تاثیر اعتیاد پدر بر حضانت

اگر مادری بخواهد از پدر فرزندش، به دلیل اعتیاد، سلب حضانت کند، نخستین گام برای او آن است که به دادگاه خانواده صالح مراجعه کرده و دادخواستی به عنوان سلب حضانت به دلیل اعتیاد، علیه پدر تقدیم کند. البته می‌توان این دعوا را ضمن دعوای اصلی طلاق هم مطرح کرد.

دلایل سلب حضانت از پدر یا مادر

والدین موظف به مراقبت و حمایت از کودکان خود هستند و به اصطلاح این امور از وظایف آنان است که تحت عناوین  حضانت و ولایت کودک در مورد آن ها بحث می گردد. اما گاهی، خللی در شرایط و وضعیت دارنده حضانت ایجاد شده و همین امر باعث می‎ شود که حضانت از پدر و مادر سلب شود و به دیگری واگذار گردد در این مطلب به طور مختصر به اهم دعلل و دلایل سلب حضانت از پدر یا مادر می پردازیم.

حضانت و ولایت کودک

ولایت یک حق و تکلیف قهری (غیرقابل سلب) و بر عهده پدر و جد پدری کودک است. درحالی که حضانت مربوط به نگهداری و تربیت کودک است لیکن در پرداختن به موضوع حضانت باید از تداخل این موضوع حقوقی با مبحث ولایت جلوگیری کرد.

چرا ایرانی‌ها وکیل خانوادگی ندارند؟

با عنایت به پیچیدگی‌های دنیای امروز، داشتن وکیل خانواده یکی از موضوع‌های مهم اجتماعی است که خود، مستلزم تمهیدات مسئولان مربوطه برای این منظور است .

اثبات نسب و خویشاوندی در قانون مدنی

نسب در لغت به معنای خویشاوندی و نژاد است. اما از نظر حقوقی عبارت است از رابطه خویشاوندی میان دو نفر که یکی از نسل دیگری باشد یا هر دو از نسل شخص دیگری باشند. مانند رابطه پدر و فرزند یا رابطه برادر و خواهر. گاهی نسب ناشی از رابطه ازدواج قانونی و مشروع زن و مرد است که به آن نسب مشروع می‎گویند و گاهی نسب ناشی از تلقیح مصنوعی و گاهی هم ناشی از رابطه شبهه‎ناک است.

بررسی قانون تنبیه بدنی کودک توسط والدین

علی رغم آن که طبق قانون والدین برای تربیت ، حق تنبیه کودک را دارند، اما تنبیه مقرر در قانون به معنای ضربی که موجب آزار شود و یک آثار روانی برای فرزند به جای بگذارد، نیست و پدر و مادر حق تنبیه بدنی کودک را ندارند چرا که منظور از  تربیت کودک به هیچ وجه تنبیه بدنی و یا آزار و شکنجه کودک توسط والدین نمی باشد .

حمایت‏ های قانونی از کودکان و نوجوانان

حقوق کودکان و نوجوانان ، مجموعه‌ای از حقوق بشر ویژه نوجوانان و کودکان است که بر پشتیبانی و نگهداری از افراد جوان تمرکز دارد. بر اساس ماده یک کنوانسیون حقوق کودک مصوب سال ۱۹۹۸، کودک به کلیه افراد انسانی زیر ۱۸ سال اطلاق می‌شود، مگر آن که سن کودک طبق قانون داخلی کمتر از آن تعریف شده باشد.

حضانت و دلایل سلب حضانت

حضانت , قوانین حضانت , دلایل سلب حضانت , تاثیر ازدواج مادر در حضانت , مشاوره با وکیل حضانت , وکیل حضانت , فرق حضانت و ولایت ,مسئول حضانت ,همه چیز در مورد حضانت , سلب حضانت ,

چگونگی گرفتن سرپرستی کودکان بهزیستی

زن و شوهری که ۵ سال از تاریخ ازدواج آن‌ها گذشته باشد و صاحب فرزند نشده باشند. حداقل یکی از زن یا شوهر باید بیشتر از سی سال سن داشته باشند. همچنین در صورتی که هنوز ۵ سال از ازدواج نگذشته باشد اما با تشخیص پزشک قانونی امکان بچه‌دار شدن نداشته باشند، می‌توانند تقاضای پذیرش سرپرستی کودکان و نوجوانان را بدهند.

