مقررات و ضوابط برقراری مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان

برقراری تعهدات بلندمدت ازجمله پرداخت مستمری بازنشستگی، مسنمری ازکارافتادگی و بازماندگان از مهم‌ترین خدمات و حمایت‌های بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی است که بیمه‌شدگان و بازماندگان واجد شرایط آنان می‌توانند درصورت احراز شرایط قانونی، از این حمایت‌ها بهره‌مند شوند.

مجتبی طهماسبی سرپرست اداره‌کل مستمری‌های سازمان تأمین‌اجتماعی در تشریح مقررات و ضوابط برقراری تعهدات بلندمدت این سازمان گفت: بیمه‌شدگان محترم سازمان تامین‌اجتماعی در صورت احراز شرایط عام بازنشستگی، می‌توانند درخواست بازنشستگی خود را از طریق سامانه خدمات غیرحضوری به نشانی es.tamin.ir ثبت و تمامی مراحل بازنشستگی خود را تا صدور حکم بازنشستگی، از همان طریق پیگیری کنند.

وی در تشریح انواع برقراری مستمری بازنشستگی گفت: سن۵۰ سالگی برای آقایان و سن ۴۵ سالگی برای خانم‌ها به شرط داشتن حداقل ۳۰ سال سابقۀ پرداخت حق بیمه، یکی از شرایط برقراری مستمری بازنشستگی است که مستمری بازنشستگی این دسته از افراد، با لحاظ متوسط دستمزد آخرین دو سال مبنای کسر حق بیمه محاسبه و پرداخت می‌شود.

طهماسبی همچنین گفت: داشتن ۶۰ سال برای آقایان و ۵۵ سال برای خانم‌ها و داشتن ۲۰سال سابقه پرداخت حق بیمه، یکی دیگر از شرایط قانونی بازنشستگی محسوب می‌شود و بیمه‌شدگان واجد این شرایط می‌تواند با ۲۰ روز حقوق بازنشسته شوند که البته اگر مستمری استحقاقی این افراد کمتر از حداقل مزد کارگر عادی مصوب شورای عالی کار در سال برقراری مستمری باشد، با رعایت ماده ۱۱۱ قانون تأمین‌اجتماعی، میزان مستمری پرداختی آنان تا رقم مزبور افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: بیمه‌شده مرد در صورت داشتن ۶۰ سال تمام و بیمه‌شده زن با داشتن ۵۵ سال تمام، در صورت داشتن کمتر از ۲۰ سال سابقه بیمه‌پردازی نیز می‌تواند مشمول دریافت مستمری بازنشستگی شود با این تفاوت که حقوق بازنشستگی به این افراد متناسب با سنوات پرداخت حق بیمه آنان خواهد بود، ضمن آنکه چنانچه بیمه‌شده بعد از احراز این شرایط سنی، کمتر از ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد، می‌تواند با پرداخت حق بیمه مربوط به مدت کسری سابقه تا ۱۰ سال از مزایای این نوع بازنشستگی بهره‌مند گردد.

‏ سرپرست اداره‌کل مستمری‌های سازمان تأمین‌اجتماعی در مورد بازنشستگی زنان کارگر با ۲۰ سال سابقه بیمه نیز گفت: خانم‌هایی که در مشاغل کارگری اشتغال به کار دارند، با ۲۰ سال سابقۀ کاری و دارا بودن ۴۲ سال سن نیز مشمول حقوق بازنشستگی شده و می‌توانند با ۲۰روز حقوق بازنشسته شوند. همچنین همه بیمه‌شدگانی که دارای ۳۵ سال سابقۀ پرداخت حق بیمه هستند، بدون هیچ گونه محدودیت سنی، می‌توانند بازنشسته شده و حقوق بازنشستگی دریافت نمایند.

‏طهماسبی در مورد شرایط برقراری مستمری ازکارافتادگی گفت: بیمه‌شده‌ای که بنا بر نظر کمیسیون‌های پزشکی موضوع ماده ۹۱ قانون تأمین‌اجتماعی، در اثر حادثه ناشی ازکار، ازکارافتاده کلی، ازکارافتاده جزیی یا مشمول دریافت غرامت مقطوع شناخته شود، بدون در نظرگرفتن مدت پرداخت حق بیمه و بیمه‌شده‌ای که ظرف ده سال قبل از وقوع حادثه غیرناشی از کار یا ابتلا به بیماری، حداقل حق بیمه یک سال کار را متضمن حق بیمه نود روز کار ظرف یک سال قبل از وقوع حادثه یا بیماری منجر به ازکارافتادگی پرداخته باشد، در صورت ازکارافتادگی کلی، حسب مورد، استحقاق دریافت تعهدات قانونی متناسب با آن را خواهد داشت. افراد واجد این شرایط، می‌توانند از طریق سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی es.tamin.ir منوی مستمری‌بگیران‏/ مستمری ازکارافتادگی، درخواست برقراری مستمری ازکارافتادگی خود را به‌صورت غیرحضوری ثبت و پیگیری کنند.

وی همچنین در تشریح مقررات برقراری مستمری از کار افتادگی و بازماندگان افزود: کلیه بازماندگان واجد شرایط مستمری‌بگیران ازکارافتاده کلی، بازنشسته یا بیمه‌شدگان متوفی، در صورت احراز شرایط مقرر در اصلاحیه بند ۳ ماده ۸۰ قانون تامین اجتماعی و تبصره‌های ذیل آن شامل دارا بودن یک سال سابقه در ده سال آخر که حداقل ۹۰ روز آن در آخرین سال حیات باشد یا دارابودن ۲۰ سال تمام سابقه پرداخت حق بیمه پیش از فوت؛ از مستمری و سایر مزایای جنبی مستمری‌بگیران، بهره‌مند می‌شوند.

همچنین در صورتی که بیمه شده متوفی دارای بیش از یک سال سابقه پرداخت حق بیمه باشد، لیکن به نحوی حائز شرایط مقرر در قانون مذکور نگردد؛ بازماندگان وی متناسب با سنوات پرداخت حق بیمه از مستمری، بهره‌مند خواهند شد.