مهمترین اخبار حقوقی و قضایی  هفته‌ سوم دی ۹۸

 

مهمترین خبرهای حقوقی در هفته‌ای که گذشت

 هفته گذشته با انتشار خبر سقوط هواپیمای اوکراینی و جان باختن ۱۷۶ مسافر آن شاهد انتشار خبرهای مختلف و مهمی در حوزه‌های حقوقی و قضائی از سوی مسئولان و کارشناسان در رابطه با این حادثه بودیم.

به گزارش ایسنا، این خبر مروری است بر مهمترین خبرهای حقوقی و قضائی در هفته‌ای که سپری شد:

دستور رئیس قوه قضاییه برای تسریع در اقدامات قضایی حادثه سقوط هواپیما

رئیس قوه قضاییه طی دستوری به رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح، ضمن اعلام تسلیت مجدد به بازماندگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی، جمع آوری مستندات و اقدامات قضایی مربوط به این حادثه دلخراش را مورد تاکید قرار داد.

مردم در جریان حادثه سقوط هواپیما قدردان شفافیت سپاه هستند

رئیس قوه قضاییه همچنین در جلسه شورای عالی قوه قضاییه با بیان اینکه جامعه و مردم عزیز ما در جریان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی قدردان شفافیت و خضوع فرزندان خود در سپاه هستند، تاکید کرد که به هیچ عنوان اجازه موج سواری و سوءاستفاده عده‌ای معدود از خون قربانیان این حادثه را نخواهیم داد.

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، آیت الله سیدابراهیم رئیسی با بیان اینکه شهادت سردار رشید و سرافراز اسلام، حاج قاسم سلیمانی قلب همه مردم مسلمان و آزادیخواه را جریحه دار کرد، این اقدام تروریستی آمریکا را نقض بی‌سابقه موازین و کنوانسیون‌های بین المللی دانست و تصریح کرد: از آنجا که سردار شهید سپهبد سلیمانی نماد مبارزه با تروریسم و حمایت از مظلومان بود، قطعا اقدام آمریکا در به شهادت رساندن ایشان قابل تعقیب است و مجامع حقوقی جهان باید این نقض آشکار قوانین بین المللی را فریاد بزنند، زیرا در غیر این صورت، جلوی سایر اقدامات ناقض موازین بین المللی را نمی‌توان گرفت.

دستور رئیس قوه قضاییه به مراجع قضایی استان‌های درگیر سیل

رئیس قوه قضاییه جهت رسیدگی فوری به مشکلات و تامین امنیت و آرامش مردم، دستوری ویژه هم به مراجع قضایی استان‌های درگیر سیل صادر کرد و خواهان تعامل و هماهنگی همه جانبه مراجع قضایی با دستگاه‌های ذیربط بویژه هلال احمر و نیروی انتظامی جهت رسیدگی فوری به مشکلات مردم و تامین امنیت و آرامش خانواده‌های درگیر این حوادث شد.

پیام تسلیت رئیس قوه قضاییه در پی درگذشت آیت الله رسولی محلاتی

همچنین رئیس قوه قضاییه با صدور پیام‌های جداگانه‌ای ارتحال آیت الله رسولی محلاتی و آیت‌الله میبدی یزدی را تسلیت گفت.

دستور دادستان کل به دادستان نظامی برای شناسایی عوامل سقوط هواپیمای اوکراینی

دادستان کل کشور هم در نامه‌ای به دادستان نظامی تهران خواستار ورود به حادثه سقوط هواپیمایی اوکراین و شناسایی علل و عوامل این حادثه شد و خواست که سریعا و با دقت و اهتمام لازم ورود کرده و تحقیقات لازم برای شناسایی کلیه علل و عوامل این حادثه انجام و نتیجه را برای پیگیری های بعدی به اینجانب گزارش نمایید.

دادستان کل کشور: دولت هرچه سریعتر سفیر انگلیس را اخراج کند

دادستان کل کشور گفت: انتظار این است که دولت هرچه سریعتر سفیر انگلیس را اخراج کند.

