مروری بر مهمترین خبرهای حقوقی در هفته‌ اول دی ۹۷

از مهمترین خبرهای این هفته بستری شدن آیت الله مومن از فقهای شورای نگهبان در بیمارستان، توضیح دادستانی زاهدان درباره تعداد بازداشتی‌های حادثه آتش سوزی مدرسه زاهدان، محاکمه یک رییس بانک در دادگاه انقلاب اسلامی تهران،‌ آزادی رضا خندان با قرار کفالت آزاد، اجرای حکم تعدادی از محکومین پرونده فساد مالی شورای شهر و شهرداری تبریز،‌محاکمه معاون اجرایی وقت مدیریت شعب بانک تجارت استان کرمان، و رسیدگی به پرونده حادثه تصادف دانشجویان دانشگاه علوم تحقیقات و… بود.

به گزارش ایسنا، این گزارش مروری است بر مهمترین خبرهای حقوقی و قضایی که توسط مسئولین حقوقی و قضایی در هفته‌ای که سپری کردیم مطرح شده است.

اولین خبر مهم این هفته اجرای حکم اعدام حمیدرضا باقری درمنی فرزند محمد باقر معروف به “سلطان قیر” بود که به جرم افساد فی‌الارض از طریق تشکیل شبکه کلاهبرداری و رشاء که بامداد روز شنبه مورخ ۱۳۹۷/۱۰/۱ به اجرا گذاشته شد.

طبق اعلام دادسرای عمومی و انقلاب تهران پرونده حمیدرضا باقری درمنی و مرتبطین وی که مشتمل بر ۱۵۶ جلد و بیش از ۲۵ هزار برگ می‌باشد، با شکایت شرکت پالایش نفت جی، بانک ملی، بانک گردشگری، صرافی اقتصاد نوین و سامان مجد در دادسرای عمومی و انقلاب تهران رسیدگی شده است.

محکوم‌علیه باقری درمنی در سالیان متمادی با تشکیل باند، به اقدامات مجرمانه‌ای دست زده است و با اعمال متقلبانه، جعل، تبانی، پرداخت رشوه به کارکنان چند دستگاه و تشکیل شرکت‌های صوری و کاغذی متعدد از شکات فوق جمعاً ۰۰۰/ ۰۰۰۷۴۰۷۸۱۱۰ ریال معادل یک هزار و هفتاد و هشت میلیارد و یکصد و هفتاد و چهار میلیون تومان کلاهبرداری کرده است. در رسیدگی به پرونده مشخص شد از ۴۷ سند جعلی برای اخذ ضمانت‌نامه بانکی و یا ترهین معامله و ۳۶ فقره ضمانت‌نامه جعلی و ۱۰۲ فقره ضمانت‌نامه بدون پشتوانه، ۳۳ فقره چک‌های مخدوش با مبالغ سنگین و جعل در اسناد رسمی سازمان ثبت اسناد کشور استفاده کرده است.

سرانجام، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران با دقت در ۹ جلسه چند ساعته و با حضور متهم، وکلا، و نماینده دادستان رسیدگی و پس از ختم رسیدگی طبق قانون، آقای حمیدرضا باقری درمنی را به عنوان مفسد فی‌الارض به اعدام و رد مال به مبلغ ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۷۴۰/ ۷۸۱/ ۱۰ ریال معادل یک هزار و هفتاد و هشت میلیارد و یکصد و هفتاد و چهار میلیون تومان محکوم نمود که با اعتراض وکیل محکوم‌علیه و در مهلت مقرر (۲۰ روز) پرونده به دیوانعالی کشور ارسال گردید و این دیوان در تاریخ ۱۳۹۷/۸/۱۳ رأی صادره از شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران را تایید و ابرام نمود.

موجب تاسف است یک نماینده کارهایی کند که شان و جایگاهش نیست

دادستان کل کشور هم در خصوص قضیه‌ای که چند روز قبل اتفاق افتاد و یک نماینده رفتار نامناسبی از خود بروز داد واکنش نشان داد و گفت که خیلی موجب تاسف است که در نظام اسلامی یک نماینده و معاون وزیر و… بخواهد کارهایی کند که شأن و جایگاهش نیست.

حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری گفت: ما یک نظام سکولار و نظام لیبرالی مانند غرب، نیستیم بلکه  ما نظام جمهوری اسلامی هستیم  و این قانون اساسی ماست. در نظام اسلامی از یک مدیر مسلمان چه خواسته‌اند؟

پاسخ دادستان کل کشور به سوالی درباره سخنان ظریف و تعیین رییسی به عنوان رییس قوه قضاییه

دادستان کل کشور همچنین به خبر انتصاب ابراهیم رییسی به ریاست قوه قضاییه واکنش نشان داد و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا خبر تعیین حجت الاسلام رییسی به عنوان رییس قوه قضاییه که این روزها در  فضای مجازی منتشر شده صحت دارد یا خیر؟ گفت: فعلا فضای مجازی است.

منتظری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در راستای نامه نگاری‌ها بین دادستانی کل و وزیر امور خارجه، قرار بود ایشان مدارک خود در رابطه با اظهار نظر پیرامون وضعیت پولشویی در کشور را ارسال کنند، آیا اخیرا مدارکی را ارسال کردند؟ گفت: ان‌شاءالله که ارسال خواهند کرد و هنوز چیزی ارسال نشده است.

آیت الله مومن در بیمارستان بستری شد

یک منبع آگاه ضمن تایید صحت خبر بستری شدن عضو فقیه شورای نگهبان در یکی از بیمارستان های قم، اظهار کرد: از جزئیات بستری شدن ایشان اطلاعی نداریم، اما امکان دارد کهولت سن یکی از دلایل بستری شدن ایشان باشد و چیز غیرطبیعی‌ای نیست.

بازداشت ‌۴ نفر در رابطه با حادثه دبستان اسوه حسنه زاهدان

دادستان زاهدان هم از بازداشت ٤ نفر در رابطه با پرونده آتش سوزی مدرسه اسوه حسنه زاهدان خبر داد و گفت که علاوه بر مدیر و معلم این مدرسه، دو کارشناس آموزش و پرورش که در ماه های اخیر از این مدرسه بازدید کرده اند نیز در بازداشت به سر می برند.

انتقاد از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به لحاظ عدم نظارت بر حوزه‌های فرهنگی

جعفری دولت‌آبادی با انتقاد از عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه عدم نظارت کافی بر حوزه فرهنگ، خطاب به وزارت ارشاد افزود: اخیرا در یکی از هتل‌های تهران تئاتری اجرا می‌شود که موجب تعجب شده است؛ چرا وزارت ارشاد این قبیل موضوعات را مدیریت نمی‌کند. وی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست که حسب تکلیف به این موضوع ورود کند و اگر اقدام نکند، دادستانی به وظیفه خود عمل خواهد کرد و آن موقع هیچ‌کس نباید از برخورد دادستانی که در سایه عدم انجام وظایف دستگاه‌ها رخ می‌دهد، ‌گلایه کند.

جزئیاتی از وضعیت جسمانی آیت‌الله مؤمن

تازه‌ترین خبرها درباره وضعیت جسمانی آیت‌الله مؤمن حاکی از وخامت حال این عضو فقهای شورای نگهبان بود و شنبه‌شب مجدداً دچار خونریزی مغزی شدند و قسمت راست بدن وی به ‌طور کامل فلج شده است.

لزوم توجه به ساماندهی و کنترل جمعیت کانون اصلاح و تربیت

‌رئیس کل دادگستری هرمزگان خبر داد که از زمان ابلاغ بخشنامه رئیس قوه قضائیه مبنی بر تعدیل محکومیت زندانیان مهریه، ۷۰ درصد از این زندانیان در هرمزگان آزاد شده اند و تا انتهای آذرماه امسال، ۶۳ زندانی مهریه از مجموع ۹۰ نفر، از زندان‌های استان هرمزگان آزاد شده‌اند.