وضعیت حضانت فرزندان کمتر از ۱۸ سال

آیا دعوای ملاقات یا حضانت طفل بالغ کمتر از ۱۸ سال نوجوان قابل استماع و رسیدگی است یا خیر؟ 

چرا ایرانی‌ها وکیل خانوادگی ندارند؟

با عنایت به پیچیدگی‌های دنیای امروز، داشتن وکیل خانواده یکی از موضوع‌های مهم اجتماعی است که خود، مستلزم تمهیدات مسئولان مربوطه برای این منظور است .

مقایسه فرزند خواندگی و اهدای جنین

خرید و فروش جنین و نوزاد  آمار د‌‌قیقی د‌‌ر د‌‌ست نیست اما به‌گفته شهیند‌‌خت مولاورد‌‌ی، معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری و فاطمه د‌‌انشور عضو شورای تهران، خرید‌‌ و فروش نوزاد‌‌ان و کود‌‌کان نه‌تنها د‌‌رحال افزایش است که این روز‌ها کار به پیش‌فروش جنین د‌‌ر شکم ماد‌‌ر رسید‌‌ه است.

امکان طرح شکایت از طرف مادر

رابر ماده ۶ قانون حمایت خانواده مصوب سال ۱۳۹۱ «مادر یا هر شخصی که حضانت طفل یا نگهداری محجور را بر عهده دارد، حق اقامه دعوی برای مطالبه نفقه طفل و محجور را دارد» بنابراین «اقامه دعوی» اعم از کیفری یا حقوقی به منظور مطالبه نفقه طفل است و در واقع مقنن در جهت حمایت از اطفال و محجورین، این حق را به مادران یا اشخاص دیگری که حضانت یا نگهداری آنان را بر عهده دارند،

نحوه اداره امور غیرمالی محجور

در مورد کسی که محجور است و توانایی اداره امور خود را ندارد، باید تدابیر لازم به کار گرفته شود. بدین‌جهت به موجب قانون باید در امور مالی و غیرمالی از محجور حمایت کافی صورت بگیرد. برخی از امور غیرمالی از اهمیت فراوانی برخوردار است .

راهکار‌های حقوقی ناباروری و فرزند خواندگی

راهکار‌های حقوقی ناباروری و فرزند خواندگی ‏از آنجاییکه یکی از اهداف ازدواج و تشکیل خانواده، بقای نسل است و حل مشکل نازایی مورد علاقه وافر برخی زوج‌های جوانی است که ضمن پایبندی به یکدیگر، تمایل داشتن فرزندی نیز دارند، در شرایط کنونی و همگام با گسترش حوزه دانش بشری و ظهور دستاوردهای نو در قلمرو علوم تجربی، حقوق اسلامی تبلور تازه‌ای یافته و در صدد پاسخگویی به مسائل این چنینی بر آمده و راه حل‌های مناسبی را ارائه داده است.

بخشش مهریه در ازای حضانت دائم فرزند

توافق زوجین برای حضانت در طلاق توافقی و غیر آن معتبر و لازم‎الاجراست اما اگر در آینده بتوان به دادگاه اثبات کرد که مصلحت طفل، سلامت یا تربیت او در معرض خطر است، حتی اگر قبلا توافقی بوده باشد، ملاک برای دادگاه رعایت مصلحت طفل خواهد بود.

نوآوری‌های قانون حمایت از خانواده درباره حضانت

نوآوری‌های قانون حمایت از خانواده درباره حضانت حضانت به مفهوم نگهدارى و مراقبت جسمى، روحى، مادى و معنوى اطفال و تعلیم و تربیت آنان است که به موجب ماده ۱۱۶۸ قانون مدنى ایران، حق و نیز تکلیف والدین محسوب می‌شود.

نحوه ملاقات طفل پس از طلاق

 نحوه ملاقات طفل پس از طلاق حضانت به معنای نگهداری، تربیت و پرورش کودک است. که این وظیفه به عهده‌ی پدر و مادر است و آن‌ها نمی‌توانند از انجام این کارخودداری کنند. قانون مدنی نیز پدر و مادر را مکلف کرده است که در حدود توانایی خود، به تربیت کودکان بپردازند.

بایدها و نبایدهای حضانت

بایدها و نبایدهای حضانت حضانت یکی از مسایل حقوقی است که ممکن است برخی از افراد را درگیر خود کند. موضوعی که بایدها و نبایدهای خاص خود را به همراه دارد.

قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱

مشاوره تلفنی با وکیل خانواده اگر نیاز به اخذ مشاوره [...]

Go to Top