تکلیف آستان قدس و بنگاه‌های اقتصادی نیروهای مسلح برای واریز مالیات به خزانه

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال ۹۹ از مصوبه این کمیسیون برای تکلیف آستان قدس و بنگاه‌های اقتصادی نیروهای مسلح به واریز مالیات به خزانه خبر داد.

به گزارش ایسنا، هادی قوامی در نشست خبری ظهر امروز چهارشنبه خود در تشریح آخرین مصوبات کمیسیون تلفیق گفت: براساس مصوبه کمیسیون، آستان قدس و بنگاه‌های اقتصادی زیرنظر نیروهای مسلح و ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) به استثنای مواردی که اذن صریح ولی فقیه مبنی بر عدم پرداخت مالیات وجود دارد موظف به واریز مالیاتشان به خزانه شدند. معادل درآمد واریزی برای توسعه عدالت آموزشی، نوسازی، مقاوم‌سازی و خرید تجهیزات برای مدارس روستایی و مناطق محروم هزینه خواهد شد. همچنین دانش‌آموزان کمیته امداد هم می‌توانند از درآمد حاصله استفاده کنند.

وی از مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق خبر داد و گفت که براساس آن معادل درآمد اقتصادی دانشگاه، موسسات آموزشی پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری برای دریافت تسهیلات به حد تکمیل طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ساخت، خرید و تکمیل خوابگاه‌ها اختصاص می‌یابد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور همچنین گفت: در مصوبه دیگری مقرر شد ۱۰۰ درصد وجوه اداره شده پرداختی از محل بازپرداخت وام‌های شهریه دانشجویی به خزانه واریز و به عنوان کمک جهت افزایش منابع مالی به صندوق‌های رفاه دانشجویی اختصاص یابد تا برای پرداخت وام شهریه دانشجویی و پرداختی رفاهی دانشجویان استفاده شود. مازاد هزینه تحصیلی دانشجویان کمیته امداد و بهزیستی نیز از طریق صندوق رفاه در اختیار آنها قرار می‌گیرد و اقساط آن بعد از اشتغال به تحصیل پرداخت می‌شود.

قوامی از مصوبه دیگر این کمیسیون خبر داد که براساس آن به وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم و بهداشت اجازه داده می‌شود برای ساماندهی و بهسازی کاربری بخشی از فضای آموزشی و تربیتی نسبت به احداث، بازسازی و بهره‌برداری از این فضاها اقدام کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور یادآور شد: در مصوبه دیگر در راستای تحقق اهداف نقشه جامع علمی کشور کاهش اعتبارات برنامه‌های پژوهشی توسط دستگاه‌های اجرایی ممنوع شد. همچنین در مصوبه دیگری همه دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند معادل ۱۰ درصد اعتبارات پژوهشی را با اعلام فراخوان در موضوعات مورد نیاز از طریق پایان‌نامه‌ها هزینه کند که هدف آن کاربری بودن تحقیقات و بهبود رابطه با دانشگاه‌هاست.

قوامی یادآور شد: در مصوبه دیگری مقرر شد یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای تخصیص یافته به دستگاه‌های اجرایی صرف امور پژوهشی شود همچنین شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مجاز است اعتبارات موضوع این ماده را از سرجمع اعتبارات استان کم کند و در چارچوب دستورالعمل سازمان برنامه اختصاص دهد.

به گفته وی در مصوبه دیگر مقرر شد با توجه به نیاز آموزش و پرورش به فضاهای آموزشی و پژوهشی برای استفاده دانش‌آموزان همه دستگاه‌های اجرایی که در فضاهای مربوط به آموزش و پرورش مستقر هستند ظرف ۶ ماه نسبت به تخلیه آن اقدام کنند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور از مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق برای تقسیم درآمد حق پخش تلویزیونی بین صداوسیما و وزارت ورزش به نسبت ۷۰ به ۳۰ خبر داد.

