مهمترین اخبار حقوقی و قضایی  هفته‌ سوم دی ۹۸

 

شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی، برگزاری اولین جلسه دادگاه سکه ثامن، تبرئه فریبا عادلخواه از اتهام جاسوسی و … گزیده اخبار حقوقی هفته سوم دی ماه نود و هشت  بود.

به گزارش ایسنا، گزیده اخبار حقوقی هفته گذشته به شرح زیر است:

قاسم سلیمانی

پیام‌های تسلیت و نظرات مسئولان در پی شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی 

آیت الله سید ابراهیم رییسی رییس قوه قضاییه با حضور در منزل شهید حاج قاسم سلیمانی شهادت آن مجاهد کبیر را به خانواده ایشان تسلیت گفت و اعلام کرد: محبوبیت شهید سلیمانی، خشمی مقدس علیه آمریکا رقم می‌زند. طنین گام‌های استوار سردار سلیمانی در گوش تاریخ باقی خواهد ماند.

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه گفت: اقدام دولت جنایتگر آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی، از منظر حقوقی یک اقدام تروریستی و نمونه بارز تروریسم دولتی است. خون «حاج قاسم» حماسه‌ای بی‌نظیر در ایران آفرید.

محمدجواد حشمتی مهذب رئیس کل دادگستری استان تهران  ضمن تسلیت شهادت سپهبد سردار سلیمانی گفت: سردار سلیمانی گوهر تابنده مقاومت اسلامی ایران زمین بود.

سیدحجت‌الله علم‌الهدی رییس پژوهشگاه قوه قضاییه گفت: شهادت فرمانده نیروی قدس سپاه شهید حاج قاسم‌سلیمانی به عنوان یک مقام‌بلندپایه رسمی ایران و اعلام‌ آشکار دستور ترور او توسط ترامپ، باید در ابعاد وسیع بین المللی محکوم، پیگیری حقوقی و پاسخ داده شود.

حسن روحانی نیا مدیر عامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی گفت: حقیقت آن است که ملت ایران نه فقط یک سردار ملبس به لباس نظامی، که الگوی رشادت و ایثار و  پدر مهربان فرزندان شهیدان مدافع حرم و  فرمانده رشید مقاومت اسلامی در منطقه و در یک کلام، یار و همراه دولت و ملت را از دست داده است.

غلامرضا مهدوی معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان و رئیس شورای حل اختلاف استان تهران در پیامی شهادت سردار پاسدار حاج قاسم سلیمانی را تسلیت گفت و اعلام کرد: قاسم سلیمانی چهره شاخص استکبار ستیزی در جهان است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد مصدق معاون حقوقی قوه قضاییه گفت: تألم و اندوه ملت شریف ایران را بر فقدان این شهید عزیز، پایانی نیست و یاد و خاطره سردار رشیدمان، بی‌تردید الهام بخش تمامی آزادی‌خواهان و استکبارستیزان عالم باقی خواهد ماند.

حجت الاسلام و المسلمین محمدکاظم بهرامی رییس دیوان عدالت اداری گفت: شهادت برای آن سردار خستگی ناپذیر پاداش عمری مجاهدت در راه خدا بود که آرزوی همه مجاهدان از صدر اسلام تاکنون بوده است.

اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور گفت:  بار دیگر دستان استکبار جهانی به خون یکی دیگر از سرداران سپاه اسلام آغشته شد و در اقدامی ناجوانمردانه کینه و دشمنی خود را با اسلام ناب محمدی آشکار نمودند.

 حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم رییس دیوان عالی کشور گفت: تردیدی نیست که این خون به ناحق ریخته دشمنان را به مذلت خواهد کشید و راه او را فرزندان رشید و انقلابی ایران ادامه خواهند داد.                   

محمدرضا دشتی اردکانی رییس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: سردار سرفراز اسلام سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به یاران شهیدش پیوست و همه  مسلمانان و مظلومان و انسانهای روشن ضمیر را در  غم و ماتم فرو نشاند و نفس مطمئنه اش در جوار رحمت الهی آرامش گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین حسن درویشیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: دشمنان شقی به قدری از مجاهدت‌های این مبارز مخلص به ستوه آمده بودند که به این حماقت دست زدند و زوال و نابودی خود را تسریع کردند و شیاطین آمریکایی باید منتظر سیلی سخت و انتقام بزرگ جبهه مقاومت اسلامی باشند.

عباس مسجدی رییس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: سردار مخلص، شجاع و خستگی ناپذیر میادین نبرد حق علیه باطل به آرزوی دیرینه اش رسید و به یاران شهیدش پیوست.

جمال انصاری معاون وزیر دادگستری و رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: راه شهدا همواره ادامه داشته و خواهد داشت.

سید علیرضا آوایی وزیر دادگستری گفت: بار دیگر خوی خباثت و وحشی‌گری سردمداران آمریکا چهره کریه خود را عیان کرد و یکی از سرداران پرآوازه سپاه اسلام را به شهادت رساندند.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان گفت: تروریست‌های آمریکا باید پاسخگوی جنایت‌های خود باشند. راه مقاومت بعد از سردار سلیمانی هم به مسیر خود ادامه خواهد داد.

آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان گفت: بی شک این اقدام آمریکای جنایتکار بی پاسخ نخواهد ماند.

حجت الاسلام هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضاییه  گفت: با شهادت حاج قاسم و ابومهدی، گام اول مقاومت به کمال رسید و اینک باید در انتظار گام دوم بود.

حجت الاسلام والمسلمین حکمتعلی مظفری رییس مرکز امور شوراهای حل اختلاف کشور  طی پیامی شهادت سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را تسلیت گفت و اعلام کرد: ایشان شاگردان و تربیت یافتگان مکتب عاشورا بودند که عمر پر برکت خویش را در دفاع از مظلومین جهان قرار داده و هرگز تفکری جز حرکت برای اعتلای اسلام و مسلمین و مظلومین جهان در سر نداشت.

حجت الاسلام و المسلمین شکرالله بهرامی رئیس، مدیران و کارکنان سازمان قضایی نیروهای مسلح در پیامی، شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس را تبریک و تسلیت گفتند.   

اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان‌ها در پیامی به سهراب سلیمانی برادر شهید حاج قاسم سلیمانی ، شهادت سپهبد سردار حاج قاسم سلیمانی را تسلیت گفت.  

حجت الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور  گفت: اقدام ترامپ بر اساس قوانین و مقررات بین المللی، جنایت است.ترور سردار سلیمانی به لحاظ حقوقی و بین المللی یک عمل جنایتکارانه است.

حجت الاسلام و المسلمین علی عبداللهی رییس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه طی پیامی شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی را تسلیت گفت.  

اداره کل زندان های استان تهران، شهادت سردار رشید مبارزه با تروریسم جهانی، شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و همرزمش شهید سردار حسین پورجعفری را تسلیت گفت.

علی باقری کنی معاون امور بین الملل و حقوق بشر قوه قضائیه گفت: جمهوری اسلامی تمام مسئولیت‌ ترور سردار سلیمانی را متوجه رژیم آمریکا می‌داند و ما همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند از آنها انتقام سخت می‌گیریم.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای معاون اول قوه قضاییه گفت: آمریکا بداند که در نهایت باید از منطقه خارج شود. اگر خارج نشود هیچ آرامشی را در طول شبانه روز شاهد نخواهد بود.                                 

حسین میرمحمدصادقی یکی از حقوقدانان برجسته کشورمان گفت: این که در شهادت سپهبد قاسم سلیمانی و همراهانش یک جنایت بین المللی رخ داده تردیدی وجود ندارد و در این جنایت هم آمرین و هم کسانی که این جنایت را انجام داده‌اند قطعا مسئولیت دارند  و هیچ کدام نمی توانند از مسئولیت فرار کنند.

امیرساعد وکیل حقوقدان و وکیل دادگستری معتقد است: ترور سردار سلیمانی با دستور رییس جمهور امریکا نقض فاحش حق حیات است و در ضمن، تعرض مستقیم به منافع جمهوری اسلامی ایران و تمامیت ارضی عراق تلقی می شود.

حسین محمدنبی دیگر وکیل دادگستری معتقد است که اقدام آمریکا در شهادت سردار سلیمانی نقض آشکار حقوق بین الملل است.

ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران طی بیانیه‌ای از مجامع بین المللی بویژه شخص دبیرکل سازمان ملل متحد، شورای امنیت سازمان ملل متحد، کمیسر عالی حقوق بشر و دولت عراق خواست تا در راستای شناسایی و مجازات آمران و عاملان اقدام جنایتکارانه آمریکا به مسئولیت و وظیفه قانونی خویش عمل نمایند.

معاونت حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری در پی شهادت سردار سلیمانی بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد: ایران در سوگ بزرگ مردی نشسته است که سال‌ها در جهت ریشه کنی ظلم و ترور و برقراری عدالت در این جهان پر از ظلم کوشید. سردار سرافرازی که سال‌ها در جهت نابودی تروریسم قدم برداشت، دست آخر خود قربانی تروریسم شد.

کمیسیون بین‌الملل مرکز وکلای قوه قضائیه با انتشار بیانیه‌ای از اعلام آمادگی برای طرح دعاوی علیه دولت امریکا خبر داد.

دادسرای ویژه روحانیت نیز با صدور پیامی شهادت حاج قاسم سلیمانی را تسلیت گفت.

عباس مسجدی آرانی رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: ترامپ و اسرائیل ناشیانه عمل کردند و عمل آن‌ها باعث شد که خون سردار شهید حاج قاسم سلیمانی مهر باطل شدن حضور آمریکا و اسرائیل در منطقه را بدنبال داشته باشد.

علی اکبر بختیاری رئیس حوزه ریاست دادستانی کل کشور گفت:حق ایران برای یک انتقام سخت از آمریکا محفوظ و قابل اعمال خواهد بود.

