مهمترین اخبار حقوقی و قضایی در هفته‌دوم آذر ۹۸

 

در هفته‌ای که گذشت خبرهای حقوقی و قضائی مختلفی در حوزه‌های مختلف منتشر شد.

به گزارش ایسنا، این خبر مروری است بر مهمترین خبرهای حقوقی و قضائی در هفته‌ای که سپری شد.

دستورالعمل اجرایی ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری ابلاغ شد

دستورالعمل اجرایی ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری از سوی رئیس قوه قضاییه تصویب و ابلاغ شد.

پرونده اشرار ناامنی‌های اخیر در حال رسیدگی است

 

رئیس قوه قضاییه در جلسه شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به حوادث پس از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت در کشور  گفت: پرونده افراد اعم از اشرار و افراد وابسته به بیگانگان که توسط نیروی انتطامی، وزارت اطلاعات، سپاه و سایر ضابطان به دستگاه قضایی تحویل داده شده اند، عادلانه و قانونی در دست بررسی است و ان شاءالله به زودی مردم در جریان رسیدگی به این پرونده‌ها قرار خواهند گرفت.نسبت به اجرای طرح اشکالات و انتقاداتی وجود دارد که از جمله آن، عدم اقناع افکار عمومی و ایجاد اجماع نخبگانی است. این ایرادات، موجب اعتراض مردم شد که این اعتراض و خواست را باید شنید.

رئیس قوه قضاییه درگذشت همشیره ولایتی را تسلیت گفت

رئیس قوه قضاییه درگذشت همشیره دکتر ولایتی مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری را تسلیت گفت.

همچنین رئیس قوه قضاییه جهت بررسی آخرین مسائل حقوقی و قضایی به استان اصفهان سفر کرد.

رییسی: شبکه ملی اطلاعات را به شدت دنبال خواهیم کرد

رییس قوه قضاییه گفت: به هیچ وجه از حقوق مردم کوتاه نمی‌آییم چرا که آنان ولی نعمت انقلاب هستند.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام رییسی در اصفهان اظهار کرد: چیزی که رهبری برای ما در گام دوم انقلاب ترسیم کرده‌اند این است که به عدالت نزدیک شویم.

رییس قوه قضاییه گفت: این نکته درست است، شبکه ملی اگر فعال شود بسیاری از مسائل را حل می‌کند، شبکه ملی اطلاعات یکی از اهدافی است که به شدت دنبال خواهیم کرد و یکی از ضرورت‌های جدی کشور است.

هیچ مقامی مجاز نیست بدون داشتن اطلاعات دقیق آمار بدهد

دادستان کل کشور در حاشیه نشست هم اندیشی بسیجیان قوه مقننه  در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره انتشار برخی آمارها درباره تعداد کشته شده‌ها و بازداشتی‌های حوادث آبان ۱۳۹۸ گفت: خوشبختانه افراد خارج از کشور هیچ دسترسی به اطلاعات و آمار ندارند به همین دلیل آنها آمارهای مختلفی می‌دهند که هیچ کدام از آنها اعتبار ندارد.

حجت الاسلام محمد جعفر منتظری در پاسخ به سوالی درباره تعداد کشته‌ها در اعتراضات اخیر با توجه به اظهارات امروز معاون سیاسی وزیر کشور مبنی بر این که باید آمار بازداشتی‌ها و تعداد کشته شدگان اعتراضات اخیر را دادستانی بدهد، گفت:  درباره ارائه آمار بازداشتی‌ها، این آمار از روز اول تا امروز متغییر بوده است. عده‌ای در جمعیت‌های آنچنانی دستگیر می‌شوند که بعد از بررسی تلاش ما در اولین فرصت این بود آنهایی که تخلفات جزئی داشته یا این که در صحنه دستگیر شده‌اند تلاش شد با همه توانی که در نیروهای اطلاعاتی، امنیتی، انتظامی و قضایی داشتیم آنها هر چه زودتر آزاد شوند.

