نحوه گرفتن اظهارنامه مالیات بر ارث

یکی از مهمترین مدارک و مستندات لازم برای تقدیم دادخواست انحصار وراثت به شورای حل اختلاف اخذ  اظهارنامه مالیات بر ارث از اداره مالیاتی شهر یا حوزه ای است که متوفی در آن زندگی کرده و ارائه آن به شورای حل اختلاف است  . بر خلاف سال های قبا که برای تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارث ناگزیر به مراجعه به اداره مالیات بود   هم اکنون  می توان از طریق  مراجعه به سامانه اینترنتی اداره دارایی اقدام به تسلیم اظهارنامه مالیاتی نمود که در این نوشتار به جزییات آن اشاره می گردد .

نحوه دریافت سهم‌الارث

نحوه دریافت سهم‌الارث پس از فوت هر فرد، مالکیت اموال به جا مانده از متوفی پس از تسویه به بازماندگانش به عنوان ارث  خواهد رسید. به اموالی که پس از فوت به نسبت سهم ‎الارث به بازماندگان می‎ رسد، سهم ‎الارث می‌گویند. 

نحوه خرید ملک ورثه ای

هر آنچه باید در خرید ملک ورثه ‎ای بدانید ملکی که مالک آن فوت کرده و مالکیت آن به ورثه او منتقل شده، ملک ورثه ‎ای است. در هنگام خرید ملک ورثه‎ ای باید نکاتی مورد توجه قرار گیرد.

نحوه ابطال وصیت‎ نامه

گاهی اوقات ممکن است وصیت‎نامه ‎ای که توسط متوفی در زمان حیات وی تنظیم شده است، دارای ایراداتی باشد که آن ایرادات در نهایت به ضرر ذی‎نفع منتهی شود. بنابراین در این شرایط تنها راه جلوگیری از ورود ضرر، تنظیم دادخواستی تحت عنوان «ابطال وصیت‎نامه» است.

نکات کاربردی انحصار وراثت و مالیات بر ارث

گواهی انحصار وراثت به برگه‌های قانونی صادرشده توسط شورای حل اختلاف گفته می‎شود که دلالت بر تعیین وراث متوفی و مقدار سهم هر یک از آنها دارد قبلا در خصوص نحوه و مراحل گرفتن انحصار وراثت توضیحات مبسوطی ارائه نموده ایم و در این نوشتار نظر خوانندگان محترم را به نکات کاربدی و مهم در خصوص شرایط گرفتن انحصار وراثت و گواهی مالیات بر ارث جلب می نماییم .

شرایط و آثار حقوقی وصیت

وصیت به این معناست که انسان سفارش کند بعد از مرگش برای او کاری انجام دهند یا بگوید بعد از مرگش چیزی از اموال او برای کسی باشد یا برای فرزندان خود قیّم (سرپرست) مشخص کند. وصیت باید برای انجام امور مشروع باشد. چرا که وصیت بر امور غیرمشروع باطل است. وصیت , ارث , وکیل ارث , مشاوره با وکیل ارث ،معنی وصیت تملیکی,معنی موصی , معنی موصی‌له , معنی موصی‌به , محروم کردن فرزند از ارث

حقوق و تکالیف ورثه

یکی از منابع مالکیت، اموال به جای مانده پس از فوت افراد است که ماترک یا ارث نام دارد اما گاهی پیش می‌آید که برخی وراث به جهت ناآشنایی و نیز شرایط روحی، بعضاً دچار مشکلاتی از قبیل مواجه شدن با طلبکاران، می‎شوند که با آگاهی یافتن از حقوق و تکالیف خود می‎توانند آن را مهار کنند.

نحوه ارث بردن جنین از اموال متوفی

ارث در لغت به مفهوم انتقال غیرقراردادی چیزی، از شخص به دیگری بوده و به معنای باقی‌مانده‌ چیزی نیز است. در اصطلاح حقوقی نیز مقصود از ارث، انتقال مالکیت اموال متوفی، پس از فوت به وراث اوست.

ارث بردن زن از سرقفلی و حق کسب و پیشه

نظریه مشورتی در مورد ارث بردن زن  نظر به اینکه حق کسب و پیشه یا تجارت به تبع محل کسب و پیشه در حکم غیرمنقول محسوب است لذا با عنایت به مواد ۹۴۶ و ۹۴۷ قانون مدنی که استحقاق زن از ماترک غیرمنقول همسر را منحصر به قیمت انبیه و اشجار دانسته است، نظریه مشورتی در خصوص ذی‌سهم بودن عیال در سرقفلی چیست

نحوه انتقال املاک و دارایی های مرد بعد از فوت به زن

مشاوره تلفنی با وکیل ملکی اگر نیاز به اخذ مشاوره [...]

