توهین به اشخاص عادی بیشترین فراوانی جرم در اراک

 

 دادستان عمومی و انقلاب اراک گفت: امسال توهین به اشخاص عادی بیشترین فراوانی جرم را در اراک به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایسنا، عباس قاسمی امروز چهارشنبه، در نشستی با اصحاب رسانه در اراک، با بیان اینکه ملاک و معیار دستگاه قضا حق و تشخیص درست و عادلانه و دوری از سیاسی بازی است، اظهار کرد: توهین به اشخاص عادی، سرقت‌های خرد با ۵ هزار و ۷۱ پرونده، ضرب و جرح عمدی با ۴ هزار و ۶۲۰ پرونده، ایراد صدمه بدنی غیرعمدی بر اثر تصادفات با سه هزار و ۷۴۹ پرونده، تهدید با ۲ هزار و ۷۶۴ پرونده، نگهداری مواد مخدر با ۲ هزار و ۶۹ پرونده، تخریب با هزار و ۸۲۳ پرونده، کلاهبرداری با هزار و ۷۲۴ پرونده، افترا با هزار و ۶۳۸ پرونده و  تحصیل مال از طریق نامشروع با هزار و ۳۶۲ پرونده، ۱۰ جرم اول شهرستان اراک در ۹ ماهه سال جاری هستند.

وی افزود: بیش از نیمی از پرونده‌های کلاهبرداری در حوزه فضای مجازی رخ داده که کاهش این پرونده‌ها نیازمند عدم اعتماد کامل به فضای مجازی از سوی مردم است.

دادستان اراک تصریح کرد: همچنین در سطح استان، سرقت، توهین، ضرب و جرح، تصادفات، تهدید، تخریب، کلاهبرداری، نگهداری مواد مخدر، افترا و خیانت در امانت به ترتیب جرائم اولویت‌دار هستند‌.

قاسمی با بیان اینکه ۳۱۴ وظیفه بر عهده دادستان قرار دارد، که در این راستا در خصوص حفظ محیط زیست، منابع طبیعی و اراضی ملی اقدامات جدی صورت گرفته، بیان کرد: جلوگیری از فعالیت کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی آلاینده یکی از مهمترین اقدامات این نهاد در سال جاری بوده است.

وی اضافه کرد: شرکت ملی پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند و پتروشیمی به هیچ عنوان صنعت سبز محسوب نمی‌شوند و در صورت مشاهده آلایندگی و استفاده از مازوت بویژه در زمستان، براساس قانون مهروموم خواهند شد و برخورد لازم با آنها صورت خواهد گرفت و تمام عواقبی که ایجاد خواهد شد نیز برعهده خود این واحدها خواهد بود.

دادستان عمومی و انقلاب اراک افزود: در این خصوص اداره کل محیط زیست ملزم است گزارش ماهانه و مستمر از وضعیت این واحدهای تولیدی تا زمان بهبود آلایندگی را ارائه دهد.

قاسمی خاطرنشان کرد: واحدهای تولیدی الکل‌سازی مستقر در شهرک صنعتی ایبک‌آباد اراک نیز به دلیل آلاینده بودن و انتشار بوی نامطبوع تنها تا پایان امسال فرصت دارند نسبت به رفع آلودگی و مدیریت پساب اقدام کنند، در غیر این‌صورت قطعا این واحدها پلمب خواهند شد.

وی ادامه داد: در سال جاری در حوزه سیاست‌گذاری حفظ حقوق بیت‌المال ۱۱ مصوبه برای پیگیری ابلاغ شد که بر این اساس ۸۹۱ هکتار از اراضی دولتی رفع تصرف و به دولت برگردانده شد، همچنین در بخش اراضی ملی و منابع طبیعی نیز ۴۵۹ پرونده تشکیل و ۳۱۱ متهم احضار و برخی جلب شدند و قرار قانونی نیز صادر و پرونده به دادگاه ارسال شده است.

دادستان عمومی و انقلاب اراک تصریخ کرد: در حوزه تغییر کاربری اراضی غیر مجاز  امسال ۴۰ پرونده تشکیل و ۱۷۵ متهم احضار و جلب شدند.

قاسمی بیان کرد:  ۹۹ هکتار از اراضی ملی واقع در  عزب‌لو و کچلو جهت راه‌اندازی مجتمع گردشگری به یک شرکت واگذار شده بود که به لحاظ وجود مشکلات کم‌آبی منطقه با این فعالیت مخالفت و از فعالیت این سرمایه‌گذار جلوگیری شد.

وی بیان کرد: پیگیری تصرفات و تغییر کاربری روستای نظم آباد اراک نیز انجام و دستورات مقتضی به دستگاه‌های متولی جهت پیگیری ابلاغ شده است.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اراک بیان کرد: پیگیری مسائل و  مشکلات شهرک صادقیه اراک، مخالفت با واگذاری ۱۵ هکتار از اراضی شهر ساوه برای راه‌اندازی کشتارگاه صنعتی، مخالفت با واگذاری ۳۰ هکتار از اراضی ملی ساوه برای ایجاد شهرک صنعتی، شناسایی چاه‌های غیرمجاز و نصب کنتور هوشمند بر ۹۲ حلقه چاه، انسداد ۱۷ حلقه چاه غیرمجاز و جلوگیری از سرقت و مکلف کردن نیروی انتظامی در خصوص مدیریت و گشت ویژه در حوزه تغییر کاربری اراضی و حفاظت از اراضی ملی از دیگر اقدامات انجام شده در این نهاد بوده است.