قوامی یادآور شد: در مصوبه دیگر مقرر شد پذیرش و تامین اعتبار برای پذیرش دانشجویان در مراکز دولتی به غیر از وزارتخانه‌های علوم و بهداشت ممنوع است و وزارتخانه‌ها باید ظرفیت جدید خود را ۲۰ درصد کاهش دهند. همچنین صدور مجوز برای تاسیس مراکز و موسسات پژوهشی دولتی جدید برای دستگاه‌های اجرایی ممنوع است و موسسات پژوهشی دولتی باید ساماندهی تمدید، ادغام یا لغو مجوز شوند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور از مصوبه دیگری برای اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان از درآمد حق بیمه شخص ثالث  به راهداری، سازمان حمل و نقل، نیروی انتظامی و اورژانس برای کاهش تصادفات و مرگ‌ومیر خبر داد.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در مصوبه دیگری مقرر شد چنانچه دستگاه‌های اجرایی به هر دلیل از اجرای تصمیمات مربوط به آرای حق اختلاف خودداری کنند، در چارچوب قانون رسیدگی به تخلفات اداری با آنها برخورد شود و سازمان برنامه و بودجه نیز از اعتبارات بودجه سنواتی مبلغ جریمه را کسر و به دستگاه ذیربط اضافه کند.

به گفته وی معادل درآمد حاصل از عوارض گمرکی و سود بازرگانی واردات لوازم آرایشی در سال ۱۳۹۹ به هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران اختصاص می‌یابد تا برای خرید عضو مصنوعی، پروتز، کاشت حلزون شنوایی، درمان بیماران اوتیسم، سالک، بال پروانه‌ای و یک بیماری ریه‌ای کودکان هزینه شود.

قوامی ادامه داد: در مصوبه دیگری مقرر شد به منظور تامین اعتبارات دیه محکومان معسر جرائم غیرعمد با اولویت زنان معسر سرپرست خانوار وزیر دادگستری مجاز است حداکثر تا ۳۵۰ میلیارد تومان از منابع درآمدی سالانه قانون بیمه شخص ثالث هزینه کند. همچنین صندوق تامین خسارت‌های بدنی نسبت به پرداخت دیه زندانیان حوادث رانندگی غیرعمد در اثر حوادث ناشی از وسائل نقلیه را تامین می‌کند تا پس از معرفی ستاد دیه نسبت به آزادی آنها اقدام شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور از مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق برای اختصاص مبالغ کمک هزینه مسکن کارکنان ساکن در خانه‌های سازمانی برای تعمیر و نگهداری خانه‌های سازمانی خبر داد و گفت: در مصوبه دیگری مقرر شد به منظور پرداخت خسارت به افرادی که جبران خسارت‌شان بر عهده بیت‌المال است ۱۰ درصد از جرائم رانندگی به صورت ماهانه در اختیار وزارت دادگستری قرار می‌گیرد.

قوامی ادامه داد: در مصوبه‌ای دیگر به استانداران اجازه داده شد برای فروش مجتمع‌های اداری شهرستان‌ها اقدام و هزینه آن را صرف تکمیل یا احداث مجتمع‌های اداری دیگر کنند همچنین دستگاه‌های اجرایی مکلفند تا پایان خردادماه سال ۱۳۹۹ اطلاعات ساختمان‌ها و فضاهای اداری، غیراداری و اموال منقول و غیرمنقول خود را تکمیل کنند. استانداری‌ها باید اطلاعات را صحت‌سنجی و پیشنهادات خود را برای مولد سازی دارایی‌های مازاد ارائه کنند.

وی از مصوبه دیگر این کمیسیون خبر داد که براساس آن حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام اختصاص می‌یابد.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در مصوبه دیگر اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان به جمعیت هلال‌احمر، ۲۰۰ میلیارد تومان به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ۲۰۰ میلیارد تومان برای واکسن‌سازی رازی پیش‌بینی شده است. کمیسیون تلفیق همچنین مقرر کرد مجموعا ۴۰۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت سهم دولت به صندوق بیمه محصولات کشاورزی اختصاص یابد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور همچنین اظهار کرد: در مصوبه دیگر مقرر شد شرکت‌های تولید نیروی برق حرارتی منابع تعیین شده در بودجه را بعد از گردش خزانه به شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی و توانیر پرداخت کند. همچنین شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی مکلف شد منابع توسعه سالانه را به شرکت بهره‌برداری نیروگاه اتمی بوشهر پرداخت کند.

وی با اشاره به مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق برای سقف وام ازدواج در سال آینده، ادامه داد: براین اساس در سال ۱۳۹۹ مبلغ وام ازدواج برای هر یک از زوجین به ۵۰ میلیون تومان افزایش یافت و بازپرداخت آن نیز ۷ ساله و با اخذ یک ضامن معتبر و سفته خواهد بود. این وام به کسانی تعلق می‌گیرد که تاریخ عقد آن بعد از یک فروردین‌ماه سال ۱۳۹۶ باشد و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده باشند. همه اعضای کمیسیون تلفیق متفقا به این مصوبه رای دادند.