به نقل از دادستانی کل کشور حجت الاسلام منتظری در حاشیه همایش سراسری مراکز داوری اتاق تعاون ایران در رابطه با سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی اظهار کرد: در این رابطه اظهار تأسف شدید داریم و همه ما در اینباره سوگوار و ناراحت هستیم.

ریشه حوادث ناگوار اخیر آمریکا است

دادستان کل کشور گفت: ریشه حوادث ناگوار اخیر به سیاست‌های شیطانی استکبار جهانی یعنی آمریکای جنایتکار برمی‌گردد.

مراجعه بستگان ۱۳۰ نفر از جانباختگان حادثه سقوط هواپیما به پزشکی قانونی/بقیه نیز مراجعه کنند

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران گفت: از مجموع ۱۴۷ مسافر ایرانی جانباخته هواپیمای اوکراینی، بستگان ۱۳۰ جان باخته برای نمونه برداری به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده اند.

به گزارش ایسنا به نقل از پزشکی قانونی کل کشور، مهدی فروزش در این باره گفت: از ابتدای اعلام حادثه سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ در شهرستان شهریار، همکاران ما در قالب گروه مدیریت بحران در محل حادثه حضور داشتند و بر نحوه جمع آوری اجساد نظارت کردند و همه اجساد در کاور قرار گرفت و برای نمونه برداری به مرکز تشخیصی و آزمایشگاهی پزشکی قانونی استان تهران واقع در کهریزک منتقل شد.

پیکر ۶۱ نفر از جانباختگان هواپیمای اوکراین آماده تحویل به خانواده‌هایشان

سرپرست دادسرای امور جنایی پایتخت همچنین از آماده شدن پیکر ۶۱ نفر از جانباختگان سقوط هواپیمای بویینگ ۷۳۷ برای تحویل به خانواده آنها خبر داد و گفت: از اولین لحظات وقوع این حادثه در صحنه حضور داشتم و دستورات لازم را برای شناسایی و جمع‌آوری پیکر قربانیان و شهدای این حادثه صادر کردم.

۱۰۰ نفر از قربانیان سقوط هواپیمای اوکراینی شناسایی شدند

سرپرست دادسرای امور جنایی تهران گفت: با اقدامات جدی و مداوم همکاران ما در پزشکی قانونی آمار شناسایی قربانیان حادثه سقوط هواپیمای اوکراین به ۱۰۰ نفر رسید.

محمد شهریاری در این باره گفت: تاکنون ۳۰ پیکر به خانواده جانباختگان تحویل داده شده است. تعداد دیگری هم از خانواده‌ها تشکیل پرونده داده اند و به زودی پیکر عزیزانشان به آنها تحویل داده خواهد شد.

محکومیت ۳نفر به اعدام در اهواز/ بازداشت ۳۰ نفر در تجمعات اخیر/ صدور حکم سکه ثامن و…

سخنگوی قوه قضاییه هم در این هفته طی نشست خبری خود با اصحاب رسانه، با بیان اینکه حضور بی نظیر مردم در تکریم و تشییع شهید سلیمانی و همرزمانش همایش قدرت نظام جمهوری اسلامی بود، گفت: این حضور یک رزمایش بی نظیر نظامی و راهپیمایی بی نظیر مردمی در امتداد اربعین حسینی و رفراندوم بزرگ خیابانی بود.

به گزارش ایسنا، غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری سه شنبه ۲۴ دی ضمن تسلیت ایام شهادت فاطمه زهرا(س) و شهادت سردار قاسم سلیمانی و هم‌رزمان و یارانش که اقتدار و امنیت را برای کشور به ارمغان آورد، گفت: او قهرمان بین المللی مبارزه با تروریسم به ویژه تروریسم دولتی در عصر حاضر بود. حضور بی نظیر مردم در تکریم و تشییع این شهیدان همایش قدرت و پایگاه مردمی نظام جمهوری اسلامی و نمایش انسجام همه نیروهای انقلاب در برابر دشمن جنایتکار و تروریسم دولتی آمریکا بود.

