منظور از تعطیلی عملیات اجرایی ، قطع عملیات اجرایی ، توقیف عملیات اجرایی ، تأخیر عملیات اجرایی

تفاوت تعطیلی عملیات اجرایی ، قطع عملیات اجرایی ، توقیف عملیات اجرایی ، تأخیر عملیات اجرایی به رغم آنچه که عموم مردم تصور می کنند میان اصطلاحات ٰتعطیلی عملیات اجرایی ، قطع عملیات اجرایی ، توقیف عملیات اجرایی و تأخیر عملیات اجرایی تفاوت وجود دارد که در ادامه به مفهوم هر یک اشاره می نماییم .

نحوه قسطی کردن مهریه توسط مرد

هنگامی که زن مهریه‌اش را مطالبه می‌کند یا در موارد اجرا گذاشتن مهریه توسط زن ، اگر مرد توان مالی داشته باشد مهریه را می‌پردازد در غیر این صورتبه دلیل عدم توانایی مالی می‌تواند دادخواست اعسار از نحوه پرداخت مهریه به دادگاه داده و درخواست قسط‌ بندی مهریه را مطرح نماید و تا زمانی که دادخواست اعسار وی رسیدگی و تعیین تکلیف شود جلب نخواهد شد، در غیر این صورت امکان جلب او وجود دارد.

نحوه قسطی کردن بدهی خود در دادگاه

نحوه قسطی کردن بدهی در دادگاه اعسار حالت و وضعیت کسی است که در شرایط فقر و تنگدستی قرار گرفته و از عهده مخارج ، هزینه‎ها و بدهی‌های خود بر نمی‎آید. در این حالت برای اینکه بدهکار بتواند برای پرداخت دین خود مهلت بخواهد یا بدهی خود را تقسیط نماید باید از دادگاه تقاضای اعسار کند مثلا  مصداق اعسار در دعاوی خانوادگی تقاضای قسطی شدن بدهی زوج به زوجه بابت مهریه ، نفقه و اجرت الامثل می تواند باشد .

امکان توقیف ملک اجاره داده شده توسط بدهکار

مستثنیات دین مواردی است که امکان توقیف آنها در برابر بدهی‌ها وجود ندارد. علی رغم آن که مصادیق مستثنیات دین در قانون مشخص شده لیکن برخی از قضات و وکلا در خصوص توقیف  آپارتمان یا ملکی که بدهکار اجاره داده است اختلاف نظر دارند که در این خصوص نظریه مشورتی صادر شده است .

چگونگی طرح و اثبات ادعای اعسار از پرداخت هزینه‌ دادرسی

طرح دعوا در دادگستری نیازمند پرداخت هزینه است اما گاه افراد توانایی مالی کافی برای پرداخت هزینه دادرسی را ندارند. در این صورت چون منصفانه نیست که این اشخاص به علت نداشتن توانایی مالی، از رسیدن به حقوق خود منع شوند، قانونگذار اجازه داده‌ است که با اثبات اعسار (ناتوانی) از پرداخت هزینه دادرسی ، بتوانند دعوای خود را مطرح کنند.

آیین‌نامه قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی

آیین‌نامه نحوه اجرای محکومیت‌های مالی در اجرای ماده ۲۸ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی مصوب ۱۳۹۴، “آیین‌نامه اجرایی نحوه اجرای محکومیت‌های مالی” به شرح مواد آتی است. ماده ۱- اعمال ماده ۳ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی مصوب ۱۳۹۴ که در این آیین‌نامه قانون نامیده می‌شود، منوط به احراز موارد زیر توسط دادگاه است:

اموال قابل دریافت از بدهکار

اگر طلبکار به دنبال توقیف اموال بدهکار باشد، باید بداند که امکان توقیف بسیاری از اموال را نداردبر اساس قانون طلبکار می‌تواند برای وصول طلبش اموالی از بدهکار را توقیف کند و اموال او را به عنوان طلب خود بردارد. اما برداشت تمام اموال بدهکار امکان‎پذیر نیست و طلبکار نمی‌تواند هر اموالی که دلش خواست را از بدهکار بگیرد.

معنی مستثنیات دین و مصادیق آن 

مستثنیات دین مواردی است که امکان توقیف آنها در برابر بدهی‌ها وجود ندارد. این موارد طبق قانون مشخص شده است.

