مطالبه مهریه از پدر شوهر

بر خلاف آنچه عده ای از مردم تصور می کنند ، پدرشوهر حتی اگر ثروتمند و دارای دهها ملک باشد ، وظیفه ای در قبال پرداخت مهریه پسرش  ندارد، هرچند که پسرش فقیر و تهیدست باشد.

در اصل مهریه تعهدی است که مرد در قبال همسرش کرده و مطلقا ربطی به اطرافیانش ندارد. اگر مرد مالی داشته باشد زن می‌تواند با اثبات آن از طریق اداره ثبت اسناد و دادگاه مهریه خود را وصول کند و چنانچه مرد مال قابل توقیفی نداشته باشد، در صورت عندالمطالبه بودن مهریه و با درخواست اعسار زوج، دادگاه رأی به تقسیط مهریه می‌دهد.

مطالعه بیشتر : نحوه قسطی کردن مهریه توسط مرد

روش گرفتن مهریه از پدر شوهر

مهریه

اگر هنوز ازدواج  صورت نگرفته است و قصد دارید علاوه بر زوج بنوانید مهریه را از پدرش نیز مطالبه کنید می بایست  در زمان ثبت عقد نکاح در دفترخانه ازدواج از سردفتر بخواهید در سند ازدواج ، قید کند پدر شوهر به همراه زوج پرداخت مهریه را به صورت تضامنی تقبل می نماید و یا  یا ضمانت پسرش  را  در پرداخت مهریه به عهده می گیر د در این صورت زن می‌تواند با استناد به این تعهد برای گرفتن مهریه به پدر شوهر خود نیز  مراجعه کند.

البته اگر بتوانید رضایت پدر شو هر  ر ا کسب بکنید پس از ازدواج نیز می توانید با مراجعه به یکی از دفاتر اسناد  رسمی ،  با انعقاد قراردادی جداگانه با پدر شوهر از وی بخواهید پرداخت تضامنی مهریه  یا  پذذذذیرش ضمانت زوج را بپذیرد .

دریافت مهریه در صورت فوت پدر شوهر

در صورت فوت پدر شوهر ، اگر ماترکی (ارثی که از پدر شوهر به جای مانده) از وی باقی مانده باشد، زن می‌تواند مهریه خود را  از محل سهم شوهر خود از ماترک پدرش وصول کند. اما، در صورتی که بعد از فوت پدر شوهر، اموالی به ارث نگذاشته باشد، یا طلبکار دیگری زودتر از زن آن را توقیف کرده باشد ، زن قادر به وصول مهریه از طریق اموال پدر شوهر نخواهد بود .  

مطالعه بیشتر : نحوه مطالبه مهریه در عقد موقت

نحوه توقیف سهم الارث مرد بابت مهریه

برای توقیف سهم الارث شرایط متفاوتی وجود دارد:

الف – در حالت اول، شرایطی است که مرد فوت می‌کند و همسر دائمش هنوز مهریه خود را دریافت نکرده و آن را نبخشیده است. در این صورت، چون مهریه بدهی محسوب شده و برای پرداخت اولویت بالاتری نسبت به سهم الارث سایر وراث دارد، زن می‌تواند اموالی را توقیف نماید و باقی وراث برای فروش آن باید رضایت زن را جلب کنند.

ب – در حالت دیگر، مرد در قید حیات است و یکی از بستگان وی (مانند پدر) فوت شده و از او مالی به زوج ارث تعلق می‌گیرد. چنانچه زن مهریه خود را مطالبه کند، می‌تواند به اندازه مهریه خود از سهم الارث مرد را توقیف کند.

در این شرایط، لازم است ابتدا زن دادخواستی مبنی بر مطالبه مهریه از همسر خود تنظیم کرده و از طریق دادگاه یا دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تقاضای توقیف سهم الارث آقا برای مهریه را نماید. پس از تنظیم دادخواست و انجام کارشناسی‌های لازم توسط دادگاه، درصورت انحصار وراثت شخصی که ارث برای مرد به جا گذاشته، زن می‌تواند آن مال را به مزایده و فروش بگذارد.