مهلت بارگذاری فرم تبصره ماده ۱۰۰ مالیات 1402

سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص نحوه بارگذاری اطلاعات مشمولان تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم در سامانه مای تکس، گفت: اطلاعات افراد صورت مرحله به مرحله در حال بارگذاری است.

مصوبه شورای فقهی بانک مرکزی در مورد ضرورت تفهیم قراردادها با ادبیات گفتاری صحیح به مشتریان

بخشنامه بانک مرکزی درباره مصوبه شورای فقهی بانک مرکزی با موضوع ضرورت تفهیم قراردادها با ادبیات گفتاری صحیح

مصوبه اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها

تصویب‌نامه در خصوص فراهم کردن زمینه اشتغال دانش آموختگان دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری

مصوبه هیئت وزیران مبنی بر دریافت خسارت افت قیمت وسایل نقلیه

با مصوبه هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۳/۳/۲۰ بیمه ها مکلف به پرداخت خسارت افت قیمت وسیله نقلیه شدند .

رای وحدت رویه درمورد مرجع صالح در رسیدگی به جرائم «ضابط دادگستری فاقد کارت»

هیات عمومی دیوان عالی کشور جدیدترین رای وحدت رویه خود را درباره مرجع صالح در رسیدگی به جرائم «ضابط دادگستری فاقد کارت» صادر کرد.

پیش نیاز های اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات غیر منقول

یک وکیل دادگستری گفت: پیچیدگی قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول و متفرعات آن و نیز دستگاه‌های متعددی که همکاری آنها برای اجرای تمام و کمال قانون الزامی است، این قانون را در عمل و فرایند اجرا با چالش‌های زیادی مواجه خواهد کرد.

هزینه‌ های دادرسی و میزان جزای نقدی بدل از حبس در سال ۱۴۰۳

با توجه به قانون بودجه سال ۱۴۰۳، هزینه‌ های دادرسی و میزان جزای نقدی بدل از حبسو تعرفه های خدمات قضایی، در بخش های مختلف دعاوی مالی و غیر مالی، اجرای احکام و دعاوی کیفری، نسبت به سال گذشته ، افزایش نداشته و مطابق جدول هزینه دادرسی سال گذشته است.

معرفی ضامن یا اخذ تامین شرط اجرای حکم غیابی به نفع موسسات دولتی

​​​​​​​معاون حقوقی دادگستری کل استان تهران با اشاره به تبصره ۲ ماده ۳۰۶ قانون آیین دادرسی مدنی مبنی بر اینکه اجرای حکم غیابی منوط به معرفی ضامن معتبر یا اخذ تامین مناسب از محکوم‌له است، گفت: دولت یا مؤسسات دولتی از شمول این تبصره مستثنی نیستند و اتخاذ تصمیم درباره نوع ضامن یا میزان تامین با دادگاه صادرکننده حکم غیابی است.

مراحل تجمیع دو یا چند ملک

زمانی که شخصی دو یا چند پلاک را براثر احداث ساختمان و یا چند پلاک را به صورت یک قطعه ایجاد كند و یا قطعاتی که به هم وصل و دارای سهام مشاعی مساوی باشند وقصد تجميع داشته باشند، مالك يا مالكين و يا قائم مقام قانوني آن ها می بایست از اداره ثبت اسناد و املاک تقاضای خود را مبني برتجمیع ارائه نمايند.

جلب شخص ثالث به منظور کامل نمودن خواندگان

گاه پیش می آید، که خواهان هنگام ارائه دادخواست و به دلیل مطلع نبودن از تعداد واقعی خواندگان بعضی از کسانی را که باید در دادخواست به عنوان خوانده قید می نموده را در ردیف خواندگان ذکر نکرده است که دعوت آن ها به دادرسی را جلب شخص ثالث می گویند .

ابلاغ نرخهای جدید جرائم رانندگی سال 1403

سرپرست ریاست جمهوری مصوبه دولت درباره جزئیات نرخهای جدید جرائم رانندگی را ابلاغ کرد.