نفوذ جریان فکری انحرافی در حوزه علمیه قم/ پایگاه جریان انحرافی عراق، در کربلا است

دادستان کل کشور از نفوذ جریان فکری انحرافی در حوزه علمیه قم خبر داد و درباره اعتراضات اخیر گفت که عناصر اصلی خائن دستگیر شده و عده‌ای فراری و عده‌ای هم مخفی شده‌اند.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام  محمد جعفر منتظری در نشست هم اندیشی بسیجیان قوه مقننه با اشاره به بیانات اخیر رهبری در جمع بسیجیان، اظهار کرد: جامع ترین، حکمیانه ترین وراهبردی ترین سخنان درباره بسیج را سه روز قبل از رهبر معظم انقلاب شنیدیم. سخنان ایشان در این حوزه بیاناتی است که مسئولان عالی بسیج و سپاه بایستی نسبت به تبیین، تشریح و کابردی کردن آن تلاش وافری داشته باشند.

همچنین دادستان کل کشور از ستاد پاسخگویی به استعلامات یازدهمین دوره انتخابات مجلس بازدید کرد

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام منتظری در حاشیه این بازدید اظهار کرد: از امروز ثبت نام نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی برای دوره یازدهم آغاز شده است.

دستگاه‌های مختلف در رابطه با آلودگی هوا به وظایف خود به درستی عمل نمی‌کنند

دادستان کل کشور گفت: آلودگی هوا فرآیند یک مجموعه‌ای است که متاسفانه دستگاه‌های مختلف به وظایف خود یا عمل نمی‌کنند و یا به درستی عمل نمی‌کنند.

انتقاد از شورای نگهبان ضدیت با نظام نیست

سخنگوی شورای نگهبان در دیدار با مدیران رسانه‌ها گفت: انتقاد به شورای نگهبان و شخص کدخدایی، ضدیت با نظام نیست و ما از انتقاد سازنده استقبال می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، مدیران و سردبیران بیش از ۲۰ رسانه مطرح کشور و از جناح‌های مختلف سیاسی، صبح دیروز (شنبه، ۹ آذر ۹۸) مهمان عباسعلی کدخدایی، قائم‌مقام دبیر و سخنگوی شورای نگهبان بودند.

توصیه کدخدایی به داوطلبان نمایندگی مجلس

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد که شایستگی و توان انجام وظایف نمایندگی از ضروریات عقلی است.

به گزارش ایسنا، عباسعلی کدخدایی در توییتر نوشت: «از دیروز ثبت نام داوطلبان نمایندگی آغاز شد. مرور مواد ۲۸ و ۲۹ و ۳۰ قانون انتخابات توصیه می‌شود.

علاوه بر داشتن شرائط قانونی، دارا بودن شایستگی و توان انجام وظایف قانونی خطیر نمایندگی از جمله ضروریات عقلی است.»

تاکید معاون حقوقی قوه قضاییه بر لزوم ادغام «کانون» و «مرکز» وکلا

معاون حقوقی قوه قضائیه «کانون وکلای دادگستری» و «مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده» را دو نهاد موازی، با اهداف واحد دانست و بر لزوم ادغام و فعالیت آنها در قالب یک نهاد در آینده تأکید کرد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام محمد مصدق در نشستی مشترک که با حضور عیسی امینی رییس کانون وکلای دادگستری مرکز، جعفر کوشا عضو هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز و مرتضی شهبازی‌نیا رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا)، به میزبانی معاونت حقوقی قوه قضاییه برگزار شد، «کانون وکلای دادگستری» و «مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده» را دو نهاد موازی، با اهداف واحد دانست و بر لزوم ادغام و فعالیت آنها در قالب یک نهاد، در آینده تأکید کرد.

سخنگوی هیات منصفه دادگاه مطبوعات از رسیدگی به چند پرونده در جلسه امروز دادگاه مطبوعات خبر داد.

به گزارش ایسنا، احمد مومنی راد در رابطه با جلسه امروز دادگاه مطبوعات اظهار کرد: مدیر مسئول سایت رکنا به اتهام افترا با اکثریت آرا مجرم شناخته نشد. مدیر مسئول سایت حامیان ولایت به اتهام نشر مطالب خلاف واقع و افترا با اکثریت آرا مجرم شناخته نشد و مدیر مسئول پایگاه خبری عصر امروز به اتهام نشر مطالب خلاف واقع و افترا با اکثریت آرا مجرم شناخته شد و با اکثریت آرا مستحق تخفیف دانسته شد.

