نحوه قسطی کردن مهریه توسط مرد

هنگامی که زن مهریه‌اش را مطالبه می‌کند یا در موارد اجرا گذاشتن مهریه توسط زن ، اگر مرد توان مالی داشته باشد مهریه را می‌پردازد در غیر این صورتبه دلیل عدم توانایی مالی می‌تواند دادخواست اعسار از نحوه پرداخت مهریه به دادگاه داده و درخواست قسط‌ بندی مهریه را مطرح نماید و تا زمانی که دادخواست اعسار وی رسیدگی و تعیین تکلیف شود جلب نخواهد شد، در غیر این صورت امکان جلب او وجود دارد.

معنی  دادخواست اعسار 

منظور از دادخواست اعسار مهریه ، تقاضایی ایت که مردانی که قادر به پرداخت یکجای مهر یه نیستند به دادگاه می  دهند و از دادگاه می خواهند حکم به پرداخت مهریه به صورت قسطی صادر نماید . در حال حاضر این دادخواست بعد از درخواست مهریه از طرف زن ، به دادگاه تقدیم می گردد برای آشنایی به نحوه قسطی کردن مهریه یا طرح دعوای اعسار از پرداخت مهریه ادامه مطلب را مطالعه بفرمایید .

نحوه رسیدگی به درخواست قسطی کردن مهریه

مهریه

چنانچه دادخواست اعسار توسط دادگاه پذیرفته شود، متناسب با وضعیت مالی زوج، یک پیش قسط و اقساط ماهیانه یا اقساط چندماهه برای نحوه پرداخت مهریه مشخص می‌شود. اما توجه داشته باشید که هیچگونه میزان و ملاکی برای اقساط مهریه مشخص نشده و تعیین آن کاملا به قاضی پرونده بستگی دارد که براساس میزان مهریه، توان مالی زوج و دفاعیات زوجه مشخص می‌گردد.

تاثیر درخواست طلاق از طرف مرد بر قسطی شدن مهریه

البته در مواردی که درخواست طلاق از طرف زوج باشد، رویه دادگاه سختگیرانه‌تر است و برخی شعب اعسار زوج را نمی‌پذیرند و یا پیش‌قسط سنگین‌تری برای زوج در نظر می‌گیرند. لازم به ذکر است که طبق بخشنامه جدید طلاق توافقی پیش قسط و اقساط باید کامل و منظم پرداخت شود وگرنه امکان جریمه و جلب وجود دارد ولی، امکان توقیف مستثنیات دین برای پرداخت مهریه نیست.

البته نپرداختن مهریه تا ۱۱۰ سکه بهار آزادی یا معادل آن جزو جرائم مالی محسوب شده و می‌تواند منجر به صدور حکم جلب مهریه شود. ولی نسبت به مازاد آن در صورت عدم پرداخت حکم جلب صادر نمی‌شود.

نحوه تعیین میزان پیش قسط مهریه

سوالی که برای خیلی از افراد در زمان تقسیط مهریه پیش می‌آید این است که میزان پیش قسط مهریه چقدر است طبق قوانین مربوط به مهریه و اعسار، میزان و ملاک مشخصی برای پیش قسط و اقساط مهریه در نظر گرفته نشده و اختیار نحوه تعیین آن کاملا با قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده است.

قاضی با توجه به میزان مهریه، شرایط مالی زوج و دفاعیات و مدارک زوجه میزان پیش پرداخت را تعیین می‌کند. بنابراین، مبلغ قسط‌ها برای هر پرونده و در هر شعبه‌ای به صورت موردی و مجزا با توجه به درآمد زوج و دارایی‌های وی توسط قاضی دادگاه خانواده تصمیم‌گیری می‌شود.

قانون اعسار

آثار عدم پرداخت اقساط مهریه توسط مرد

دادگاه خانواده تا سه بار اخطاریه برای زوج ارسال می‌کند و اگر زوج نسبت به اجرای حکم بی‌توجه باشد، با درخواست زوجه دادگاه طبق قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی حکم جلب مرد را به درخواست زن صادر می‌کند. اجرای تقسیط مهریه از زمانی است که حکم به مرد ابلاغ می‌شود.

بدین صورت که حکم تقسیط مهریه در هر تاریخی به وی ابلاغ گردد، موظف است هر ماه و در همان تاریخ قسط را پرداخت کند، حتی اگر تاریخ دریافت حکم چند روز پس از تاریخ ابلاغ آن باشد. چنانچه مرد زودتر از موعد مقرر (تاریخ ابلاغ) قسط را پرداخت کند، می‌تواند تاریخ اقساط را به آن تاریخ تغییر دهد.

به عنوان مثال، اگر تاریخ ابلاغ دهم ماه باشد و مرد بیست روز بعد از دریافت ابلاغ یعنی در اول ماه قسط مهریه را پرداخت کند دیگر نیازی به پرداخت قسط بعدی در دهم همان ماه نیست و می‌تواند اول ماه بعد پرداخت نماید.

نکته مهمی که در اینجا وجود دارد آن است که هر فردی به نمایندگی از زوج می‌تواند قسط مهریه را پرداخت کند، ولی برای دریافت آن تنها خود زن می‌تواند دریافت کند مگر اینکه به شخص دیگری وکالت داده باشد.