تفاهم نامه همکاری وزارت دادگستری و دانشگاه آزاد امضا شد

در دومین روز از هفته‌ای که گذشت، تفاهم نامه همکاری میان معاونت حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال به امضاء محمود عباسی و حمیدرضا خالدی رسید. این تفاهم نامه که به منظور بسط و توسعه همکاری های علمی، آموزشی، پژوهشی و اجرایی برای استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های طرفین به امضاء رسید، زمینه را برای انجام همکاری های مشترک در زمینه مباحث و موضوعات مورد تفاهم فراهم می کند.

حبس ۳۰۰ زن به دلیل بدهی مالی

ستاد دیه کشور اعلام کرد که هم اکنون ۲۹۹ زن ایرانی با عنوان محکومیت‌های مالی در زندان‌های کشور هستند که بیست درصد این محبوسان تنها در استان فارس نگهداری می‌شوند. علی‌رغم تلاش‌های این نهاد مردمی در اولویت‌بخشی به مددجویان زن و برگزاری پویش‌هایی متعدد مردمی اما آمار این دسته از محبوسان نسبت به فروردین امسال با رشد ۲۵ درصدی تقریبا به ۳۰۰ زندانی رسیده است.

در فهرست نسوان زندانی قابل توجه است استان‌های چهار محال و بختیاری و سیستان و بلوچستان فاقد زندانی بوده و ندامتگاه‌های سطح استان‌ کردستان و قزوین تنها یک مددجوی زن دارند.

محاکمه یک رییس بانک در دادگاه انقلاب اسلامی تهران

خبر مهم دیگری که در دومین روز از هفته‌ای که گذشت اعلام شد این بود که علی اکبر عمارت ساز، رئیس سابق یکی از شعب بانک تجارت کرمان در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده‌های اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی محاکمه می‌شود.

تفهیم یک اتهام جدید به محمد نجفی

وکیل مدافع محمد نجفی -وکیلی که در ارتباط با حوادث دی ماه ۹۶ با حکم دادگاه انقلاب اراک به حبس محکوم شده است- هم  از تفهیم اتهام جدیدی به موکلش خبر داد.

پیام درفشان در خصوص آخرین وضعیت پرونده محمد نجفی، گفت که چند روز پیش، سه اتهام جدید در شعبه بازپرسی شازند در رابطه با موکلم مطرح شد که بازپرس با هر سه این اتهامات مخالفت کردند، اما دادستان اصرار کرده و اتهام “تشویش اذهان عمومی”  به او تفهیم شده است.

مردم سالاری مجرم نیست

سخنگوی هیات منصفه مطبوعات نیز بعد از برگزاری جلسه رسیدگی به پرونده مدیرمسئول روزنامه مردم سالاری در شعبه ششم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی شقاقی خبر داد و گفت که پرونده مدیر مسئول روزنامه مردم سالاری به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی رسیدگی شد که پس از پایان جلسه دادگاه هیات منصفه مطبوعات متهم این پرونده را با اکثریت آرا مجرم تشخیص نداد.

سه پژوهشگر برتر مرکز تحقیقات پزشکی قانونی معرفی شدند

قائم مقام رییس سازمان پزشکی قانونی کشور در جلسه تقدیر از پژوهشگران برتر این سازمان ضمن تشکر از تعامل خوب معاونت پژوهشی و مرکز تحقیقات پزشکی قانونی گفت که باید پژوهش هایی در سازمان انجام شود که هم امتیاز آور و هم کاربردی و برای پاسخ به نیازها و کمبودهای سازمان کارگشا باشد. لازم است با همکاری کسانی که به فقه و حقوق آشنا هستند، در رفع مشکلاتی که سازمان هم اکنون با آن ها دست به گریبان است، قدم برداشت.

ضرورت‌ تربیت افراد حقوقدان در جامعه

قائم مقام دادگستری گیلان هم  یکی از الزامات حرکت در مسیر توسعه، را بهره‌مندی از نیروهای متخصص دانست و گفت که مرکز علمی کاربردی دادگستری گیلان با تربیت افراد حقوقدان به این مهم توجه دارد.