وی همچنین در این نشست خبری به سوالات خبرنگاران در رابطه با جان باختن  مردم در کرمان، سقوط هواپیمای اوکراینی، محکومیت متهم پرونده سکه ثامن به ۱۵ سال حبس، محکومیت حمله‌کنندگان به کلانتری در اهواز به اعدام، حضور سفیر انگلیس در تجمعات اخیر، پرونده قضایی تعدادی از نمایندگان، مرخصی بقایی و مشایی، معاون سابق نظارت بانک مرکزی، بازداشت افرادی در رابطه با سقوط هواپیمای اوکراینی، عدم اعلام آمار کشته‌شدگان آبان ماه، بازداشت ۳۰ نفر در تجمعات اخیر و… پاسخ داد.

تاکید وزیر دادگستری بر حضور فعال در همه صحنه‌های بین المللی

وزیر دادگستری در نهمین جلسه شورای مرجع ملی کنوانسیون مبارزه با فساد گفت: همه وظیفه داریم در خصوص نوع تعامل با ساختارهای بین المللی با حضور عالمانه، فعال و همراه با پشتوانه قوی علمی و کارشناسی برای حفظ عزت و ارتقای همه جانبه کشور در بخشهای مختلف از جمله مباحث حقوق بشری، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و غیره تلاش کنیم.

اطلاعیه شورای نگهبان در مورد نامزدهای احراز صلاحیت نشده

همچنین شورای نگهبان طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: آن عده از داوطلبان نمایندگی مجلس که صلاحیت آنان مورد تأیید قرار نگرفته است، می‌توانند شکایت خود را ظرف مدت ۵ روز به دفاتر نظارت و بازرسی بر انتخابات استان مربوطه تحویل دهند.

در سقوط هواپیمای اوکراینی فرضیه خرابکاری دشمن مطرح است

دبیر شورای نگهبان گفت: نتایج اعلام شده درباره صلاحیت داوطلبان نهایی نیست و همچنان امکان بازبینی و بازنگری در نظرات اولیه توسط اعضای شورای نگهبان وجود دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان صبح روز (چهارشنبه، ۲۵ دی ۱۳۹۸) در جلسه این شورا ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت حضرت صدیقه کبری (س) گفت: بالاخره مرحله اول بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به پایان رسید؛ در این مرحله هیات‌های نظارت استانی و مرکزی زحمات زیادی کشیدند و در فرصتی اندک و با دقتی زیاد کار اعلام نتایج بررسی‌ها را به پایان بردند.

وی به حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی نیز اشاره کرد و گفت: از درگذشت هم‌وطنان و نخبگان‌مان در این حادثه، متالم و متاثر شدیم، اما همان طور که فرماندهان نظامی گفتند در این مساله، خطای انسانی رخ داد اگرچه فرضیه خرابکاری دشمن نیز مطرح است و باید منتظر ماند تا نتایج بررسی‌های مسئولین مشخص شود.

پایان بررسی صلاحیت داوطلبان کاندیداتوری انتخابات مجلس

سخنگوی شورای نگهبان از پایان بررسی صلاحیت داوطلبان کاندیداتوری انتخابات مجلس خبر داد و در توییتی نوشت: «در ساعات پایانی شنبه ۲۱ دی‌ماه با تلاش شبانه‌روزی اعضای هیات‌های نظارت بر انتخابات در استان‌ها، کار بررسی صلاحیت‌ داوطلبان پایان یافت. اگر چه زمان بررسی بسیار کم و تعداد پرونده‌ها بسیار زیاد بود اما تلاش شد هیچ پرونده‌ای در این فرصت محدود، بررسی‌نشده باقی نماند.»

فرمانداران نظر هیات نظارت را به داوطلبان اعلام کنند

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در توییت دیگری گفت: فرمانداران یا بخشداران موظفند نظر هیات مرکزی نظارت مبنی بر تایید یا رد صلاحیت داوطلبان را به آنها اعلام کنند تا در صورت اعتراض به رد صلاحیت خود کتبا به شورای نگهبان شکایت نمایند.

صلاحیت حدود ۳۰ درصد داوطلبان تایید نشد

عباسعلی خدایی همچنین گفت: صلاحیت حدود ۳۰ درصد داوطلبان تایید نشد.

