درخواست تخفیف مجازات بعد از قطعیت حکم و هنگام تحمل مجازات

بر حسب قانون بعد از قطعیت حکم و در حین  اجرای حکم و تحمل مجازات نیز متهم می تواند تقاضای اعمال تخفیف در مجازات خود را مطرح نماید که اتخاذ تصمیم در این خصوص و پذیرش یا رد درخواست تخفیف با دادگاه صادر کننده حکم قطعی است و دادیار اجرای احکام در تایید یا رد تقاضای تخفیف در مجازات  دخالتی ندارد .

در ادامه نظر خواتندگان محترم را به گردشکار یک پرونده کیفری واقعی با موضوع  دائر بر  اخلال در نظم عمومی و تمرد نسبت به مامور دولت در حین انجام وظیفه وتخریب خودرو و ایراد جرح با چاقو و قمه

که سرانجام متهم موفق به اخذ تخفیف  هنگام تحمل مجازات می  گردد جلب می نماییم .

گردشکار

بنابر گزارش کلانتری در پی تماس تلفنی با مرکز فوریت های پلیسی مبنی بر شرارت و درگیری دسته جمعی و عربده کشی در ساعت ۲۲ روز … یگانی از کلانتری به محل اعزام می شند مشاهده می کنند که آقایان مسعود و محمد در حال  مستی  با دو تن دیگر در حال درگیری و قمه کشی بوده اند .

ماموران در صورت جلسه آن روز نوشته اند که با زحمت فراوان در حالیکه به آن ها هم فحاشی می کردند توانسته اند آن دو را بازداشت نموده و به کلانتری دلالت دهند .

در فردای همان روز آقایان امامعلی  ، رجب ، امید و مجید  و همچنی رضا به اتهام فحاشی ، ضرب و جرح ، قمه کشی و عربده کشی از متهمان شکایت نموده اند . آن ها در شکواییه اظهار داشته اند که در مغازه و محل خود بوده اند که متهمان در حالی که مست بوده و فاقد اختیار لازم بوده اند مبادرت به ارتکاب بزه های موصوف نموده اند .

پرونده به شعبه ۶ بازپرسی  ارجاع داده می شود و در اولین بازجوییها متهمان مبادرت به پذیرفتن اتهامات خود نموده اند .

بازپرس شعبه ۶ یرای هر دو نفر متهمین قرار وثیقه به مبلغ سه میلیارد ریال صادر نموده است . و مقرر نموده ماموران کلانتری با مراجعه به محل درگیری تحقیقات لازم را انجام و ار افراد دیگری که در درگیری حضور داشته اند تحقیق نمایند و شکاتی که مصدوم شده اند به پزشکی قانونی اعزام گردند .

در مورخ … فرمانده بسیج منطقه ای با ارسال لایحه ای به کلانتری اعلام داشته است در ساعت ۲ روز یکشنبه … محمد و مسعود به ساختمان حمله ور شده و ضمن مجروح ساختن نگهبان به فحاشی و اخلال در نظم نیز پرداخته اند .

پاسخ استعلام از پزشکی قانونی بیانگر ورود جراحاتی به  نگهبان ساختمان است.

 با مراجعه مامورین کلانتری به محل درگیری مشخص می شود که دو تن دیگر هم به نامهای مهدی و محسن  در درگیریها نقش داشته اند که به محض آگاهی از حضور ماموران متواری شده اند .

با دستور بازپرس در تاریخ … مامورین دو متهم دیگر را در منزلشان دستگیر و بازداشت می کنند در همان روز توسط بازپرس اتهام ضرب و جرح و اخلال در امنیت و فحاشی به آنان تفهیم شده است که هر دو اتهامات را واهی دانسته اند . با این وصف بازپرس برای هر کدام قرار وثیقه به مبلغ دویست میلیون ریال صادر نموده است .

به جهت عجز هر ۴ متهم از تودیع وثیقه همگی به زندان اعزام شده اند .

در تاریخ …. متهمین ردیف اول و دوم قرارشان ابقاء شده و بازپرس عنوان داشته چون موجبات تخفیف قرار وجود ندارد همچنان قرار قبلی تداوم می یابد و در تاریخ …. متهمین ردیف سوم و چهارم هم قرار وثیقه قبلی ابقاء شده است .

برای  مورخ … با تکمیل شدن پرونده طی نامه ای بازپرس به زندان تقاضا نموده هر ۴ متهم برای اخذ آخرین دفاع به دادسرا اعزام شوند .