قاسمی ادامه داد: با توجه به شمار بالای سرقت تجهیزات برق، دستورات لازم جهت برخورد جدی و ویژه با خریداران اموال مسروقه و شناساسی جمعه بازارها، انبارهای نگهداری اموال در حوزه سرقت در بازارهای حاشیه شهر نیز توسط دادستانی انجام شده است.

دادستان عمومی و انقلاب اراک اضافه کرد: در روزهای گذشته یک باند پنج نفره که  از استان‌های همجوار بودند و با پوشش نیروی انتظامی از مردم اخاذی می‌کردند شناسایی و تاکنون ۲ نفر از اعضای آن دستگیر و ۳ نفر متواری شده‌اند.

قاسمی با بیان اینکه بعد از مواد مخدر، جرم سرقت بیشترین زندانیان اراک را به خود اختصاص داده است، گفت: ۵۰ درصد زندانیان سرقت نیز به طریقی با جرائم مواد مخدر در ارتباط هستند که در این رابطه با استفاده از پلیس افتخاری، دیده‌بانان اجتماعی، گشت‌های مردمی، فناوری‌های نوین و صدور دستور مقتضی به بازپرسان و قضات در راستای کاهش این جرائم، اقدامات موثری صورت گرفته است.

دادستان عمومی و انقلاب اراک گفت: مجتمع تصادفات در اراک راه‌اندازی شده و در این مجتمع شعب کاملا تخصصی هستند، همچنین پلیس راهنمایی و رانندگی و نمایندگان دفاتر بیمه و پلیس نیروی انتظامی جهت کاهش رفت و آمد مجرمان عمدی و غیرعمدی تصادفات مستقر هستند و به زودی پزشک قانونی نیز به این مجموعه اضافه خواهد شد.

قاسمی در رابطه با انتخابات بیان کرد: با وجود تمامی مسائل و مشکلات اقتصادی، مردم پای انقلاب ایستاده‌اند و همه باید در راستای برگزاری انتخابات پرشور و با عظمت تلاش کنند تا دشمن احساس نکند که مردم ایران ضعیف شده‌اند.

وی بیان کرد: استفاده از امکانات دولتی به نفع داوطلبان انتخاباتی، ایجاد اختلاف بین قومیت‌ها و مذاهب، ارائه وعده‌های غیرقابل تحقق از سوی داوطلبان به مردم، تخریب، توهین و افترا به داوطلبان، اخلال در انتخابات و واگذاری تریبون به مجرم علیه امنیت ملی خطوط قرمز دادستانی است و در صورت مشاهده یا دریافت گزارش قطعا با متخلفان برخورد خواهد شد.

دادستان عمومی و انقلاب اراک در خصوص پرونده دندانپزشک خاطی اراکی گفت: ممنوعیت درمان کودکان زیر ۱۴ سال و ممنوعیت یکساله درمان افراد بالای ۱۴ سال برای این دندانپزشک صادر شده و دادستانی اراک در اینباره تاکنون حکمی صادر نکرده است.

قاسمی ادامه داد:  روزهای گذشته در باغات کرهرود قتلی رخ داده بود که پس از بررسی، با وجود سوختگی بسیار بالای مقتول، اثرات ضربات چاقو بر مقتول مشاهده و هویت وی مشخص شد، اما قاتل یا قاتلین تاکنون دستگیر نشده‌اند.

وی گفت: همچنین چند روز پیش نیز یک جوان اراکی که با ضربات چاقو پدر خود را به قتل رسانده و برادر خود را نیز مجروح کرده بود، یک‌ساعت بعد از این حادثه دستگیر شد.

دادستان عمومی و انقلاب اراک اضافه کرد: یک پیرزن در یکی از نقاط شهر اراک نیز فوت شده بود که پس از بررسی قتل وی ثابت و  مشخص شد که این قتل توسط  نوه دختری وی و با همدستی یک نفر دیگر انجام شده بود که بلافاصله قاتلین دستگیر و جرم خود را اعتراف کردند، همچنین مادری در شهرستان الیگودرز نوزاد خود را که تازه متولد شده بود به دلیل وجود مشکلات ترک کرده و کودک فوت شده بود که این مادر نیز در اراک دستگیر شد.

قاسمی در خصوص اغتشاشات اخیر نیز گفت: در جریان این اغتشاشات با مدیریت اعضای شورای تامین آسیب و خسارت جدی در استان ایجاد نشد و تاکنون مراجعه ای نیز در این رابطه صورت نگرفته است، در این خصوص بیش از صد نفر توسط دستگاه‌های مسئول دستگیر شدند که تعداد زیادی با دریافت تعهد آزاد شدند و تنها چهار نفر بازداشت شدند که آنها هم به تازگی با تعیین قرار آزاد شدند، در حال حاضر هیچکس بخاطر اغتشاشات مربوط به سهمیه بندی بنزین در استان مرکزی بازداشت یا زندانی نشد.