به گزارش ایسنا، عباسعلی کدخدایی اظهار کرد: از تعدادی که صلاحیتشان مورد تایید واقع نشده است، یک تعدادی  شکایت نکردند که  ملحق به انصرافی‌ها می شوند ولی تعدادی شکایت کردند.

کدخدایی: برای بررسی صلاحیت‌ها یک میلیون برگ سند دریافت شد

سخنگوی شورای نگهبان در برنامه گفتگوی ویژه خبری‌ شبکه دو سیما نیز گفت: پرونده بیش از ۱۴۵۰۰ نفر را بررسی کردیم، این بررسی‌ها در هیات نظارت شهرستان و استان با کسب نظر از هیأت مرکزی انجام شد. کسانی که در این مرحله‌ شکایت دارند، ۵ روز یعنی تا پنج‌شنبه وقت دارند شکایت خود را به دفاتر هیأت نظارت استانی ارائه کنند. یک میلیون برگ سند از مراجع چهارگانه برای بررسی صلاحیت‌ها دریافت کردیم.

انتقاد کدخدایی به صحبت‌های رییس جمهور در مورد افراد فاقد صلاحیت

سخنگوی شورای نگهبان به صحبت‌های رئیس جمهور در جلسه هیات دولت واکنش نشان داد و گفت: جنجال برای تایید افراد فاقد صلاحیت تازگی ندارد، اما پیشگامی رییس جمهور در این پروژه ضدملی تاسف بار است.

به گزارش ایسنا، عباسعلی کدخدایی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «جنجال برای تایید افراد فاقد صلاحیت تازگی ندارد، اما پیشگامی رییس جمهور در این پروژه ضدملی تاسف بار است. البته نمی دانستیم عدم تایید بستگان به معنی حذف جناح های دیگر است.»

۴۰ میلیارد جریمه دو خودروساز گرانفروش در تهران

سیدیاسر رایگانی از جریمه ۴۰ میلیارد ریالی دو شرکت خودروسازی خبر داد و گفت: در خصوص پرونده گران‌فروشی شرکت‌های خودرویی، یکی از شرکت‌های خودرویی را از ۳ هزار تعهد به کمتر از ۳۰۰ تعهد رسانده‌ایم و همچنین یکی دیگر از شرکت‌های خودرویی ۲ هزار تعهد داشت که با هماهنگی‌های انجام شده اکنون کمتر از ۳۰ تعهد باقی مانده است.

۵۰۰ میلیارد جریمه تعزیراتی قاچاقچی مس در آذربایجان غربی

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی از محکومیت ۵۰۰ میلیارد ریالی در پرونده قاچاق مس استان آذربایجان غربی نیز خبر داد.

معاون قوه قضاییه: در رابطه با سقوط هواپیمای اوکراینی چند نفر دستگیر شده‌اند

معاون فرهنگی قوه قضاییه با بیان اینکه شهادت حاج قاسم سلیمانی انفجار نور جدیدی در منطقه خواهد بود، گفت: اگر همه مسئولان به تاسی از سپهبد سلیمانی خدایی عمل کنند و گوش به فرمان رهبری، جهادی قدم بردارند در همه حوزه‌ها مانند حوزه نظامی پیشرفت خواهیم کرد.

به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان گلستان، حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی در مراسم بزرگداشت سپهبد شهید سلیمانی که در امامزاده عبدالله گرگان برگزار شد، اظهار کرد: شهادت حاج قاسم سلیمانی انفجار نور جدیدی در منطقه خواهد بود و گام دوم انقلاب اسلامی با شهادت این شهید بزرگوار آغاز شده است.

معاون قوه قضاییه با اشاره به حادثه دلخراش سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: دستگاه قضایی این موضوع را با دقت پیگیری می‌کند و تاکنون چند نفری دستگیر شده‌اند.

رسیدگی به پرونده‌های “صراط نیوز” و “شما رسانه”

سخنگوی هیئت منصفه دادگاه مطبوعات هم در این هفته گفت: جلسه رسیدگی به پرونده مدیر مسئول پایگاه خبری “صراط نیوز” و سایت” شما رسانه” در شعبه ششم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی شقاقی برگزار شد که مدیر مسئول این دو پایگاه و سایت خبری به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی به اتفاق آرا مجرم شناخته شدند و با اکثریت آرا مستحق تخفیف تشخیص داده نشدند.