در تاریخ مزبور آخرین دفاع متهمان اخذ شده است متهم ردیف اول و دوم اتهامات را پذیرفته اند آقای مسعود پذیرفته است که خود او به تنهایی اقدام  به مجروح نمودن نگهبان  کرده است و متهم دیگر صرفا اقدام به فخاشی نموده است  لکن متهمان ردیف سوم و چهارم همچنان بر بی گناهی خود اصرار ورزیده و حتی در آخرین دفاع هم اتهامات خود را قبول نکرده اند .

مفاد کیفرخواست 

در همان تاریخ … برای هر  ۴ متهم کیفرخواستی به شماره   …    و به اتهامات   اخلال در نظم عمومی و تمرد نسبت به مامور دولت در حین انجام وظیفه وتخریب خودرو و ضرب و جرح   به دلایل مشروحه ذیل صادر گشته است .

 

  1. شکایت شکات

  2. اقرار صریح و مقرون به صحت متهمین در مرجع انتظامی و شعبه بازپرسی

  3. نظریات پزشکی قانونی

  4. گزارش مرجع انتظامی

  5. سایر امارات و قرائن موجود در پرونده

پرونده به شعبه ۱۱۵۹ دادگاه عمومی جزایی تهران ارجاع شده است و دادرس محترم مقرر نموده است که شکات و متهمان همگی با صدور اخطاریه و نامه به زندان با تعیین وقت رسیدگی احضار شوند .

برای تاریخ …. وقت تعیین و طرفین احضار شده اند .

دو تن از شکات در جلسه حاضرند و آقای …مدعی است که توسط متهم ردیف دوم مجروح شده است و تقاضای محکومیت تمام آن ها را نموده است .

در بدو امر ریس جلسه خطاب به متهم محمد اعلام نموده مفاد ماده ۱۲۹ قانون آیین دادرسی کیفری به شما تفهیم شده و مواظب اظهارات خود باشید  و در صورت تغییر در محل اقامت ، آن را به دادگاه اطلاع دهید .دادگاه اتهام دائر بر  اخلال در نظم عمومی و تمرد نسبت به مامور دولت در حین انجام وظیفه وتخریب خودرو و ایراد جرح با چاقو و قمه را به شما تفهیم می نماید آیا اتهام را قبول دارید ؟

در پاسخ اظهار داشته است حیر من کسی را نزده ام و فقط در آ نجا حضور داشته ام  و در آخرین دفاع هم اظهار به بی گناهی نموده است .

رییس جلسه خطاب به متهم مسعود  اعلام نموده مفاد ماده ۱۲۹ قانون آیین دادرسی کیفری به شما تفهیم شده و مواظب اظهارات خود باشید  و در صورت تغییر در محل اقامت ، آن را به دادگاه اطلاع دهید .دادگاه اتهام دائر بر  اخلال در نظم عمومی و تمرد نسبت به مامور دولت در حین انجام وظیفه وتخریب خودرو و ایراد جرح با چاقو و قمه را به شما تفهیم می نماید آیا اتهام را قبول دارید ؟

در پاسخ اظهار داشته است ما به ساختمان رفتیم چون رجب  ، امید  و مجید  به ما خمله نمودند و فخاشی کردند در با ما درگیر شدند و ما برای دفاع از خود مجبور به زدن آن ها شده ام .

اتهام  اخلال در نظم عمومی با عربده کشی هم به متهمان ردیف سوم چهارم ( آقایان محسن و مهدی ) تفهیم گردید و ایشان به مانند گذشته اتهامات را واهی دانسته اند در آخرین دفاع هم تقاضای آزادی خورد را مطرح کرده اند .

در پایان جلسه با اعلام ختم رسیدگی دادگاه به شرح ذیل مبادرت به صدور رای نموده است .

 

دادنامه محکومیت به سبب ارتکاب اتهام  اخلال در نظم عمومی ، تمرد نسبت به مامور دولت در حین انجام وظیفه ، تخریب خودرو  و ایراد جرح با چاقو و قمه

 