مدیرمسئول خبرآنلاین تحت تعقیب قضایی قرار گرفت

مدیرمسئول خبرآنلاین در پی انتشار مطلبی توهین‌آمیز در رابطه با سردار سلیمانی تحت تعقیب قضایی قرار گرفت.

 

نتایج آزمون کارآموزی وکالت سال ۹۸ اعلام شد

نتایج آزمون ورودی کارآموزی وکالت سال ۱۳۹۸(کانون وکلا دادگستری)  اعلام شد.

آزمون وکالت سال ۹۸ ، هشتم آذرماه سال جاری برگزار شد.

بارها اعلام کردیم کسانی که ضدیت با حاکمیت داشته باشند حق ورود به مجلس را ندارند

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان گفت: بارها اعلام کردیم کسانی که ضدیت با حاکمیت داشته باشند حق ورود به مجلس را ندارند.

نظر هیات منصفه مطبوعات درباره روزنامه آرمان

در دادگاه مطبوعات هفته گذشته به پرونده مدیرمسئول سابق روزنامه آرمان در شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی عباسی برگزار شد. این پرونده دو شاکی داشت که یکی آقای قالیباف بود که در نهایت از شکایتش صرف نظر کرد و  شاکی دیگر خصوصی بود که  پس از پایان جلسه دادگاه، با نظر هیات منصفه مطبوعات مدیرمسئول سابق این روزنامه مجرم شناخته شد و  مستحق تخفیف دانسته نشد.

واکنش رییس کانون وکلا به اظهارات ترامپ درباره حمله به اماکن فرهنگی ایران

عیسی امینی رییس کانون وکلای دادگستری مرکز درباره اظهارات ترامپ راجع به حمله به اماکن فرهنگی و جایگاه و آثار قانونی آن گفت: انتظار ما محکومیت این رفتار از سوی جامعه جهانی و مجامع بین المللی است؛ چه مقصود او میراث فرهنگی ثبت شده باشد و چه سایر اماکن فرهنگی.

برگزاری اولین جلسه دادگاه سکه ثامن 

اولین جلسه رسیدگی به پرونده سکه ثامن روز چهارشنبه ۱۸ دی ماه در شعبه ۱۰۶۴ دادگاه کیفری دو استان تهران به ریاست قاضی قاضی قاسمی برگزار شد. 

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین اظهارنظر راجع به وضعیت رسیدگی به این پرونده گفته بود که  طولانی شدن این پرونده به جهت اینکه این پرونده ۳۲۵۰ شاکی دارد؛ اجتناب ناپذیر بود. در این پرونده ۱۸۱۲ میلیارد و ۵۵۲ میلیون و ۶۳۰ هزار و ۴۴۱ ریال وجوه از مردم جمع آوری شده است و ۶۷۳ میلیارد و ۷۵۶ میلیون و ۷۸۹ هزار و ۱۳۲ ریال از اموال این فرد شناسایی شده و به شکات مسترد شده است. ۱۶۱۳ نفر از شکات ۱۰۰ درصد مطالبات خود را گرفته و دیگر شکات نیز ۳۰ درصد مطالبات خود را گرفتند.

سازمان بازرسی کل کشور: نامه به باشگاه‌ها ارتباطی با بحث‌های امنیتی نداشته است

سازمان بازرسی کل کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که نامه این سازمان به باشگاه‌ها در باره برگزاری اردوهای خود در داخل کشور ارتباطی با بحث‌های امنیتی نداشته است.

«فریبا عادلخواه» از اتهام جاسوسی تبرئه شد

سعید دهقان  وکیل مدافع فریبا عادلخواه و رولاند مارشال در هفته گذشته گفت که خانم عادلخواه از اتهامات جاسوسی و تشویش اذهان عمومی تبرئه شد.

ادامه رسیدگی به پرونده متهمان بانک سرمایه 

به گزارش ایسنا، ادامه جلسه رسیدگی به پرونده بانک سرمایه محمدرضا جهانبانی و عمار صالحی چهارشنبه هفته گذشته به ریاست قاضی مسعودی مقام در شعبه سوم ویژه اقتصادی برگزار شد و متهمان به ادامه دفاعیات پرداختند.

جلسه بعدی دادگاه متعاقبا اعلام می شود. 

کشته شدن ۱۴۷ نفر ایرانی و ۳۲ نفر از اتباع دیگر در سقوط هواپیمای اوکراینی 

در اواخر هفته گذشته یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هوایی اوکراین پس از پرواز از فرودگاه امام خمینی(ره) دچار نقص فنی شد و سقوط کرد. 

مسئولان قضایی از جمله دادستان تهران و سرپرست دادسرای جنایی پایتخت و … در محل حادثه حصور یافتند. 

​سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد که  خانواده های قربانیان سقوط هواپیما برای اخذ نمونه DNA جهت تعیین هویت پیکرهای عزیزانشان به ادارات کل پزشکی قانونی استان محل سکونت خود مراجعه کنند.