اعلام زمان نتایج آزمون جذب داوطلبان تصدی امر قضا در سازمان قضایی نیروهای مسلح

معاونت منابع انسانی قوه قضائیه از اعلام نتایج آزمون جذب داوطلبان تصدی امر قضا در سازمان قضایی نیروهای مسلح ظرف یک ماه آینده خبر داد و تصریح کرد: از میان داوطلبانی که حد نصاب آزمون علمی را احراز نمایند به تعداد ۳ برابر ظرفیت مورد نیاز، برای طی مراحل بعدی پذیرش به‌عمل می‌آید. پذیرش نهایی قبول شدگان منوط به طی مراحل ماموریت از یگان خدمتی به سازمان قضایی نیروهای مسلح است و بر اساس سهمیه هر یک از نیروهای مسلح توسط سازمان قضایی نیروهای مسلح تعیین می‌شود و از داوطلبان پذیرفته شده در آزمون تستی، برای شرکت در مصاحبه علمی دعوت به عمل خواهد آمد.

دریافت وجه از سونوگرافی تشخیصی در مراکز درمانی دانشگاهی دولتی ممنوع شد

هیات عمومی دیوان عدالت اداری به دنبال شکایت از معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و درخواست ابطال بندهای ۲ و ۳ بخشنامه شماره ۴۰۰/۲۸۳۱۶د مورخ ۹۶/۱۱/۴  این معاونت، دریافت هرگونه وجه بابت انجام سونوگرافی تشخیصی در مراکز درمانی دانشگاهی دولتی توسط متخصصین زنان و زایمان را ممنوع کرد.

معاون فرهنگی قوه قضاییه: باید روحیه جهاد و شهادت را در جامعه حاکم کنیم

معاون فرهنگی قوه قضاییه در نخستین نشست کارگروه ستاد دهه فجر قوه قضاییه که با حضور نمایندگانی از معاونت‌ها و سازمان‌های زیر مجموعه برگزار شد، گفت: با گفتمان سازی باید روحیه جهاد و شهادت را در جامعه حاکم کرده و آن را به عنوان یک راهبرد دنبال کنیم.

به نقل از معاونت فرهنگی قوه قضاییه، حجت الاسلام والمسلمین صادقی با اشاره به شهادت سردارسپهبد قاسم سلیمانی اظهار کرد: ابعاد تفکر جهادی “من هم یک سلیمانی‌ام” باید بیش از پیش برای مردم و بویژه کارکنان دستگاه قضا روشن شود.

دشمن به دنبال زیر سئوال بردن جمهوری اسلامی است

رییس دیوان عالی کشور در ابتدای جلسه تکریم و معارفه معاون دیوان عالی کشور و تجلیل از چند تن از قضات که بیش از ٥٠ سال سابقه خدمت داشتند، گفت: دشمن با سوءاستفاده از حادثه هواپیمای اوکراینی به دنبال زیر سئوال بردن جمهوری اسلامی است.

به گزارش ایسنا حجت الاسلام و المسلمین سید احمد مرتضوی مقدم، اظهار کرد: در هفته اخیر چند واقعه شگفت انگیز رخ داد؛ یکی شهادت سردار بزرگ اسلام شهید سلیمانی که یک واقعه اسفبار بود که قلوب همه مسلمانان دنیا و آزادی خواه جهان را به درد آورد. دشمنان در فرصتی که خیال می‌کرد جمهوری اسلامی در موقعیت ضعف است با حذف این شهید می‌خواستند ضربه کاری به جمهوری اسلامی بزنند که موفق نشدند.

بیانیه کانون وکلای مرکز درباره سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین

هیئت مدیره‌ کانون وکلای دادگستری مرکز در خصوص سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین بیانیه‌ای صادر کرد و ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های داغدار و آحاد مردم شریف و سوگوار ایران، آمادگی خود را برای هرگونه همکاری و معاضدت حقوقی با بازماندگان این فاجعه اعلام داشت.