ممنوعیت سلب امتیاز از سیم‌کارت‌‌های دارای بدهی و بلااستفاده

رئیس دیوان عدالت اداری به تشریح جزئیات رای جدید این دیوان در رابطه با ممنوعیت سلب امتیاز سیم کارت‌های بلااستفاده پرداخت.

رای وحدت رویه در مورد تکلیف وکیل بر رعایت مصلحت موکل

رای وحدت رویه ۸۴۷ هیات عمومی دیوان عالی کشور مورخ ۱۴۰۳/۲/۲۵ طبق ماده ٢۴٧ قانون مدنی مصوب ١٣٠٧/٢/١٨ انجام معامله نسبت به مال دیگری از طریق وکالت تجویز شده است. از سوی دیگر مطابق ماده ۶۶٧ همان قانون وکیل موظف است در تصرفات و اقدامات خود مصلحت موکل را رعایت نماید.

رای دیوان عدالت اداری در مورد پرداخت شهریه جانبازان و ایثارگران

اطلاق ماده ۱۱ آیین‌نامه اجرایی تبصره ماده ۶۶ قانون جامع خدمات ‌رسانی به ایثارگران (موضوع تصویب‌نامه شماره ۳۹۰۰۵/ت۵۷۱۸۶ هـ مورخ ۱۴۰۱/۳/۱۱ هیأت وزیران) و تبصره ذیل آن در حدی که متضمن شمول مفاد آن به مشمولین ورودی سنوات قبل از تصویب آیین‌نامه است که همین امر بر عدم وجود فرصت مناسب برای مشمولین جهت تطبیق با مفاد آیین‌نامه دلالت دارد.

نظریه مشورتی درباره دارندگان مدرک فقه و حقوق متقاضی استفاده از بند «د» ماده ۸ لایحه قانونی استقلال کانون وکلا

در خصوص بند «د» ماده ۸ لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۳۳۳ با اصلاحات بعدی که مقرر کرده است کسانی که دارای لیسانس حقوق قضایی باشند، پروانه وکالت دریافت می‌کنند؛ آیا این بند افراد دارای لیسانس فقه و حقوق را نیز شامل می‌شود؟

طرق ثبت دادخواست بدوی و تجدید نظر در دیوان عدالت اداری

با توجه به تغییرات ایجاد شده در قانون دیوان عدالت اداری و  نو آوری های انجام شده ثبت دادخواست در دیوان عدالت اداری از  روش های مختلفی امکان‌پذیر است که بعضی از آنها  غیرحضوری و برخی دیگر نیازمند حضور فیزیکی اشخاص است.

 اداره کشور بعد از فقدان رئیس جمهور

بحث از قانون و حاکمیت آن در کشور، یکی از اندیشه‌های حاکم در حقوق اساسی مدوّن است. به همین سبب، تقریبا تمام اندیشمندان و صاحب‌نظران حقوق و علوم سیاسی بر اصل وجود «حاکمیت قانون» اجماع دارند.

ابطال مصوبه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در جرم‌انگاری برخی رفتارهای گروه لوازم خانگی، برقی و الکترونیکی

ابطال ماده ۱۶ ضوابط اختصاصی گروه کالایی لوازم خانگی، برقی و الکترونیک موضوع مصوبات جلسه شماره ۱۳۰ مورخ ۴/۱۳۹۹/۲۱ ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز

منظور از تعطیلی عملیات اجرایی ، قطع عملیات اجرایی ، توقیف عملیات اجرایی ، تأخیر عملیات اجرایی

تفاوت تعطیلی عملیات اجرایی ، قطع عملیات اجرایی ، توقیف عملیات اجرایی ، تأخیر عملیات اجرایی به رغم آنچه که عموم مردم تصور می کنند میان اصطلاحات ٰتعطیلی عملیات اجرایی ، قطع عملیات اجرایی ، توقیف عملیات اجرایی و تأخیر عملیات اجرایی تفاوت وجود دارد که در ادامه به مفهوم هر یک اشاره می نماییم .

اعطای فرصت چهارسال برای دریافت سند رسمی

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: با تصویب نهایی قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، در مجموع حدود ۴ سال به مردم برای دریافت اسناد رسمی اراضی و املاک قولنامه‌ای فرصت داده شده است.

Go to Top