رضا خندان با قرار کفالت آزاد شد

وکیل مدافع رضا خندان از آزادی موکلش با قرار کفالت خبر داد.

محمد مقیمی گفت که در پی برگزاری جلسه رسیدگی به اتهامات آقایان رضا خندان و فرهاد میثمی و استماع دفاعیات صورت گرفته و موافقت دادگاه محترم رسیدگی‌کننده با درخواست تبدیل قرار تأمین وثیقه به قرار کفالت، رضا خندان را با قرار کفالت از زندان اوین آزاد کرد.

وی همچنین گفت که با آزادی رضا خندان و برآورده شدن یکی دیگر از خواسته‌های موکلم، فرهاد میثمی، او نیز پس از ۱۴۵ روز، به اعتصاب غذای خود پایان داد. خانم ستوده، دیگر موکلم نیز به اعتصاب غذای خود پایان داد.

آیین‌نامه ساماندهی حق‌الوکاله خدمات وکلای دادگستری در دستگاه‌های اجرایی

در سومین روز از هفته‌ای که گذشت، آیین‌نامه ساماندهی حق‌الوکاله و حق‌المشاوره خدمات وکلای دادگستری و مشاوران حقوقی در دستگاه‌های اجرایی از سوی معاون اول رییس‌جمهور ابلاغ شد.

جزییات زمان اعلام نتایج آزمون تشریحی قضاوت سال ۱۳۹۷

نتایج آزمون تشریحی (ویژه دانشگاهیان) تصدی منصب قضاء سال ۱۳۹۷ نیمه دوم بهمن ماه از طریق پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می شود.

در اطلاعیه معاونت منابع انسانی قوه قضاییه آمده است: «داوطلبان در صورت احراز و کسب نصاب قبولی در این آزمون به مرحله بعدی که مصاحبه علمی _ شفاهی است، راه می‌یابند و مصاحبه علمی_شفاهی پذیرفته شدگان هم برابر پیش‌بینی‌ها از اسفند ماه آغاز می‌شود.

مجموع مبلغ سوءاستفاده متهم ۶۵۸۳ میلیارد تومان است

محاکمه علی اکبر عمارت ساز فرزند محمد، معاون اجرایی وقت مدیریت شعب بانک تجارت استان کرمان در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم مفسدان و اخلالگران اقتصادی و به ریاست قاضی صلواتی، برگزار شد.

حکم تعدادی از محکومین پرونده فساد مالی شورای شهر و شهرداری تبریز در حال اجراست

رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی هم در خصوص پرونده فساد مالی شورای شهر و شهرداری تبریز گفت: رأی صادره در خصوص این پرونده مطابق با موازین قانونی بوده و هیچ خللی در رسیدگی وجود ندارد و بر این اساس اجرای حکم را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

تعدادی از محکومین در بازداشت قرار داشته و در حال تحمل کیفر هستند و در خصوص تعدادی دیگر نیز پرونده آنها در دستور کار قرار دارد.

ورود شهردار لندن به مسئله نازنین زاغری

شهردار لندن هم  به مسئله‌ یک زندانی دو تابعیتی در ایران ورود کرد و خواستار آزادی هر چه سریع‌تر وی شد.صادق خان پس از دیدار با ریچارد رتکلیف، شوهر نازنین زاغری، زندانی دو تابعیتی ایرانی_ انگلیسی، از حمایت خود برای ترغیب مقامات ایرانی به منظور آزادی این زندانی دوتابعیتی در ایام کریسمس خبر داد و گفت که نازنین به غلط دو سال در زندان ایران حبس شده است.

قوه قضاییه حامی جدی سرمایه گذاری سالم و مشروع است

رئیس قوه قضاییه نیز با اشاره به در پیش بودن چهل سالگی انقلاب اسلامی، بر ضرورت ارزیابی صحیح عملکرد ارکان مختلف نظام تاکید کرد و با رد این ادعا که برخورد با مفاسد اقتصادی، سیاسی و جناحی است، تاکید کرد: مقابله دستگاه قضایی با مفاسد اقتصادی که از گذشته هم وجود داشته، یک امر حاکمیتی است و دستگاه قضایی در رسیدگی ها هیچ توجهی به مسائل جناحی و سیاسی ندارد بلکه صرفا براساس قانون و شرع عمل می کند.

