مشاوره حقوقی در دعاوی حقوقی

دعوا انواع مختلفی دارد اما در یک تقسیم‌بندی کلی به دو نوع حقوقی و کیفری تقسیم می‌گردد. اشخاص حقیقی یا حقوقی که درصدد اقامه دعوا می‌باشند، باید پیش از هر اقدامی با بهره‌گیری از مشاوره‌های تخصصی، حقوقی یا کیفری بودن موضوع دعوا را خود را مشخص کنند زیرا علاوه بر تفاوت در نحوه طرح ، آثار این دو نوع دعوا با یکدیگر تفاوت دارند  .

نحوه طرح دعوای حقوقی یا مدنی

یکی از مهم‌ترین وجوه افتراق دعوای حقوقی و دعوای کیفری، نحوه‌ی طرح این دعاوی است. اقامه‌ی دعوای حقوقی نیازمند تنظیم و تقدیم دادخواست و در برخی از موارد قانونی، نیازمند تنظیم و تقدیم درخواست می‌باشد اما طرح دعوای کیفری مستلزم تنظیم شکوائیه است. بنابراین، نمی‌توان اموری را که فاقد جنبه‌ی کیفری است، از طریق طرح شکایت مورد پیگیری قرار داد.

هزینه دعوای حقوق

بر خلاف دعوی کیفری که هزینه کمی دارد اقامه‌ی  دعاوی حقوقی بدون پرداخت هزینه‌ی دادرسی امکان‌پذیر نیست؛ با این تفاوت که هزینه‌ی دادرسی در تمامی دعاوی کیفری یکسان و برابر بوده اما در دعاوی حقوقی این هزینه براساس بهای خواسته متغیّر می‌باشد.

در دعوای مدنی هر چقدر بهای خواسته افزایش یابد، هزینه‌ی دادرسی نیز افزایش خواهد یافت. البته در صورتی که خواهان دعاوی حقوقی توانایی پرداخت این هزینه را نداشته باشد، می‌تواند در ابتدا با تقدیم دادخواست اعسار بدون پرداخت این هزینه در مراحل ابتدایی، دعوای حقوقی خود را طرح نماید. به طرفین دعوای حقوقی، «خواهان» و «خوانده» و به طرفین دعوای کیفری، «شاکی» و «مُشتکی‌عنه» گفته می‌شود.

مرجع صالح رسیدگی به دعاوی حقوقی

یکی دیگر از وجوه تمایز بسیار مهم میان دعاوی حقوقی و کیفری، مرجع قضایی صالح برای رسیدگی به هر یک از آن‌ها می‌باشد. مرجع صالح برای طرح شکایت دادسرا می‌باشد. البته این شکایات ممکن است در نزد ضابطان دادگستری(هم‌چون افسران و درجه‌داران نیروی انتظامی) نیز صورت گیرد ولی با این حال باید آن‌ها نیز پس از ثبت شکایت آن را به مقامات قضایی ارجاع دارند. پس از انجام تحقیقات مقدماتی در خصوص پرونده، حسب اینکه موضوع شکایت چه باشد، پرونده با صدور قرار جلب به دادرسی به دادگاه‌های کیفری ارجاع داده می‌شود تا پس از انجام بررسی‌های لازم حکم قانونی صادر شود.

لیکن در دعوای حقوقی مراجع قضایی حقوقی صلاحیت رسیدگی به دعوا را دارند و اساساً نهاد دادسرا در این مراجع وجود ندارد. از حیث صلاحیت محلی نیز در دعاوی حقوقی قاعده آن است که دادگاه محل اقامت خوانده صلاحیت رسیدگی دارد اما در دعاوی کیفری شکوائیه باید در دادسرای محل وقوع جرم تنظیم گردد.

مشاوره با وکیل حقوقی

مشاوران و وکلای دعاوی مدنی این موسسه  که متشکل از وکلا و حقوقدانان حاذق  با حد اقل 15 سال سابقه می باشند ،  آمادگی دارند با کمترین هزینه و در اسرع وقت از طرق مختلف نظیر مشاوره  آن لاین ، مشاوره اینترنتی ، مشاوره تلفنی و مشاوره حضوری شما را در مواجهه با مشکلات حقوقی یاری نمایند .

برای دریافت ” مشاوره حقوقی تلفنی “ در مورد دعوای حقوقی یا مدنی ، در تمام طول  24 ساعته شبانه روز می بایست از طریق یک خط تلفن ثابت با شبکه هوشمند مشاوره حقوقی با شماره  9099072835 تماس بگیرید و یا از طریق اینجا از  سایر خدمات وکلا و مشاوران حقوقی  بهره مند شوید .

علاوه یر استفاده از خدمات مربوط به مشاوره حقوقی شما می توانید به منظور رفع نیازهای حقوقی یا افزایش دامنه اطلاعات حقوقی خود در خصوص دعاوی حقوقی یا مدنی از  مطالب و یادداشت های حقوقی زیر نیز استفاده نمایید .