گزارش ایسنا از دومین جلسه رسیدگی دوباره به پرونده قتل میترا استاد

محمدعلی نجفی: چه اخلالی در نظم جامعه کرده‌ام؟

دومین جلسه رسیدگی مجدد به پرونده محمدعلی نجفی به اتهام قتل میترا استاد برگزار شد و پس از برگزاری دومین جلسه از دور دوم رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد، ختم رسیدگی به این پرونده توسط قاضی محمدی کشکولی اعلام شد.

نبش قبر «میترا استاد» ضرورتی ندارد

قاضی محمدی کشکولی در خصوص درخواست یکی از کارشناسان پرونده در رابطه با نبش قبر مرحومه میترا استاد گفت: نبش قبر میترا استاد ضرورتی ندارد.

به گزارش ایسنا، قاضی محمدی کشکولی در جمع خبرنگاران در رابطه با جلسه امروز رسیدگی به پرونده محمدعلی نجفی گفت: در این جلسه با همکاری اصحاب رسانه، متهم پرونده و وکلای ایشان دفاعیات انجام شد و به استماع رسید؛ تقاضای وکلا منجر به اعلام نظریه تکمیلی از سوی هیات کارشناسی ۵ نفره شد. در خصوص اینکه دیوان عالی در مورد نوع قتل ایراداتی گرفته بود تحقیقات تکمیل می شود و امروز دادگاه به پایان رسید و ظرف یک هفته رای صادر خواهد شد.

۱۶ میلیون پرونده چالشی برای قوه قضاییه است

رییس سازمان بسیج حقوقدانان کشور در مراسم افتتاحیه دبیرخانه آموزش همگانی حقوق که از سوی بسیج حقوقدانان در مجتمع فرهنگی حضرت ولی عصر (عج) برگزار شد گفت: ۱۶ میلیون پرونده در دستگاه قضایی چالشی برای قوه قضاییه است.

به گزارش ایسنا، مهدی بهرامیان با بیان اینکه امسال برای اولین بار هفته بسیج حقوقدانان داشتیم اظهار کرد: اتفاقی که امروز رخ داده قرارداد معاضدت و رفع موانع تولید اشتغال با قرارگاه آموزش همگانی حقوق است. بسیج حقوقدانان رویکردهای بسیار خوبی را در سراسر کشور دارد و امیدواریم جریان‌سازی که با توجه به رویکرد جهادی که حضرت آقا فرمودند آغاز کردیم را بتوانیم تسریع ببخشیم.

موافقت شهرداری پایتخت با فعالیت دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در اماکن مسکونی

مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی از موافقت شهرداری پایتخت با فعالیت دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در اماکن مسکونی خبر داد.

جریمه ۶۰۰ میلیونی فروشگاه لوازم ورزشی در مازندران از سوی تعزیرات

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان مازندران از محکومیت ۶۰۰ میلیونی یک فروشگاه لوازم ورزشی به علت گرانفروشی در شهرستان نور خبر داد و گفت: با شکایت شاکی خصوصی و گزارش بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت در مورد گرانفروشی یک فروشگاه لوازم ورزشی در شهرستان نور، پرونده تشکیل و برای رسیدگی به تعزیرات ارسال شد.

تکذیب اظهارات علی دیواندری درباره تخفیف وام به دستغیب و احسان سخایی

مدیرعامل شرکت طرح و اندیشه بهساز ملت که مسئول وصول مطالبات این بانک است، اظهارات علی دیواندری دردادگاه مبنی بر اینکه دستغیب از بانک وام گرفته و آن را تسویه نکرده و همچنین بحث تخفیف را کذب محض و نادرست خواند.

 سبزواری در رابطه با اظهارات علی دیواندری در دادگاه رسیدگی به پرونده ۹ متهم اقتصادی، به ایسنا گفت:: آقای دستغیب وام مورد اشاره علی دیواندری را با بانک تسویه کرده و هیچ گونه تخفیفی هم نگرفته است.

وی افزود: با این وجود با توجه به نادرست بودن ادعای تخفیف ، دخالت آقای سیداحسان سخایی هم برای گرفتن تخفیف بی مورد است.

