دادسرای امور بین الملل

دعاوی بین المللی- شکایت از عملکرد سفارت های خارجی- جرایم بین المللی- پلیس اینترپل- وکیل بین المللی

دادسرای امور بین الملل تهران، که با هدف تخصصی شدن رسیدگی در دادسرای عمومی و انقلاب تهران، تحت عنوان دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه۳۰ تهران، در محل معاونت قضایی قوه قضاییه، دایر شده و مشغول فعالیت می باشد، اطلاع دقیقی از تعداد شعب دادسرای امور بین الملل وشرح وظایف این دادسرا، در دسترس نیست. دادسرای امور بین الملل، بر اساس قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب درامور کیفری و با ابلاغ رییس قوه قضاییه تشکیل شده و زیر مجموعه دادسرای عمومی و انقلاب تهران می باشد. دادسرای امور بین الملل در سایر شهرهای ایران شعبه ای ندارد. رسیدگی به دعاوی در صلاحیت دادسرای امور بین الملل فقط در دادسرای تهران صورت می پذیرد. آیا با صلاحیت دادسرای امور بین الملل آشنایی دارید؟ حدود اختیارات و وظایف دادسرای امور بین الملل چیست؟ وکیل متخصص دادسرای امور بین الملل کیست؟ چه دعاوی و پرونده هایی در دادسرای امور بین الملل قابل طرح است؟ هدف از تشکیل داسرای امور بین الملل چیست؟ برای آشنایی با واژه هایی مانند پلیس اینترپل- جرایم جنایی بین المللی- دعاوی بین المللی– دادسرای امور بین الملل- دادسرا- صلاحیت دادسرا- بازپرس- دادستان و دادیار، مطالعه این نوشتار که توسط مشاورین حقوقی و بین المللی موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان تهیه شده است به شما توصیه می شود.

وظایف دادسرای عمومی و انقلاب

مرجع رسیدگی به جرم، تعقیب مجرم، کشف جرم، درخواست محاکمه مجرم و اجرای احکام دادگاههای کیفری، دادسرای عمومی و انقلاب می باشد. دادستان، مقام ریاست دادسرا را به عهده دارد و به تعداد لازم معاون و کادر قضایی دارد. کادر قضایی دادسرا، بازپرس و دادیار است که بنا به قانون وظیفه رسیدگی به پرونده ها با ارجاع دادستان، به عهده آنهاست. دادیاران دادسرای عمومی و انقلاب، به دادیار تحقیق، دادیار اجرای احکام، دادیارناظر زندان و دادیار اظهار نظر، تقسیم می شوند که هرکدام وظایف خاص خود را دارند. دادیار در مقام تصمیم گیری، حق اختلاف با داستان را ندارد و همواره تابع نظر دادستان می باشد. اما بازپرس امکان اختلاف نظر با دادستان را دارد و در صورت بروز اختلاف میان دادستان و بازپرس، دادگاه به اختلاف رسیدگی خواهد کرد.گاهی اوقات، و بنا به تجویز قانون، دادسراهای تخصصی با صلاحیت مشخص و خاص، با هدف رسیدگی تخصصی به جرایم، تشکیل می شود. دادسراهایی مانند دادسرای ویژه اطفال و نوجوانان، دادسرای جرایم امنیتی، دادسرای جرایم رایانه ای، دادسرای فرهنگ و رسانه، دادسرای ویژه زمین خواری، دادسرای ویژه کارکنان دولت، دادسرای جرایم پزشکی، دادسرای جرایم جنایی، دادسرای سرقت، دادسرای انتظامی قضات، دادسرای جرایم پولی و بانکی، دادسرای قاچاق کالا و ارز، دادسرای جرایم اقتصادی و دادسرای انقلاب، از جمله دادسراهای تخصصی هستند. دادسرای امور بین الملل که قبلا به عنوان یکی از شعب دادستانی تهران، انجام وظیفه می نمود، بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری، تشکیل شده و به عنوان دادسرای تخصصی، مشغول فعالیت می باشد.

صلاحیت دادسرای امور بین الملل

رسیدگی به دعاوی اتباع خارجی درایران، رسیدگی به دعاوی کیفری دیپلمات ها و ایرانیانی که در خارج از کشور به سر می برند، رسیدگی به اتهامات و دعاوی ایرانیانی که به ایران مسترد می شوند، طرح هرگونه ادعای کیفری علیه مقامات خارجی، بنا به تقسیم وظایف، در صلاحیت دادسرای امور بین الملل قرار گرفته است. برای طرح شکایت در دادسرای امور بین الملل، مانند همه دادسراها، حضور شاکی و یا وکیل شاکی، تنظیم شکواییه و ضمیمه نمودن مدارک و مستندات و همچنین پرداخت هزینه دادرسی، از الزامات قانونی می باشد.موضوع عقد قرارداد با شرکتهای خارجی، ادعای کیفری علیه اشخاص خارجی که با دادن وعده های بدون پشتوانه، مدعی ثبت شرکت و کارآفرینی در سطح بین المللی می نمایند، از جمله جرایم قابل طرح در دادسرای جرایم بین الملل می باشد. اخیرا عده ای با عنوان مجعول وکیل پایه یک دادگستری و ادعای دانشجوی دکترای حقوق در خارج از کشور و همچنین با ثبت موسسه مشاوره آموزشی در کشورهای اروپایی که حتی صلاحیت مشاوره حقوقی در خود اروپا را هم ندارند، مدعی اخذ نمایندگی محصولات غذایی خارجی در فضای مجازی شده اند، در صورت طرح شکایت مالباختگان، پرونده کلاهبرداری این گونه موسسات، قابل پیگیری در دادسرای امور بین الملل تهران می باشد.

مدارک لازم جهت تشکیل پرونده در دادسرای امور بین الملل

مدارک شناسایی اعم از کارت ملی یا گذرنامه معتبر.
مدارک اثبات کننده ادعای متقاضی و شاکی.
وکالتنامه وکیل پایه یک دادگستری.
ترجمه رسمی مدارک و قراردادهای خارجی.
پرداخت هزینه دادرسی.

برای اطلاع از نشانی و تلفن های دادسرای امور بین الملل اینجا کلیک کنید.

نقش وکیل در دادسرای امور بین الملل

در صورت انتخاب وکیل پایه یک دادگستری در هر کدام از مراجع قضایی و به خصوص دادسرای امور بین الملل که به صورت تخصصی به دعاوی و جرایم بین المللی رسیدگی می نماید، طول مدت رسیدگی به پرونده ها با توجه به نوع تخصص وکیل انتخابی در دادسرای امور بین الملل، می تواند کاهش یابد. تهیه و تنظیم لوایح و درخواست های حقوقی و درخواست استعلام از مراجع ذیربط، و یا تکمیل نمودن مدارک قبل از طرح شکایت در دادسرای امور بین الملل، می تواند باعث کاهش زمان رسیدگی به پرونده شود.

برای مشاوره با وکیل در خصوص دعاوی و جرایم بین المللی  اینجا  کلیک کنید .

مشاوره حقوقی با وکیل بین المللی