درخواست یک نماینده برای ورود سازمان بازرسی کل کشور به پرونده سکه ثامن

وکیل مدافع مالباختگان پرونده سکه ثامن از ارسال نامه یک عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس به رییس سازمان بازرسی کل کشور برای ورود به این پرونده خبر داد.

تشریح اقدامات انجام شده برای معتادان متجاهر در فشافویه

مدیرکل زندان‌های استان تهران اقدامات انجام شده برای معتادان متجاهر در زندان فشافویه را تشریح و اظهار کرد: بر اساس توافق صورت گرفته میان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و اداره کل زندان‌های استان تهران مبنی بر ایجاد مراکز درمانی دولتی و مجاز برای نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان و موضوع ماده ۱۶ اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر اردوگاه حرفه آموزی و کاردرمانی فشافویه از تاریخ ۱۸ بهمن ماه آغاز به کار کرد.

کاهش زندانیان مرتبط با مواد مخدر در کشور

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور هم از کاهش ورودی‌های معتاد و معتادان زندانی در زندان‌های کشور خبر داد و همچنین گفت که موجودی زندان‌های ما یعنی تعداد زندانیان مرتبط با مواد مخدر نیز نیم درصد کاهش داشته‌اند.

حکم ۷ سال و نیم حبس «محمد حبیبی» قطعی شد

وکیل مدافع محمد حبیبی – فعال صنفی معلمان- گفت که حکم صادره برای موکلش از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شده است و از تایید حکم ۷ سال و نیم حبس موکلش در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر خبر داد و اینکه دادگاه همچنین به عنوان مجازات تکمیلی، محمد حبیبی را به ۲ سال ممنوعیت از فعالیت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌های سیاسی و اجتماعی و ممنوعیت خروج از کشور محکوم کرده است.

انتظار مردم در ۴۰ سالگی انقلاب ارایه خدمات معقول و پسندیده حکومت است

معاون بین‌الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در بررسی عملکرد ۴۰ ساله جمهوری اسلامی، گفت: مردم انتظار دارند که حکومت در بخش‌های مختلف سرویس‌های خود را به‌طور معقول و قابل‌پسند ارایه دهد.

پیام تسلیت رئیس قوه قضاییه به‌مناسبت درگذشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی

در پی درگذشت ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله آملی لاریجانی با صدور پیامی، درگذشت وی را تسلیت گفت.

از دیگر شخصیت‌های قضایی و حقوقی که درگذشت آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی را تسلیت گفتند دادستان کل کشور، وزیر دادگستری، آیت‌الله جنتی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور بودند.

تشکیل ۲۶۰ هزار پرونده در استان نشان از افزایش بیماری‌های قلبی و روحی است

رئیس‌کل دادگستری استان قزوین هم گفته که در  تشکیل ۲۶۰ هزار پرونده در استان نشان می‌دهد که بیماری‌های قلبی و روحی در جامعه افزایش یافته است و باید با تقویت باورهای دینی و ارزش‌های اسلامی برای کاهش و پیشگیری از آن‌ها اقدام کرد. دوای اصلاح قلب، روح و جان انسان‌ها شلاق، زندان و مجازات نیست بلکه داروی درمان دردهای باطنی، یاد خدا و قیامت و تقویت معنویات و ارزش‌های اسلامی است.

فعالیت ۳۲ هیأت رسیدگی به تخلفات اداری در کشور

مدیر هماهنگی هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری از فعالیت ۳۲ هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری در کشور خبر داد و گفت: از این تعداد یک هیأت در حوزه ستادی و ۳۱ هیأت دیگر در دادگستری مرکز استان‌ها مستقر هستند. هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری یعنی هیأت‌های بدوی و تجدیدنظر، به‌ موجب قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب ۷/ ۹/ ۷۲ مجلس شورای اسلامی و با هدف مبارزه با تخلف در سازمان و پالایش نیروی انسانی تشکیل‌شده‌اند.