آغاز به کار ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات در شورای نگهبان

ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری صبح امروز در محل شورای نگهبان آغاز به کار کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از شورای نگهبان، ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری صبح روز ۱۲ آذر ۱۳۹۸ در محل شورای نگهبان با حضور عباسعلی کدخدایی قائم‌مقام دبیر و سخنگوی شورای نگهبان و محمدحسن صادقی‌مقدم عضو حقوقدان و معاون اجرایی و امور انتخابات و جمعی از حقوقدانان شورای نگهبان آغاز به کار کرد.

اولین جلسه رسیدگی به پرونده گروه “طرح و نقشه پناهی” ‌آغاز شد

اولین جلسه رسیدگی به پرونده فساد ارزی گروه “طرح و نقشه پناهی” (آقای جنت مکان) صبح روز سه‌شنبه به ریاست قاضی صلواتی در شعبه چهارم دادگاه‌های ویژه مفاسد اقتصادی آغاز شد.

به گزارش ایسنا، این پرونده ۵ متهم دارد که اتهام مشترک همه آنها مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی به صورت عمده و فروش ارز در بازار آزاد به میزان ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار به صورت غیرقانونی و کسب منفعت به میزان ۹۶ میلیارد تومان است.

در این جلسه کیفرخواست متهمان پرونده توسط نماینده دادستان قرائت شد و نماینده بانک مرکزی توضیحاتی ارائه کرد. همچنین در این جلسه متهمین یوسف جنت مکان، کوروش مر و محمود رضا اخوت فرد دفاعیات خود را بیان کردند.

همچنین دومین جلسه رسیدگی به پرونده گروه “طرح و نقشه پناهی” نیز در این هفته برگزار شد و پس از دریافت دفاعیات وکلای مدافع و ‌آخرین دفاعیات متهمان، در نهایت ختم رسیدگی به این پرونده اعلام شد تا حکم آن در مهلت مقرر قانونی صادر شود.

بخش قابل توجهی از افراد توسط اراذل و اوباش کشته شدند

سخنگوی قوه قضاییه در پانزدهمین نشست خبری خود گفت: ما کسانی را که در مقام اعتراض به خیابان آمدند و علی رغم اینکه فاقد مجوز قانونی بود آنها را اراذل و اوباش و اغتشاشگر نمی دانیم.

به گزارش ایسنا، غلامحسین اسماعیلی اظهار کرد: از مردم بصیر و موقعیت شناس و انقلابی و آگاه ایران اسلامی تشکر می‌کنم به جهت برگزاری راهپیمایی‌های مردمی حمایت از نظام که در تثبیت آرامش و امنیت کشور نقش بسزایی داشت و موجبات ناامیدی دشمنان را فراهم آورد.همچنین  از مردم  تشکر می کنم که صف خود را از اراذل و اوباش جدا کردند. در منظر قوه قضاییه صف معترضان و کسانی که به گرانی بنزین اعتراض داشتند و همچنین کسانی که نگران آینده بودند که ممکن است بهای سوخت بر دیگر کالاها تاثیر داشته باشد و دست به اعتراض زدند، از صف اراذل و اوباش و اغتشاشگران جداست.

سخنگوی قوه قضائیه همچنین به سوالات خبرنگاران در رابطه با یکی از بدهکاران بزرگ بانکی دستگیر شده، آخرین وضعیت پرونده آمدنیوز، پرونده احمدی و عزیزی دو نماینده زنجان،‌ در مورد دستور اخیر رئیسی در رابطه با طرح اصلاح افزایش قیمت بنزین و موظف کردن سازمان بازرسی کل کشور به نظارت دقیق بر محل هزینه کرد درآمدهای ناشی از افزایش قیمت بنزین، جبران خسارات جانی و مالی اعتراضات اخیر و رقم کشته شدگان، اینکه بخش قابل توجهی از افراد  توسط اشرار و ازادل و اوباش کشته شدند، دستگیری پسر یکی از مقامات دولتی، و… توضیحاتی ارایه کرد.

