اقدام آمریکا علیه سپاه  مغایر با موازین حقوق بین الملل 

یک حقوقدان بین‌الملل، اقدام دولت آمریکا درخصوص قرار دادن سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی را یک حرکت مخالف با موازین بین‌المللی دانست.
مسعود اخوان‌فرد در گفت‌وگو با میزان در رابطه با اقدام دولت آمریکا درخصوص قرار دادن سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی، گفت: این اقدام بار دیگر چهره نفاق بین‌المللی را آشکار کرد.
وی ادامه داد: هیچ کشوری حق ندارد سازمان‌های مربوط به امنیت ملی یک کشور را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار بدهد. به لحاظ اینکه این سازمان‌ها و تشکل‌ها و بخش نظامی و نیرو‌های مسلح هر کشور بر اساس نظر مردم و نظام حقوقی آن کشور تشکیل شده‌اند خصوصا سپاه پاسداران ایران که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به آن اشاره شده است. بنابراین این اقدام آمریکا به نوعی مقابله با هرگونه قانون‌گرایی است یعنی کسانی که مدعی مباحث حقوقی هستند با این اقدام خودشان قانون‌گریزی را ترویج می‌کنند.
این حقوقدان بین‌الملل افزود: این اقدام آمریکا نشان‌دهنده یک اقدام نابخردانه بوده است. البته از نظر ما حرکت آمریکا در ادامه روند ۴۰ ساله اقدامات خصمانه و خرابکارانه آمریکا قابل توجیه است و در این رهگذر برخی کوته‌نظران تحلیل نکنند که این اقدام مربوط به دولت ترامپ است. درحالی‌که این ماهیت نظام سرمایه‌داری مبتنی بر صهیونیسم بین‌الملل و تفکر استکباری آمریکای جهان‌خوار است.
اخوان‌فرد توضیح داد: این اقدام آمریکا از ذات آمریکا بر می‌آید؛ بنابراین برخی به دنبال تقسیم‌بندی و تخصیص اینکه مثلا این‌ها جمهوری‌خواه هستند یا دموکرات و امثال آن نباشند. این نگاه غرب‌زدگان داخلی ما را به آدرس‌های غلط رهنمون می‌کند. چون به عنوان مثال ما بیشترین میزان تحریم‌ها را در زمان دموکرات‌هایی نظیر کارتر، اوباما و کلینتون داشته‌ایم.
وی بیان کرد: هیچ تفاوتی در رفتار مسئولان آمریکایی طی این چهل سال ندیده‌ایم؛ لذا هر تفکری که ما را به سمت معامله و مبادله با طرف آمریکایی رهنمون کند نوعی آدرس غلط دادن است. چون طبل رسوایی این تفکر، مدت‌های زیادی است به صدا درآمده است.
این حقوقدان بین‌الملل درباره واکنش ایران هم به این اقدام گفت: انتظار این است که هر سه قوه در این عرصه حرکت مشخص و تعریف‌شده‌ای داشته باشند. از قوه مقننه انتظار می‌رود که در مقابل بیش از ۲۰۰ مصوبه کنگره و نمایندگان آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران حداقل در این مقطع یک مصوبه قانونی و حتی با سه فوریت را تنظیم کنند که به نوعی مقابله به مثل باشد.
وی گفت: البته این را هم باید دانست که ما در این مسئله در دنیا تنها نیستیم، چون برخی فکر می‌کنند ما تنها هستیم. در حالی که اینگونه نیست و افکار عمومی بین‌المللی در این رابطه ما را حمایت می‌کنند.