۱۵ کارگر نیشکر هفت‌ تپه با قرار منع تعقیب آزاد شدند

وکیل مدافع کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه از صدور قرار منع تعقیب برای ۱۵ نفر از کارگران بازداشتی این شرکت و آزادی آنها خبر داد و گفت: اتهام این افراد اخلال در نظم عمومی از طریق برگزاری تجمعات غیرقانونی بوده است.

جلسه شورای هماهنگی مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک برگزار شد

شورای هماهنگی مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک به ریاست وزیر دادگستری تشکیل جلسه داد و با تقدیر از عملکرد معاون حقوق بشر و امور بین الملل و سایر همکاران و دست اندرکاران برگزاری این کنفرانس گفت: خوشبختانه برگزاری این کنفرانس دستاوردهای مطلوبی برای کشور به همراه داشته است.

دستور دادستانی برای پیگیری حادثه واژگونی اتوبوس در دانشگاه علوم تحقیقات

در چهارمین روز از هفته‌ای که سپری شد، در پی حادثه واژگونی اتوبوس در دانشگاه علوم تحقیقات در روز سه شنبه (چهارم دی‌ماه)‌ حجت الاسلام منتظری طی دستوری از دادستان تهران خواست که به موضوع رسیدگی کند و گفت: مقتضی است بازپرس مربوطه در محل حاضر و ضمن بررسی صحنه، موضوع را رسیدگی کرده و نتیجه آن را گزارش نمایند.

فرایند بازرسی سال ۹۷ کارکنان ستادی کل کشور آغاز شد

در پنجمین روز از هفته‌ای که گذشت، مدیرکل نظارت و ارزشیابی کارکنان اداری قوه قضاییه از آغاز فرآیند بازرسی سال ۹۷ کارکنان ستادی کل کشور خبر داد و گفت: هرساله یک دوره بازرسی از کارکنان برگزار می‌شود و امسال چهارمین دوره به بازرسی از کارکنان ستادی کل کشور اختصاص یافته است و هم‌اکنون در تهران هم تیم بازرسی تشکیل گردیده است و نشستی با حضور بازرسان ترتیب داده شد تا ثبت توانایی‌ها و زحمات همکاران در واحدهای ستادی در سوابق ارزشیابی لحاظ شود.

بازداشت ۲ نفر در حادثه علوم و تحقیقات
احضار دو مسئول دانشگاه برای ادای توضیحات

دادستان تهران هم اعلام کرد که پیمانکار حمل و نقل و مسئول تاسیسات در حادثه علوم تحقیقات بازداشت شدند و در این راستا پرونده قضایی تشکیل شده و بازپرس پرونده دستور داده که هیات ۷ نفره نیز تشکیل شود.

دادستان کل کشور نظارت لازم را در رسیدگی سریع به حادثه اتوبوس به عمل آورد

رئیس قوه قضاییه با صدور پیامی درگذشت تعدادی از دانشجویان را به خانواده آنان و ملت شریف ایران تسلیت گفت و اعلام کرد که ضروری است دادستان کل کشور نظارت لازم را در رسیدگی سریع به پرونده حادثه بعمل آورده و نتیجه را اعلام نمایند.

کلاهبرداری سه میلیارد تومانی یک کارگزار بانک

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز از بازداشت یک کارگزار بانک خبر داد و گفت که این فرد حدود سه میلیارد تومان از مشتریان کلاهبرداری کرده است و این کارگزار پست بانک اقدامات مربوط به افتتاح حساب افراد را انجام می‌داده و هنگام انجام مراحل افتتاح حساب دو فیش به مشتریان ارائه می‌کرد که یکی از این فیش‌های مذکور، فیش واریز و دیگری فیش برداشت بوده که مشتریان نیز فیش برداشت را امضا کردند.