منظور از تعطیلی عملیات اجرایی ، قطع عملیات اجرایی ، توقیف عملیات اجرایی ، تأخیر عملیات اجرایی

تفاوت تعطیلی عملیات اجرایی ، قطع عملیات اجرایی ، توقیف عملیات اجرایی ، تأخیر عملیات اجرایی به رغم آنچه که عموم مردم تصور می کنند میان اصطلاحات ٰتعطیلی عملیات اجرایی ، قطع عملیات اجرایی ، توقیف عملیات اجرایی و تأخیر عملیات اجرایی تفاوت وجود دارد که در ادامه به مفهوم هر یک اشاره می نماییم .

تأثیر عدول قسم خوردگان از سوگند در قسامه در تجویز اعاده دادرسی

رأی وحدت رویه دیوان عالی کشور در خصوص تأثیر عدول قسم خوردگان از سوگند در قسامه در تجویز اعاده دادرسی  با نظر اکثریت قضات هیأت عمومی، عدول یک یا چند نفر از قسم خوردگان در قسامه، از موارد اعاده دادرسی و منطبق با بند ج ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری تشخیص داده شد.

تعیین قیم برای فرزندان ناشی از زنا

در خصوص فرزندان ناشی از رابطه نامشروع، با توجه به عدم الحاق طفل به والدین از جمله پدر، آیا باید مبادرت به تعیین و نصب قیم نمود؟

آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت خانواده

آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت خانواده در اجرای مواد ۱۷، ۲۱، ۴۱ و ۵۷ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱/۱۲/۱ مجلس شورای اسلامی و بنا به پیشنهاد وزیر دادگستری، «آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت خانواده» به شرح مواد آتی است :

اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت خانواده

اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت خانواده در اجرای ماده ۱۷ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱/۱۲/۱ مجلس شورای اسلامی و بنا به پیشنهاد وزیر دادگستری، «آئین‌نامه اجرایی قانون حمایت خانواده» به شرح زیر اصلاح می‌گردد:

شرایط فسخ و تعلیق در قراردادهای ساخت‌وساز

شرایط فسخ و تعلیق در قراردادهای ساخت‌وساز از  موارد بسیار شایع در جامعه امروزی ما می باشد در هر قرادادی طرفین با رضایت یکدیگر و با رعایت قوانین و مقررات حاکم بر موضوع، تعهداتی را بر عهده می‎گیرند و به موجب آن، هر یک متعهد بر امری می‌شود لیکن چنانچه نقض تعهدی از جانب یک طرف قرارداد صورت پذیرد، به موجب قانون یا قرارداد، طرف مقابل حق فسخ ، یا تعلیق قرارداد  را دارد.

تاثیر فسخ قرارداد خرید ملک بر قراردادهای بعدی

تاثیر فسخ قرارداد نخست خرید ملک بر قراردادهای بعدی خرید و فروش همان ملک در حال حاضر یکی از مهمترین عواملی است که ممکن است  متعاملین رادچار مشکلو سردرگمی نماید .

مروری بر دستورالعمل ساماندهی توقیف، انتقال، نگهداری و ترخیص وسایل نقلیه

دستورالعمل ساماندهی فرآیند توقیف، انتقال، نگهداری و ترخیص وسایل نقلیه توسط رئیس قوه قضاییه و در قالب بخشنامه‌ای به مسئولان قضایی سراسر کشور ابلاغ شد.

نمونه دادنامه دیوان عالی کشور در خصوص ابطال وقف‌نامه

در این نوشتار به مفاد دادنامه دیوان عالی کشور در خصوص ابطال وقف نامه و عدم صلاحیت دادگاه بدوی و تجدید نظر در صدور قرار قبولی یا رد نسبت به اصل فرجام خواهی اشاره می گردد .

نحوه عزل وکیل در وکالتنامه بلاعزل

عقد وکالت بنا به تعریف و ذات خود  جایز است و نمی ­تواند آن را  عقد لازم تلقی نمود به همین دلیل عده ای با افزودن شرط سلب حق عزل وکیل تلاش می کنند وکالت را به عقدی لازم تبدیل نمایند در حالیکه عده کثیری از حقوقدانان اعتقاد دارند شرط سلب حق عزل وکیل ، خلاف مقتضای عقد و باطل است .

دادگاه صالح برای رسیدگی به دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک

چون تنظیم سند نقش سازنده در عقد بیع ندارد و ماهیتش تعهد به فعل است و تعهد به فعل از مصادیق منقولات است، بنابراین دعوای الزام به تنظیم سند رسمی منقول است و باید در اقامتگاه خوانده مطرح شود.

