوند و ماهیت جرم ارتکابی انجام شده یا حرمت آن را درک نکنند یا در رشد و کمال عقل آنان شبهه وجود داشته باشد، چیست؟

مهلت پرداخت دیه طبق قانون جدید مجازات اسلامی

مهلت پرداخت دیه طبق قانون جدید مجازات اسلامی آیا حکم مقرر در ماده ۴۸۹ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ در مورد مهلت پرداخت دیه شامل پرونده‌های قبل از تصویب قانون می‌شود یا خیر؟ آیا مواد ۱۰ و ۱۱ قانون مجازات اسلامی شامل حدود، قصاص و دیات می‌شود یا خیر؟ در مورد اتهام شخصیت حقوقی نحوه تفهیم اتهام و صدور قرار تامین چگونه است؟

اعطای نیابت قضایی برای جلب و ورود به مخفیگاه

اعطای نیابت قضایی برای جلب و ورود به مخفیگاه نظریه مشورتی در خصوص اعطای نیابت قضایی برای جلب و ورود به مخفیگاه سوال نظر به اینکه در نیابت صادره، مجوز ورود به مخفیگاه متهم و محکوم‌علیه قید می‌شود یا متقاضی بنا به مجوزی که مرجع معطی نیابت قید کرده است، تحت عنوان و عبارت «با داشتن کلیه اختیارات قانونی»، درخواست ورود به مخفیگاه می‌کند،

افزایش مبلغ جزای نقدی بدل از حبس

افزایش مبلغ جزای نقدی بدل از حبس مجازات نقدی بدل از حبس مندرج در ماده (۲۷) قانون مجازات اسلامی مصوبه شماره ت۵۷۰۷۵ه/۱۵۰۱۷۹ مورخ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶ هیأت‌وزیران هیات وزیران در جلسه مورخ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰ به پیشنهاد شماره ۱۶۷۴۵ مورخ ۱۳۹۸/۷/۱ وزارت دادگستری و به استناد ماده ۲۸ قانون مجازات اسلامی تصویب کرد:

آموزش ۵۶۰ قاضی جهت رسیدگی به جرائم قاچاق کالا و ارز

مدیر کل دفتر نمایندگی قوه قضاییه مستقر در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از آموزش ۵۶۰ قاضی دارای ابلاغ ویژه پیرو اختصاص شعب ویژه جهت رسیدگی به جرائم قاچاق کالا و ارز، برگزاری دوره‌های متمرکز استانی از سوی مرکز آموزش معاونت منابع انسانی قوه قضاییه و اعلام آمادگی جهت برگزاری دوره‌های سال ۹۸ خبر داد.

مقایسه مواد ۱۳۴ و ۱۳۱ قانون مجازا ت اسلامی 

مقایسه مواد ۱۳۴ و ۱۳۱ قانون مجازا ت اسلامی طبق ماده ۱۳۱ قانون مجازات اسلامی در جرایم موجب تعزیر هرگاه رفتار واحدی دارای عناوین مجرمانه متعدد باشد مرتکب به مجازات اشد محکوم می‌شود. (تعدد معنوی) در حالی که طبق تبصره یک ماده ۱۳۴ در صورتی که از رفتار مجرمانه واحد نتایج مجرمانه متعدد حاصل شود طبق ماده ۱۳۴ عمل می‌شود و در ماده ۱۳۴ قاعده جمع مجازات‌ها اعمال شده است. 

Go to Top