در اسرع وقت درباره سکته راننده اتوبوس علوم تحقیقات، اظهار نظر قطعی می‌کنیم

مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران گفت: سکته راننده اتوبوس در حادثه علوم تحقیقات هنوز مشخص نشده است و مدت زمان بیشتری برای این کار نیاز است،‌ البته ما سعی می کنیم در اسرع وقت جواب را از آزمایشگاه بگیریم و در خصوص سکته اظهار نظر قطعی کنیم.

امضای تفاهم نامه معاونت اجتماعی قوه قضاییه و وزارت دفاع با محور پیشگیری از جرم

میان معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سند تفاهم نامه همکاری با محور پیشگیری از وقوع جرایم اولویتی امضا شد و مدیر کل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه بیان کرد که جرایم و آسیب‌های اجتماعی در کشور پیچیده و چند وجهی است، اظهار کرد: راهکارهای سنتی در چگونگی مواجهه و پیشگیری از جرایم و آسیب‌ها جواب‌گو نیست به همین دلیل نیازمند بهره­ گیری از ابزار، فناوری و تکنولوژی‌های نوین و برنامه ریزی نرم افزاری در حوزه پیشگیری از جرایم به ویژه جرایم اولویتی در کشور هستیم.

کاهش جرایم، موجب آرامش مردم و افزایش نگاه مثبت به حاکمیت است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: کاهش جرایم، موجب آرامش مردم و افزایش نگاه مثبت آنان به حاکمیت (نظام) می‌شود و با وجود به روز بودن مجرمان در ارتکاب جرایم، ناگزیر هستیم از تکنولوژی‌های جدید و پیشگیری‌­های نوین بهره ببریم.

اعلام آمادگی کمیسیون حقوق بشر کانون وکلا برای کمک به شناسایی مصادیق نقض حقوق شهروندی

کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز هم در نامه‌ای ضمن اعلام آمادگی جهت همکاری در خصوص شناسایی و اعلان مصادیق نقض حقوق بشر و شهروندی به رییس قوه قضائیه پیشنهاد کرد که نسبت به تشکیل دادسرا و دادگاه تخصصی حقوق شهروندی اتخاذ تصمیم کند.

آغاز تحقیقات از مسئولان دانشگاه علوم تحقیقات در رابطه با واژگونی اتوبوس

در پنجمین روز از این هفته و در پی حادثه تصادف دانشجویان دانشگاه علوم تحقیقات، دادستان تهران در رابطه با آخرین وضعیت پرونده حادثه واژگونی اتوبوس در دانشگاه علوم تحقیقات گفت: تحقیقات از مسئولان دانشگاه آغاز شده و ادامه دارد و از ۲ متهمی که شب گذشته بازداشت شدند نیز تحقیقات مفصلی صورت گرفته است.

درخواست مصالحه مالباختگان و متهم پرونده سکه ثامن در دادسرا

وکیل مدافع مالباختگان پرونده سکه ثامن هم گفت: ما می‌خواهیم مالباختگان هر چه زودتر به وجوه خود برسند و اگر پول آنها برگردانده شود رضایت می‌دهیم.

اجساد ۱۰ نفر از جانباختگان حادثه واژگونی اتوبوس علوم تحقیقات تحویل بستگانشان داده شد

همچنین روز چهارشنبه، اجساد ۱۰ نفر از جانباختگان حادثه واژگونی اتوبوس دانشگاه علوم تحقیقات به مرکز تشخیصی و آزمایشگاهی استان تهران انتقال و پس از بررسی‌های تخصصی پزشکی قانونی و احراز هویت با دستور مرجع قضایی به بستگانشان تحویل داده شد.

صدور ابلاغ بازرسی از کارکنان دادگستری کل استان تهران

معاون منابع انسانی دادگستری کل استان تهران هم گفت: با توجه به برنامه‌ریزی که از سوی اداره کل نظارت و ارزشیابی کارکنان اداری قوه قضاییه صورت گرفت، در این مقطع بازرسی از کارکنان ستادی دادگستری کل استان تهران در دستور کار قرار گرفت. از بین کارکنان اداری استان تهران نیروهای با تجربه، توانمند و شایسته را انتخاب نموده و پس از تایید مراجع ذیربط ابلاغ بازرسی این همکاران صادر شده است تا بتوانند در راستای اهداف از پیش تعیین شده این بازرسی‌ها انجام وظیفه کنند.