نمونه لایحه جلب شخص ثالث به دادگاه

لایحه جلب شخص ثالث به دادگاه در پرونده مورد اشاره ملاحظه می شود که تجدید نظر خواه دادخواستی به خواسته جلب ثالث شرکت بطرفیت ........تقدیم آن مرجع محترم نموده و حسب دستور صادره قضائی مقرر گردیده است تا در جهت رفع نقص پرونده خواهان جلب ثالث نسبت به اعلام نشانی خوانده در کشور آفریقای جنوبی اقدام نماید . در این راستا لازم به ذکر است که :

اعسار در دعاوی خانواده

اعسار در دعاوی خانوادگی نقش بسزایی دارد و در ابعاد مختلف پرونده‌های خانوادگی، به‌دلیل دارا بودن آثار مالی تاثیرگذار است. اعسار به‌معنای رنج و سختی است و حالتی‌ است که فرد به‌ واسطه‎ نداشتن سرمایه یا عدم دسترسی به مالش، توانایی پرداخت هزینه دادرسی یا دیون خود را ندارد. 

‌قانون اعسار

متن کامل قانون اعسار مصوب ۲۰ آذر ماه ۱۳۱۳ شمسي ‌ماده اول - معسر كسي است كه به واسطه عدم كفايت دارايي يا عدم دسترسي به مال خود قادر به تأديه مخارج محاكمه يا ديون خود نباشد.

دستورالعمل نظارت بر زندانیان دارای محکومیت مالی 

متن کامل دستورالعمل نظارت بر زندانیان دارای محکومیت مالی  دستورالعمل "نظارت بر زندانیان دارای محکومیت مالی" از سوی رئیس قوه قضاییه ابلاغ شد.

نکات کاربردی قانون نحوه‌ اجرای محکومیت‌های مالی

نکات کاربردی قانون نحوه‌ اجرای محکومیت‌های مالیحکمی که مراجع قضایی علیه یک شخص صادر می‌کنند، می‌تواند درخصوص موضوعات مالی یا غیرمالی باشد. محکومیت‌های مالی و نحوه‌ اجرای این محکومیت‌ها یکی از موضوعات بسیار پرکاربرد حقوقی است که اشخاص در مرحله‌ اجرای حکم با آن مواجه می‌شوند. ازاین‌رو، آشنایی با نکات حقوقی آن اهمیت بسزایی دارد.

نحوه اجرای حکم محکومیت در دادگاه

نحوه اجرای حکم محکومیت در دادگاه قانون نحوه‌ی اجرای محکومیت‌های مالی ، کاربردهای بسیاری در دعاوی و اختلافات مالی دارد و در آراء قضایی هم بسیار مورد استناد قرار می‌گیرد. کاربرد اصلی این قانون برای زمانی است که یک شخص به موجب حکم قطعی دادگاه، محکومیت مالی پیدا می‌کند.

وضعیت حقوقی معسر غیر واقعی

بررسی وضعیت حقوقی معسر غیر واقعی اعسار وضعیت حقوقی است که به واسطه حادث شدن آن فرد در حالتی قرار خواهد گرفت که دیگر به راحتی قادر به تادیه دیون خود و پرداخت مطالبات دیگران نیست.

اسقاط حق طرح دعوای اعسار و تقسیط بدهی

اثر اسقاط حق طرح دعوای اعسار و تقسیط بدهی   اگر شخصی شرط نماید که طرف مقابل (اعم از طرف قرارداد، محکوم‌علیه یا متعهد گزارش اصلاحی)، حق تقسیط مبلغ موضوع قرارداد، محکوم به یا موضوع تعهد را حسب مورد ندارد و فقط می‌بایست نقدی پرداخت کند و مورد قبول مشروط‌ علیه نیز واقع شود؛ آیا مشروط‌ علیه، می تواند برخلاف این شرط عمل نموده و دادخواست تقسیط مطرح کند یا در قبال بدهی خود، مال معرفی کند؟

نمونه لایحه اعسار از پرداخت هزینه دادرسی

لایحه اعسار از پرداخت هزینه دادرسی ریاست محترم  شعبه .... دادگاه حقوقی  شهر .... با سلام احتراما در خصوص پرونده کلاسه    .....   مطروحه در آن شعبه محترم با موضوع دادخواست اینجانب به طرفیت آقای ...... به خواسته اعسار از  پرداخت هزینه دادرسی  و مطالبه مهریه به استحضار می رساند .

نحوه قسطی کردن مهریه

نحوه قسطی کردن مهریه, اعسار چیست, چگونگی قسطی شدن مهریه, نحوه پرداخت مهریه به صورت قسطی, مشاوره با وکیل خبره

نحوه قسطی کردن پرداخت مهریه

نحوه قسطی کردن مهریه, اعسار چیست, چگونگی قسطی شدن مهریه, نحوه پرداخت مهریه به صورت قسطی, مشاوره با وکیل مهریه

قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی مصوب ۹۴

قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی ، دانلود قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی ،متن کامل قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی ، قانون محکومیت های مالی مصوب ۹۴، قانون زندان بابت بدهی

Go to Top