مرجع صالح برای تقسیم ترکه اموال غیر منقول

مرجع صالح برای تقسیم ترکه اموال غیر منقول نظریه مشورتی در مورد تقسیم ما ترکسوالدر موردی که دادخواست تقسیم ترکه بوده و بین ورثه صغیر و محجوری هم نباشد و ماترک هم کلاً غیرمنقول است آیا دادگاه صالح به رسیدگی است یا اینکه تقسیم با واحد ثبتی محل وقوع ملک طبق قانون افراز و فروش املاک مشاعی خواهد بود؟

نحوه مهر و موم کردن ارثیه

چگونگی حفظ و تقسیم ارث رییس شعبه ۴ دادگاه عالی انتظامی قضات چگونگی حفظ و تقسیم ترکه پس از فوت را تشریح کرد.معنی ترکه عبدالرحیم سمسارزاده در تعریف ترکه اظهار کرد: ترکه عبارت است از اموال به‌جامانده از متوفی (شخص فوت‌شده) که در لحظه فوت از مالکیتش خارج می‌شود و به ورثه حین‌الفوت وی تعلق می‌گیرد ولی قبل از اینکه ورثه بتوانند به‌صورت قانونی از این ترکه استفاده کنند، عمل تصفیه ممکن است بر ترکه اعمال شود.

اموال مشمول مالیات بر ارث

مالیات بر ارث، مالیاتی است که به ماترک متوفی تعلق می‌گیرد. وراث برای تقسیم ماترک و انتقال اموال، نیاز به گواهی واریز مالیات بر ارث دارند و این گواهی پس از تشکیل پرونده، ارایه اظهارنامه و پرداخت مالیات، توسط اداره امور مالیاتی محل سکونت متوفی صادر می‌شود.

نحوه ارث بردن زن و شوهر 

نحوه ارث بردن زن و شوهر  از یکدیگر  در میزان سهم الارث زن و شوهر تفاوت‌هایی وجود دارد بدین صورت که با شرایط مساوی میزان سهم الارث زوج از ترکه زوجه دو برابر سهم الارث زوجه از ترکه زوج است.

قانون مدنی

قانون مدنی متن كامل قانون مدني ايران در انتشار و آثار و اجراي قوانين به طور عموم‌ ماده ۱ مصوبات مجلس شوراي اسلامي و نتيجه‌ي همه‌پرسي پس از طي مراحل قانوني به رئيس جمهور ابلاغ مي‌شود. رئيس جمهور بايد ظرف مدت پنج روز آن را امضا و به مجريان ابلاغ نمايد و دستور انتشار آن را صادر کند و روزنامه‌ي رسمي موظف است ظرف مدت ۷۲ ساعت پس از ابلاغ، منتشر نمايد.

نحوه  و مراحل گرفتن انحصار وراثت

نحوه گرفتن انحصار وراثت بعد از فوت شخص نیاز به اخذ گواهی حصر وراثت است و بعد از و ابطال شناسنامه متوفی و تهیه گواهی فوت از مرجع صلاحیت‌دار، اشخاص ذی‌سمت باید به شورای حل اختلاف آخرین اقامتگاه قانونی متوفی مراجعه و فرم مخصوص را دریافت کرده و نام تمام کسانی که از شخص متوفی ارث میبرند را با درج نسبت آنها با متوفی قید کنند تا پس از انجام تشریفات قانونی گواهی حصر وراثت صادر شود.

شرایط  و نحوه ارث‌ بردن زن و شوهر از یکدیگر

یکی از شرایط لازم برای اینکه زن و شوهر وارث هم شوند، عقد نکاح دایم است، یعنی در ازدواج موقت توارث بین زوجین برقرار نمی‌شود و شرط بعدی برای ارث بردن زن و مرد از یکدیگر این است که در زمان فوت، زن و مرد در عقد هم باشند و رابطه زوجیت موجود باشد.

نحوه تقسیم ارث والدین قبل از فوت میان فرزندان

نحوه تقسیم ارث والدین قبل از فوت میان فرزندان والدین می‌توانند هر میزان از اموال خود را به فرزندانشان در قالب عقد یا هبه واگذار کنند.  گاهی اوقات پدر و مادر پیش از آن که فوت کنند تصمیم به تعیین تکلیف مال و اموال خود می‌گیرند و بر این اساس پیش از فوت ارثیه آنها میان فرزندان تقسیم می‌شود.

نحوه تقسیم ارث بین وراث طبقه‌ی دوم

نحوه تقسیم ارث بین طبقه‌ی دوم ورّاثاگر هیچ وارثی در طبقه‌ی اول اعم از پدر، مادر، فرزند یا نوه یا نتیجه وجود نداشته باشد، به سراغ ورّاث طبقه دوم می رویم و باید ما ترک بین ورثه طبقه دوم تقسیم شود .

چه کسانی از متوفی ارث می‌برند؟

مشاوره حقوقی ارث اگر نیاز به اخذ مشاوره تلفنی با [...]

Go to Top