آخرین مهلت دریافت کارت آزمون قضاوت ویژه مناطق محروم جنوب شرق کشور

از سوی معاونت منابع انسانی قوه قضاییه، مهلت فرایند دریافت کارت آزمون جذب داوطلبان تصدی امر قضا ویژه مناطق محروم استان‌های جنوب شرق کشور سال ۱۳۹۸ برای آخرین بار تمدید شد.

به گزارش ایسنا به نقل از معاونت منابع انسانی قوه قضاییه، آخرین مهلت فرایند دریافت کارت آزمون جذب داوطلبان تصدی امر قضا ویژه مناطق محروم استان‌های جنوب شرق کشور سال ۱۳۹۸ تا ساعت ۲۴ روز چهارشنبه مورخه ۹۸/۰۹/۱۳ است و تمدید دیگری امکان پذیر نیست.

آیین گشایش دبیرخانه کنگره ملی شهدای حقوقدانان کشور برگزار شد

در همایش”حقوقدان تراز انقلاب، نقش ها و رویکردها” دبیرخانه کنگره ملی شهدای حقوقدانان کشور افتتاح شد.

به گزارش ایسنا، در مراسم اختتامیه هفته بسیج حقوقدانان که با عنوان ” حقوقدان تراز انقلاب، نقش‌ها و رویکردها” در مجلس قدیم برگزار شد، دبیرخانه کنگره ملی شهدای حقوقدانان کشور با حضور سردار سرتیپ فدوی جانشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار سرتیپ سپهر جانشین سازمان بسیج مستضعفین افتتاح شد.

واکنش دیوان عدالت اداری به اعتراض دولت به ابطال مصوبه تعیین محل‌های تجمعات مردمی

معاون بازرسی و نظارت دیوان عدالت اداری درباره اعتراض معاونت حقوقی ریاست جمهوری به ابطال مصوبه تعیین محل‌های تجمعات مردمی گفت: آرای صادره از هیات عمومی دیوان عدالت اداری قطعی است.

به گزارش ایسنا، غلامرضا مولابیگی  در حاشیه همایش «حقوقدان تراز انقلاب، نقش ها و رویکردها» ، درباره اعتراض معاونت حقوقی ریاست جمهوری به ابطال مصوبه تعیین محل‌های تجمعات مردمی  گفت: آرای صادره از هیات عمومی دیوان عدالت اداری قطعی است و با اعتراض اشخاص و اصحاب دعوا پرونده بار دیگر مطرح نمی شود.

مجریان و ناظران در برگزاری انتخابات دقت لازم را داشته باشند

دبیر شورای نگهبان گفت: مجریان و ناظران در برگزاری انتخابات دقت لازم را داشته باشند تا انتخابات به صورت سالم برگزار شده و برای مردم اطمینان‌بخش باشد.

۵۰ مرگ ناشی از مسمومیت با مونوکسید کربن در ۷ ماه گذشته

پزشکی قانونی استان تهران اعلام کرد: درهفت ماهه نخست سالجاری ۵۰ مورد فوت ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن به مراکز پزشکی قانونی استان تهران ارجاع شده اند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷ که تعداد فوت ناشی از گاز مونواکسیدکربن ۵۳ نفر اعلام شده بود ۶ درصد کاهش یافته است و از تعداد فوتی های در ۷ ماه نخست سالجاری ۳۷ نفر مرد و ۱۳ نفر زن بوده اند.

کشورهایی که از اغتشاشات حمایت کردند، مسئولیت اقدامات خود را پذیرا باشند

ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به بیانیه­‌های صادره از سوی کمیساریای عالی حقوق بشر و برخی گزارشگران ویژه در مورد ناآرامی‌های اخیر، بیانیه‌ای صادر کرد.

مهناز افشار به تبلیغ علیه نظام متهم شد

وکیل مدافع مهناز افشار بازیگر سینما درباره وضعیت پرونده موکلش توضیحاتی ارائه کرد.

عبدالصمد خرمشاهی در گفت‌وگو با ایسنا در این باره اظهار کرد:  سه شنبه هفته گذشته  از سوی شعبه چهارم دادسرای فرهنگ و رسانه جهت ادای توضیحات وضعیت موکل احضار شدم. پاره‌ای از اتهامات موکل در شعبه مذکور عبارت است از تبلیغ علیه نظام و جریحه دار کردن عفت عمومی و نشر اکاذیب.