قوامی ادامه داد: در مصوبه دیگر بانک مرکزی مکلف شد از طریق بانک‌های عامل ۷۰ هزار میلیارد ریال مانده سپرده قرض‌الحسنه بانکی را به تفکیک ۴۹ هزار میلیارد ریال به کمیته امداد امام خمینی (ره) و ۲۱ هزار میلیارد ریال به بهزیستی برای مددجویان و کارفرمایان طرح‌های مددجویی با اولویت زنان سرپرست خانوار اختصاص دهد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور از مصوبه دیگری برای اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ به زندانیان بدهکار گرفتار و زندانیان بدهکار مهریه خبر داد و گفت: در مصوبه دیگر بانک مرکزی مکلف شد از طریق بانک‌های عامل با معرفی بسیج سازندگی ۵۰ هزار میلیارد ریال از منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها برای یکصد هزار نفر جهت ایجاد نیروگاه خورشیدی پنج کیلوواتی به ازای هر نفر ۵۰۰ میلیون ریال با بازپرداخت ۶۰ ماهه و نرخ چهار درصد اقدام کند.

وی همچنین اظهار کرد: در مصوبه‌ای دیگر مقرر شد به منظور رعایت عدالت در سلامت، ارائه‌ی بسته خدمات بیمه تعریف شده برای کلیه اقشار از طریق نظام ارجاع پزشک خانواده و در مراکز دانشگاهی فراهم شود. روستاییان، عشایر و ساکنان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر مشمول نظام ارجاع و پزشک خانواده خواهند بود. در شرایطی که امکان  دسترسی به خدمات پزشک خانواده وجود ندارد، ارائه‌ی خدمت به اقشار مذکور بدون رعایت نظام ارجاع و پزشک خانواده و صرفا با مراجعه به مراکز دانشگاهی و تعرفه دولتی امکان‌پذیر است.

قوامی ادامه داد: در مصوبه‌ای دیگر بنیاد شهید مکلف شد به جانبازان و آزادگان غیرحالت اشتغال معسر و فاقد درآمد که مشمول دریافت حقوق وظیفه نیستند، ماهانه کمک معیشت معادل حداقل حقوق کارکنان دولت پرداخت کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در مصوبه‌ای دیگر کلیه شرکت‌ها و صندوق‌های بیمه پایه و تکمیلی درمان اعم از دولتی وغیردولتی باید نسبت به ارائه‌ی برخط اطلاعات بیمه شدگان خود اقدام کنند. صاحبان حرف پزشکی و پیراپزشکی و کلیه مراکز پزشکی تشخیصی و درمانی مکلف هستند براساس برنامه سازمان بیمه سلامت بدون دفترچه و مبتنی بر نسخه الکترونیکی براساس پایگاه برخط بیمه شدگان استحقاق‌سنجی کنند.

وی از مصوبه‌ای برای تامین مسکن ۱۰۰ هزار نفر از سوی بانک مرکزی و دولت خبر داد و گفت: همچنین حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان منابع برای اشتغال مولد و تثبیت اشتغال اختصاص می‌یابد.

به گفته وی در مصوبه دیگر سازمان برنامه و بودجه می‌تواند برای افزایش سرمایه صندوق بیمه کشاورزی و صندوق‌های حمایت از توسعه کشاورزی اقدام کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور اضافه کرد: در مصوبه دیگر مقرر شد از منابع ورودی صندوق توسعه ملی حدود ۲۰۰ میلیارد تومان به صورت سرمایه در گردش با نرخ ۱۱ درصد برای تسهیلات سرمایه در گردش به عشایر جهت پرواربندی دام‌شان اختصاص داده شود.

قوامی از مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق برای اختصاص حداکثر ۷۰۰ میلیارد تومان به منظور تکمیل، تجهیز و آماده‌سازی ۴۳۰۰ سالن فرهنگی – ورزشی و امدادی بسیج در شرایط بحران خبر داد.

وی در پایان گفت که بررسی لایحه بودجه هفته آینده با بررسی پیشنهادات الحاقی نمایندگان به اتمام می‌رسد و ارائه گزارش بودجه به صحن نیز به بعد از تعطیلات انتخابات موکول خواهد شد.