در این پرونده آقایان ۱٫ محمد دارای سابقه کیفری بازداشت با قرار وثیقه ۲٫ مسعود  ۳٫ مهدی  ۴٫ محسن  با شکایت شکات ردیف اول به اتهام دائر بر اخلال در نظم عمومی و تمرد نسبت به مامور دولت در حین انجام وظیفه وتخریب خودرو متعهم ردیف دوم دائر بر  اخلال در نظم عمومی و تمرد نسبت به مامور دولت در حین انجام وظیفه وتخریب خودرو و ایراد جرح با چاقو و قمه متهمین ردیف سوم و چهارم دائر بر اخلال در نظم عمومی ، دادگاه با عنایت به دلایل ابرازی از جمله ۱٫ شکایت شکات ۲٫ اقرار صریح و مقرون به صحت متهمین در مرجع انتظامی و شعبه بازپرسی و اقرار ضمنی متهمان در دادگاه و دفاعیات غیر موجه آنان۳٫ نظریات پزشکی قانونی ۴٫ کیفرخواست ۵٫ گزارش مرجع انتظامی و سایر امارات و قرائن موجود در پرونده بزه های انتسابی آقایان مسعود ، محسن و مهدس   محرز و مسلم بوده و مستند به مواد ۲۹۴ و تبصره ۲ ماده ۳۰۲ و ماده ۳۶۷ و بندهای دم و سوم ماده ۴۸۰ با رعایت ماده ۴۸۱ و ماده ۶۰۷ و ۶۱۸ و تبصره ماده ۶۱۴ و ماده ۳۶۷ و بندهای ۲و ۳ ماده ۴۸۰ و با رعایت ماده ۶۰۷ و ۶۱۸ وتبصره ماده ۶۱۴ و ماده ۶۷۷ قانون مجازات اسلامی با رعایت تبصره ماده ۲۹ قانون آیین دادرسی کیفری ، حکم به محکومیت متهمان ردیف اول به تحمل ۴ ماه حبس تعزیری بابت اخلال در نظم عمومی و ۵ ماه حبس تعزیری از بابت تمرد نسبت به مامور دولت و شش ماه حبس تعزیری از بابت بزه تخریب با احتساب ایام بازداشت قبلی و متهم ردیف دوم را تحمل ۴ ماه حبس تعزیری بابت اخلال در نظم عمومی و ۵ ماه حبس تعزیری از بابت تمرد نسبت به مامور دولت و شش ماه حبس تعزیری از بابت جنبه عمومی بزه  ایراد جرح با قمه با احتساب ایام بازداشت قبلی و ایضا تادیه دو صدم دیه مرد مسلمان بابت جراحات دامیه لاله گوش  چپ  و یک و نیم صدم دیه مرد مسلمان بابت جراحات متلاحمه پشت دست راست در حق آقای امید  و ۵/۱ درصد دیه بابت جراحت متلاحمه و یم درصد دیه از بابت ارش پارگی انگشت سوم دست چپ در حق آقای رضا بکرانی محکوک و متهم ردیف سوم و چهارم را هر کدام به تحمل ۵ ماه و ۱۵ روزحبس تعزیری  با احتساب ایام بازداشت قبلی صادر و اعلام می دارد آراء صادره حضوری و نسبت به دیات قطعی می باشد و نسبت به سایر مجازات ها  ظرف ۲۰ روز از تاریخ  ابلاغ قابل تجدید نظر در محاکم تجدید نظر استان تهران می باشد .

شروع مرحله اجرای حکم محکومیت در اجرای احکام 

       پس از قطعیت پرونده به شعبه ۲ اجرای احکام دادسرای ناحیه ارسال شده است از آن  جا که دو تن از متهمین هنوز در  حبس می باشند دادیار اجرا با ارسال نامه ای به زندان اعلام نموده است مجازات ایشان ۵ ماه و۱۵ روز است لذا اگر به جهت دیگری زندانی نیستند ، تقاضا نموده آزاد شوند .

در مورخ … زندان با ارسال نامه ای آژادی ایشان را به اجرا اعلام نموده است

در مورخ ….  با صدور اخطاریه ای به محمد  اخطار شده است که جهت اجرای حکم خود را معرفی نماید .

با عدم مراجعه وی در تاریخ ….به وثیقه گذار وی ابلاع شده است که وی را ظرف مدت ۲۰ روز معرفی نماید .

در تاریخ ۲۶/۵/۸۹ محمد …. مبادرت به تقدیم دو مورد رضایت نامه محضری از دو تن از شکات خود نموده است و بر مبنای آن ها طی لایحه ای تقاضای تخفیف در مجازات صادره خود را نموده است . و مستند قانونی تقاضای خود را ماده ۲۷۷ قانون مجازات اسلامی بیان داشته است  دادگاه نیز بر مبنای همان ماده مجازات حبس وی را به۴ ماه حبس کاهش می دهد  .

 

مستندات قانونی

 

‌ماده ۲۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری

“هرگاه شاكي يا مدعي خصوصي در جرائم غير قابل گذشت بعد از قطعي شدن حكم از شكايت خود صرفنظر نمايد محكوم عليه‌مي‌تواند با استناد به استرداد شكايت از دادگاه صادر كننده حكم قطعي، درخواست كند كه در ميزان مجازات تجديدنظر نمايد، در اين مورد دادگاه به‌درخواست محكوم عليه در وقت فوق‌العاده رسيدگي نموده و مجازات را در صورت اقتضاء در حدود قانون تخفيف خواهد داد. اين رأي قطعي است.”