سکته راننده اتوبوس در حادثه علوم تحقیقات تایید نشد
احتمال افزایش جان‌باختگان

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: موضوع «سکته» راننده اتوبوس در حادثه واژگونی اتوبوس در دانشگاه علوم تحقیقات تایید نشد و مصدومان این حادثه در بیمارستان هستند و  ممکن است به کشته شدگان این حادثه اضافه شود.

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان برگزار می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان نیز در روز شنبه ۸ دی ماه برگزار می‌شود عباسعلی کدخدایی ضمن اعلام نظرات شورای نگهبان درباره مصوبات مجلس و موضوعات مرتبط، پاسخگوی سوالات خبرنگاران رسانه‌ها خواهد بود.

مسأله بورسیه‌ها به مسائل سیاسی آمیخته شد

دبیر ستاد حقوق بشر و معاون بین الملل قوه قضائیه با حضور در برنامه “بدون توقف” که از شبکه سه سیما پخش شد گفت که مسأله بورسیه‌ها حادثه تلخی برای بچه‌های ما بود که این موضوع به مسائل سیاسی آمیخته شد و در پاسخ به سوال مهمان برنامه که چرا مسئولین ما بیشتر تئوریسین هستند، اظهار کرد که این موضوع نکته دقیقی است به خصوص در شرایط اقتصادی امروز، ما به افلاطون‌ها و سقراط‌ها که فقط بالا بنشینند و صحبت کنند، نیاز نداریم بلکه به مدیرانی نیاز داریم که در میدان بتوانند مسائل را مدیریت کنند.

دستگیری عامل آتش زدن تندیس آریوبرزن در یاسوج

دادستان یاسوج گفت که در پی آتش سوزی قسمتی از مجسمه آریوبرزن در میدان اکبرآباد شهر یاسوج در شامگاه ۲۸ آذر ماه، شناسایی عوامل مرتبط در دستور کار قرار گرفت. پس از انجام تحقیقات لازم، شخصی که اقدام به این عمل کرده بود با پیگیری و تلاش مستمر شناسایی و دستگیر شد و در همین راستا پرونده‌ای تشکیل و تحقیقات مقدماتی، جهت کشف و انگیزه‌ مرتکب ادامه دارد.

محمدجواد لاریجانی: تعهدات ما به برجام داوطلبانه است

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: ما تعهد قانونی به هیچ بخشی از برجام نداریم اما ممکن است داوطلبانه به آن عمل کنیم.

تحقیقات در حادثه علوم تحقیقات همچنان ادامه دارد

دادستان تهران با بیان این که تحقیقات در حادثه علوم تحقیقات همچنان ادامه دارد گفت: نقش جاده و مسئولان دانشگاه در حادثه باید بررسی شود.

عباس جعفری دولت ابادی در گفت‌وگو با رادیو تهران ضمن  تسلیت به خانواده‌های حادثه دردناک واژگونی اتوبوس دانشگاه علوم تحقیقات  گفت: تحقیقات ما تا عصر ادامه داشت و دیروز بازپرس از رییس و دو معاون مرکز تحقیقات دانشگاه تحقیق کرد و مسئول دانشگاه اذعان داشت به دلیل اینکه از شهریورماه آمده در حوزه‌های نظارتی  فرآیندش را پیش بینی نکرده بود و چند تا از مدیران را عزل کردند و با  اینکه دانشگاه آزاد خودش به موضوع ورود کرده هرچند دیر بود ولی از آنها تشکر می‌کنیم.

وی ادامه داد: تحقیقات قضایی امروز هم ادامه دارد و دو نفر از افراد دانشگاه دستگیر شده بودند همچنان در بازداشت هستند و پلیس تا شنبه گزارش را باید بدهد زیرا این حادثه چندین علل داشته  بخصوص اینکه راننده الان فوت شده و به تحقیقات محیطی و اظهارات مصدومین تکیه کردیم.