نحوه گرفتن اظهارنامه مالیات بر ارث

یکی از مهمترین مدارک و مستندات لازم برای تقدیم دادخواست انحصار وراثت به شورای حل اختلاف اخذ  اظهارنامه مالیات بر ارث از اداره مالیاتی شهر یا حوزه ای است که متوفی در آن زندگی کرده و ارائه آن به شورای حل اختلاف است  . بر خلاف سال های قبا که برای تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارث ناگزیر به مراجعه به اداره مالیات بود   هم اکنون  می توان از طریق  مراجعه به سامانه اینترنتی اداره دارایی اقدام به تسلیم اظهارنامه مالیاتی نمود که در این نوشتار به جزییات آن اشاره می گردد .

امکان مطالبه مهریه از پدر شوهر

بر خلاف آنچه عده ای از مردم تصور می کنند ، پدرشوهر حتی اگر ثروتمند و دارای دهها ملک باشد ، وظیفه ای در قبال پرداخت مهریه پسرش  ندارد، هرچند که پسرش فقیر و تهیدست باشد.

نحوه قسطی کردن مهریه توسط مرد

هنگامی که زن مهریه‌اش را مطالبه می‌کند یا در موارد اجرا گذاشتن مهریه توسط زن ، اگر مرد توان مالی داشته باشد مهریه را می‌پردازد در غیر این صورتبه دلیل عدم توانایی مالی می‌تواند دادخواست اعسار از نحوه پرداخت مهریه به دادگاه داده و درخواست قسط‌ بندی مهریه را مطرح نماید و تا زمانی که دادخواست اعسار وی رسیدگی و تعیین تکلیف شود جلب نخواهد شد، در غیر این صورت امکان جلب او وجود دارد.

مشاوره حقوقی تلفنی شبانه روزی

مشاوره حقوقی تلفنی شبانه روزی مشاوره حقوقی تلفنی شبانه روزی  با تلفن ۹۰۹۹۰۷۲۸۳۵ ، مشاوره حقوقی ۲۴ ساعته ، مشاوره حقوقی با وکیل , مشاوره با وکیل , مشاوره حقوقی با وکیل قوه قضاییه

مشاوره حقوقی تلفنی

بی تردید در دنیای کنونی اولین گام برای نیل به موفقیت در هر موضوعی  استفاده از دانش و تجربیات افراد متخصص در موضوع مورد نظر می باشد لذا مشاوره با وکیل و یا مشاوره حقوقی تلفنی قبل از  هر اقدام حقوقی نه تنها مفید بلکه لازم و واجب می باشد .

الزام فروشنده به فک رهن و تنظیم سند رسمی

در اینکه خریدار مال مرهون میتواند فروشنده (راهن) را به ادای دین خود به طلبکار (مرتهن) و الزام به فک رهن  و الزام او را به تنظیم سند رسمی ملک موضوع معامله بخواهد ، اختلاف نظر وجود دارد. این اختلاف و گوناگونی آراء به ویژه در رویه قضاییِ سالیان اخیر مشهود است.

اجرت المثل ایام تصرف

طبق ماده ۳۲۸ قانون مدنی ، هر کسی که مال کسی دیگر را تلف نمایند باید مثل آن یا مبلغ آن را پرداخت نماید لذا اگر کسی بدون اجازه و اذن مالک یا مالکین از اموال وی  استفاده کند یا از آن بهره ببرد می بایست متناسب با ارزش مالی را که از آن منتفع گردیده مبلغی را به مالک پرداخت کند که به آن اجرت المثل اطلاق می شود  میزان اجرت المثل ایام تصرف به شرایط روز و شدت استفاده و نوع مال بستگی  دارد که معمولا توسط کارشناس رسمی دادگستری تعیین می شود .

نحوه مطالبه وجه چک برگشتی طبق قانون جدید

چک از جمله اسناد مالی لازم الاجرا به شمار می رود که مطابق ماده ۲ قانون صدور چک  ، صادرکننده چک باید در هنگام سر رسید چک به میزان مبلغ مندرج در آن نزد بانک  اعتبار داشته باشد لذا اگر کسی چکی صادر نماید که در هنگام سر رسید آن در بانک محال علیه اعتبار پرداخت آن را نداشته باشد، دارنده می تواند از  بانک تقاضای صدور گواهی عدم پرداخت بنماید.

مشاوره حقوقی تلفنی بجنورد

مشاوره حقوقی تلفنی بجنورد با تلفن ثابت : ۹۰۹۹۰۷۲۸۳۵ در حال حاضر به جهت عمق و پیچیدگی ارتباطات  افراد، و به تبع آن تضاد منافع افراد ، انسان ها گاهی با یکدیگر دچار اختلاف حقوقی می شوند و همین موضوع سبب گردیده وکلای ما مبادرت به ارائه مشاوره حقوقی تلفنی در بجنورد نمایند تا تمام هموطنان معزز خراسان شمالی به منظور دفاع از حریم و حقوق  خود  بتوانند در طول ۲۴ ساعت شبانه روز با دسترسی به مشاوره حقوقی تلفنی نیازهای حقوقی خود را مرتفع نمایند .

Go to Top